Site Meter

Årstaviken runt

 
 
26 januari 2008
 
 
Vandring 46 i boken Alla dessa promenader går runt Årstaviken och det blev min vandring idag. Jag började med att ta tunnelbanan till Hornstull och startade vandringen nere vid Bergsundsstrand. Efter en stund kommer man fram till Tantolundens charmiga kolonistugor som ligger i en brant sluttning.
Längs hela den här vandringen växer knäckepil och klibbal längs stränderna. Vid Årstabron byter man sida och kommer då över till den södra sidan av Årstaviken, här går stigen i naturmark och ingen bebyggelse finns förrän man kommer fram till Årsta Gård.

15392-164415392-1643
KoloniområdetTantolunden Södra från 1918 har 111 lotter.

15392-164615392-1645
Den vackra Årstabron.

15392-1647
En kolonistuga i Eriksdalslunden nära Årstabron.

15392-1648
Man vandrar på mjuka slingrade gångar under hela den stäckan.

15392-1651
Södersjukhuset från 1940-talet med de små kolonistugorna som klättrar i sluttningen mot sjön.

15392-1650
Vandringen slutar vid Årsta Gård som är från 1700-talet. Här bodde Årstafrun, Märta Helena Reenstierna i slutet av 1700-talet och här skrev hon sin dagbok som inspirerat Lars Widding i en av sina romaner.
Nu lämnar man alltså stranden och går upp mot gården. Vid Årstavägen tar man bussen till Gullmarsplan och för mig som ska hem till Bromma blir det perfekt att ta Tvärbanan som går ända hem till min by. Jag gillar verkligen det här lilla tåget som håller sig ovan jord och som har en riktig konduktör.

Den här vandringen tyckte jag mycket om trots att det var en gråmulen dag i januari. Jag kan föreställa mig att det är många gånger vackrare fram i maj-juni och med all säkerhet kommer jag att återvända då.
Enligt boken är den händringen 6 km lång.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Runt Årstaviken är en fin promenad. Det finns ett litet kolonistugeområde på den södra sidan också men det ligger lite ovanför den väg du tog. Där promenerar jag ibland på lunchen.

2008-01-26 @ 17:25:32
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Otroliga trädgårdar. Såg i någon blogg vilka vedermödor man kan ha när det ska odlas i skrevor och klippfickor där på knallarna. Det kommer absolut att bli studiebesök i en del av huvudstadens koloniträdgårdar. Tackar därför för din research. Ps. Lagt upp skånsk koltrastsång som aptitretare.

2008-01-26 @ 19:49:33
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Då har du en fin lunchvandring. Jo jag såg koloniområdet på södra sidan också.

Kolonilotten: Det var skönt att höra koltrasten, tack för det...nu väntar vi på den sången live.

2008-01-27 @ 08:08:18
Postat av: Karin A

Så fint det ser ut! Måste absolut åka ut till kolonistugarna. För min del blev det också promenad i huvudstaden idag. :)

2008-01-27 @ 17:23:37
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja den här vandringen kan rekommenderas.

2008-01-27 @ 19:57:39
Postat av: Marie

Sökte just på Årstaviken och fick upp ett av dina inlägg, som jag inte läst. det var ju roligt. Jag länkar förstås gärna till det, eftersom jag tycker att det du skriver är intressant att läsa.
Och att promenera runt Årstaviken är alltid lika fint!

2008-04-02 @ 21:39:02
URL: http://ovantadglanta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0