Site Meter

Slänten 1998-2008

Vår stora släntplantering som är 40 meter lång innehåller mängder av perenner och en del buskar. Här måste det vara ganska färgsprakande för att väcka våra gästers intresse. På bilderna ser man dock att färgerna har blivit lugnare med åren...precis som trädgårdsmästaren...även om jag väl aldrig varit så färgstark som bilden näst längt ner.

I den här planteringen har jag lagt ner mycket jobb genom åren. Jag har bytt jord, terasserat, planterat och omplanterat och det är nog här jag trivs bäst i parken, jag kan faktiskt längta hit! 
En slänt är svår att få ordning på och det blir en utmaning att få växterna att trivas, att få den att blomma under hela säsongen och att den ska få vara ifred från de vilda djuren. Här har sorkar, rådjur, älgar och harar betat och om nu även vildsvinen är på väg att etablera sig i området blir utmaningen ännu tuffare.
Här finns över 60 olika sorters perenner men även rosor och andra prydnadsbuskar.









Det är är bra .....mycket bra!

För ett år sedan
.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Den där slänten är ett mästerverk! Jag förstår att du lagt ner många timmar där. Den är fantastiskt fin!

2009-01-23 @ 06:42:52
URL: http://kollitott.se
Postat av: Lilla B

Håller med Katarina. Slänten är ett mästerverk!

2009-01-23 @ 06:47:02
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ann-Christin

Jag kan bara hålla med föregående talare! Den är helt underbar!!! Är det där (bland annat) som du har rosen Stanwell Perpetual?



En underbar ros som du skrivit så mycket gott om, så jag blev så inspirerad och har nu planterat 3 st hemma hos mig. Helt underbar! Den blommade till frosten nöp de sista knopparna i november...



Nu längtar jag efter våren!!



/Ann-Christin

2009-01-23 @ 08:02:59
Postat av: Karin A

Jag förstår att du är nöjd och gillar den delen av parken! Otroligt flott plantering. Jag gillar både den lite mer färgstarka varianten och den i milda färger. Inspirerande!



Trevlig helg!

2009-01-23 @ 08:15:39
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Anna

En underbar slänt! Bilden där den gick i vitt gjorde mig helt varm om hjärtat, det är jättevackert!

2009-01-23 @ 08:21:49
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Ninni

Skråingen er virkelig vakker, jeg forstår godt at det ligger timevis med arbeider bak den! Utrolig vellykket og harmonisk beplanting. Som jeg gleder meg til våren og sommeren når jeg ser alle de vakre blomstene!

2009-01-23 @ 08:45:20
URL: http://ninnisverden.blogspot.com/
Postat av: Linda V

Wow, vilket jobb! Jag gillar den fjärde bilden med en gran mitt i planteringen!

2009-01-23 @ 09:01:21
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Yo

Imponerande! Har en slänt själv o ditt arbete inspirerar till att göra någonting åt den. Har mest lökar där, eftersom dräneringen är suverän. Alltså, snyggast på våren men säsongen är ju längre än så. Yo

2009-01-23 @ 10:34:27
Postat av: Lin

Utrolig vakkert!

Nydelig farger sammen!



Hvilke er de blå plantene over rosen i øverste bild?

2009-01-23 @ 10:59:45
URL: http://linsin.blogspot.com/
Postat av: billan

Vilken slänt! Vilken ögonfröjd!

Där skulle man sanneligen vilja vara som gäst.

Du är verkligen en riktig MÄSTARE, slottsträdgårdsmästaren.

En riktigt god helg önskar jag dig!

2009-01-23 @ 13:30:05
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina och Lilla B: Oj! Så pass? Tack så mycket och ha en skön helg!



Ann-Christin: Jag har en Stanwell i slänten och flera på andra ställen. Visst ser vi fram mot våren!



Tack alla andra och trevlig helg....och Lin, den blå perennen över rosen är en Geranium ´Brookside´.

2009-01-23 @ 14:16:00
Postat av: Ronja

Ja, den tål verkligen att beundras din slänt!

Ha en riktigt skön helg!

Kram från Ronja

2009-01-23 @ 15:31:40
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

De två översta bilderna var helt underbara. Tack för att du bjuder på slänt-njutning. Trevlig helg

2009-01-23 @ 17:31:18
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: TrädgårdsTuristen

Är din arbetsplats öppen för besökare under någon period på året? Din djupa perennslänt ser verkligen vacker ut, och har lågmälda färger. Väldigt vacker.

2009-01-23 @ 23:55:44
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com/
Postat av: azola

Så vackert7härligt uppfriskande! Förstår att du lagt ner åtskilligt med arbetstimmar där!

Hmmm ...skickar en vägbeskrivning och mitt schema...så får du komma och planera en till mig också... ;o) fniss Trevlig helg!!

2009-01-24 @ 00:25:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ha en skön helg du också!



Trädgårdsturisten: Tyvärr är parken bara öppen för våra konferensgäster.



azola: Ja många timmar har jag lagt ner här. Trevlig helt!

2009-01-24 @ 03:04:32
Postat av: Hanne

Vakker - ja - vakkert, vakkert! Ååå...skulle gjerne sett det selv med egne øyne! Takk for titten.

2009-01-24 @ 17:06:59
URL: http://minverden.blogspot.com
Postat av: Yrja

Hej Slottsträdårdsmästaren. Underbar slänt! Hur gick ni till väga med underarbetet? Innan det blev en underbar blomsterrabatt. Jag är otroligt nyfiken på just uppbyggnaden och om ni använde ngn typ av kokosmatta innan etableringen av marktäckare var klar. Tack för en inspirerande hemsida!



Hälsar Yrja

2010-04-25 @ 08:11:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hej Yrja. Den här slänten anlades i mitten av 80-talet, alltså före min tid i slottsparken. När jag började 1998 bytte jag ut det mesta i slänten och det är hela tiden ett pågående arbete att se till att jorden är bra för de växter som finns här. Jag vet att det är mycket lera i botten och sedan har jag terrasserat på många platser för att få den goda jorden att stanna kvar och jag kommer att fortsätta att bygga terrasseringar.

Sedan är det viktigt att använda växter med ett bra rotsystem som binder jorden.

/Hasse

2010-04-25 @ 08:26:26
Postat av: Yrja

Hej, tack snälla för ditt snabba svar ; ). Många timmars arbete som har givit lön för mödan!

Tack ännu en gång för att du delar med dig av allt underbart.



/Yrja

2010-05-02 @ 19:47:31
Postat av: Elin

Hej!

Tack för en underbar blogg med vackra bilderna och nyttiga tips. Den slät som du visade här är så otroliga vackra. Jag skulle gärna besöka den o jag tror att det är annu vackrare i verligenheten.Visset att du jobbar i Hesselby slottet? Finns släten också i Hesselby slottet?



Vänligen hälsning/Elin

2010-08-03 @ 10:56:11
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Elin: Kul att du gillar slänten. Nej jag har aldrig jobbat i Hässelby. Det här är en privat konferensanläggning som tyvärr inte är öppen för allmänheten.

2010-08-03 @ 11:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0