Site Meter

Mose brinnande buske - Dictamnus albus




Mose brinnande buske är inte en lätt växt att odla. Men har man en solig plats där jorden är näringsrik, inte för lätt, väldränerad och ganska torr....och gärna kalkhaltig....då ska man ändå kunna lyckas. Den får absolut inte stå i för länge i blöt jord och klarar inte kemiskt sur jord. Min mose brinnande buske som jag hade i slottsparken finns inte mer.

Den växer vild i Syd- och Mellaneuropa och även i norra Kina. Den räknas som mycket härdig och blir ca en meter hög.
Den blommar i juni-juli med rosa eller vita blommor och doften påminner något om citrus. Mose brinnande buske växer långsamt och har en vit, kraftig, nästan vedartad rotstock.
Bladen är lite läderartade och blommorna avger en eterisk olja som vid varmt och torrt väder kan antändas men blomman tar ingen skada.
Växten är giftig och om man kommer åt den under varma dagar kan den orsaka hudinflammation.
Doften och växtens användning inom naturmedicinen gjorde förr Mose brinnande buske till en populär trädgårdsväxt.
Stärkande rotextrakt användes vid underlivsbesvär och inälvsmask.
Avkok av bladen var ett uppskattat skönhetsmedel och användes även mot gikt, mot kramper, hysteri och njursten.
Skadeinsekter håller sig borta från den här växten på grund av de eteriska oljorna och det är klokt att plantera den mellan känsligare växter för att på så vis hålla skadeinsekterna borta. Man skördar fröna innan de faller till marken och sår dem omedelbart.
I Andra moseboken beskrivs hur Herren visar sig för Moses.
”Där visade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga, som slog upp ur en törnbuske. När Moses såg att busken stod i låga utan att brinna upp tänkte han: Vilken märklig syn! Jag måste gå dit och se varför busken inte brinner upp.”
Då herren såg att han gick för att se efter ropade Gud till honom
ur törnbusken: ”Mose! Mose!”
Han svarade: ”Ja, här är jag”

Man bör helst inte flytta den här växten och inte heller bör man dela den eftersom roten är en rotstock.
Hösten är bästa planteringstid och planteringsavstånd c/c 40 cm.






Kommentarer
Postat av: Inkan©

Innan jag helt trasslat in mig bland dina blommor och blader,så undrar jag ju om detta med den "brinnande busken"

Vad är det som brinner -om det nu någonsin brunnit? Eller är det fel buske som fått namnet eller är det en feltolkning i Bibeln eller...?



Men vackra blommor som av någon anledning får mig att tänka på Rallarrosen ! - som verkligen kan få slänter att liksom brinna i kvällsljuset av solen.



DET har jag själv upplevt många gånger under min barndom- tvärs över sjön till mitt hem, gick järnvägen och slänten ner mot stranden var fylld av rallaros, rävrompa - det finns många lokala namn - och när den blommade så lyste det och när solen var på nedgång så brann det.

Märklig optiskt trolleri - som någon naturvetare bergis kan förklara.

2009-06-11 @ 20:23:52
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Min vita brinnande buske är på väg att slå ut, tveksamt om den kommer att ta eld dock, det ska väl regna i helgen. Tryggt att veta att den hjälper mot hysteri - ifall man skulle drabbas menar jag...

2009-06-11 @ 22:00:37
URL: http://kollitott.se
Postat av: Lillebeth

Tröstande ord. Har länge gjort försök med denna växt. Och efter flera år ser det ut som om en överlever och kanske till och med växer lite. Tack för råden, men finns sådana ställen?

2009-06-12 @ 09:53:53
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: skogsnuvan

Jag har också försökt för det är en spännande växt. Tyvärr dog den efter ett par år.

2009-06-12 @ 12:49:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Det är den eteriska oljan som vid riktigt starkt solljus kan antända...just som det står i bibeln.



Katarina: Låter bra...hysteriska trädgårdsmänniskor kan vara farliga...



Lillebeth: Lycka till med den brinnande busken...



skogsnuvan: På´n igen...gör ett nytt försök!



2009-06-12 @ 16:27:11
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ulla i Vasa, Finland

Hittade denna sida när jag sökte uppgifter om Mose brinnande buske och de skador man kan få. Min äldsta buske är minst 25 år gammal och flera nya har kommit genom självsådd. Men man ska akta sig att gå nära den med bar hud! Jag fick själv för länge sedan hela armen bränd, full med vätskefyllda blåsor. I dag ringde en bekant som ville ha råd vad hon skulle göra när hon bränt bröst, hals och armar vid uppbindning av sin buske. Rör inte busken vid starkt solsken!

2010-07-18 @ 12:03:39
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulla: Javisst gäller det att vara försiktig.

2010-07-18 @ 21:41:39
Postat av: Laila

Jag satte en Mose brinnande buske när jag flyttade till hus för ca 30 år sedan. Jag måste haft tur för den växer otroligt och är alldeles full av rosa blommor. Den är den mest lättskötta blomma som finns i trädgården!

2011-06-05 @ 17:46:56
Postat av: Anonym

Har flyttat in i ett hus från 50-talet. Upptäckte idag att det invid muren ned till garaget brutit upp en Mose brinnande buske genom asfalten!

2011-07-04 @ 20:48:56
Postat av: Elisabet i Boden

En underbar, lättodlad och väldoftande blomma. Jag har den vita sen många år tillbaka men var får jag tagi den rosa?

2011-07-26 @ 19:35:53
Postat av: Ålgryte

Elisabeth, jag har massor av frön från den rosa busken! Vill du byta mot vita frön? Du hittar mig på odla.nu

2011-08-27 @ 15:11:45
Postat av: henrik

Min farmor och farfar hade Moses brinnande buske på sin tomt. När huset skulle säljas grävde mina föräldrar upp plantorna. De har blommat i minst 25 år sedan dess. Jag tror inte det kommer några nya plantor även om jag petat ner frön rätt ofta. Nu har jag själv skaffat hus och har tagit med mig frön. Hur går jag till väga för att få frön att gro och bli till planta?

2011-09-03 @ 23:46:23
Postat av: gun lindgren

Jag försöker få köpa vit och rosa brinnande buske finns det någon som har

2015-09-17 @ 19:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0