Site Meter

Honungsros - Rosa helenae ´Lykkefund´


Engsholms slottspark
 
 
Lykkefund är en mycket starkväxande och vacker klätterros som kan bli ungefär 7 meter hög om den får en perfekt plats. Årssskotten kan bli 3-4 meter. Den är nästan helt taggfri och doftar underbart. Lykkefund blommar otroligt i juli med mycket stora blomklasar och blommorna är krämvita med gult eller svagt orange innerst, det är knapparna som går i orange.
Den är frisk och kan även användas i ett något skuggist läge. En sådan här kraftigväxande ros passar bäst med stöd mot en vägg, träd, staket, rosenbåge eller som i vår park mot en gammal hög torrstubbe.
Det sägs att Lykkefund är en korsning mellan Rosa helenae och Zepherine Drouhin som är en ganska starkt rosafärgad ros och vi har en här i Engsholms slottspark.
 
 
Södra Årstalunden 1 juli 2019







Kommentarer
Postat av: Lotta

Åh - det är ju min allra käresta och första ros! Jag planterade den i fjol och i år har den blommat så underbart! Vill bara ha mera.....

2007-07-06 @ 18:00:35
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se/
Postat av: Ronja

Lykkefund är min absoluta favorit... Jag hoppas och tror att det kommer att bli min sons doftminne från barndomen. Vi har den bakom ryggen när vi sitter på altanen och äter frukost. Mmmm... Doftar underbart!

2007-07-07 @ 22:31:38
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lotta och Ronja: Ja den är som ett smycke i parken just nu....synd att den blommar som bäst när inte så många ser den här nu.

2007-07-09 @ 06:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0