Site Meter

Den kultiverade renhetens trädgård

Kinaresan känns fortfarande omtumlande och efter så många intryck är det svårt att med korta beskrivningar återge känslan man fick där i den enorma staden Peking och med allt vad där fanns att se och upptäcka.

Dag 1
Vi anlände lokal tid på förmiddagen efter en mycket lång landning i sandstorm som var riktigt jobbig. Vi hämtades på flygplatsen av den guide och busschaufför som skulle följa oss under hela veckan och vi startade direkt med att bege oss till Sommarpalatset som var änkekejsarinnan Cixix favoritanläggning.

Här upptäckte vi att magnolian blommade och de stora vackra blommorna gjorde sig fint mot de typiskt kinesiska byggnaderna. På kinesiska kallas den här platsen ´´Den kultiverade renhetens trädgård´´ och här vandrar man bl.a. i en 700 meter lång korridor med dekorativa takmålningar. Vi åt vår första lunch och fick börja träningen med att använda pinnar i stället för kniv och gaffel.

Den här parken kräver nog mer tid för att man ska kunna förstå hur stor den är och när man just har landat i Mittens rike så är det så många nya intryck över allt att det är svårt att fokusera på detaljer. Men det här är en mycket vacker plats.

Vi checkade in på vårt fina hotell för att sedan kasta oss ut i shoppingens hysteri på eftermiddagen. Att träda in i detta shoppingtempel var något helt annat än Sommarpalatset. I ett varuhus med fem våningar säljs kopior av märkeskläder helt öppet och med hur mycket prutmån som helst verkar det som.

Försäljarna sliter och drar i en och springer runt omkring en för att visa kläder och skor och det är ett oväsen som gör att man blir helt yr. Jag köpte ingenting, men det skulle bli ändring på det längre fram i veckan.

Dag 2
Vi började med att besöka Himmelska fridens torg som är världens största torg och Pekings absoluta centrum. Det kändes lite märkligt att nu vandra på det torg där massakern 1989 ägde rum. Ytorna här är så enorma att det är svårt att greppa. Filmkameror och digitalkameror gick varma men det är omöjligt att återge känslan av att vara här.

Vi fortsatte in i den förbjudna staden som ligger i anslutning till torget och där inne fortsätter man att förvånas över de enorma ytorna och av alla dessa fantastiska tempel. Jag går inte in alltför mycket på historia om platserna men den förbjudna staden grundlades under Ming-dynastin på 1400-talet och den sista kejsaren tvingades abdikera 1911 och flyttade ut härifrån 1924.

Den förbjudna staden har under 500 år varit bostad åt 24 kejsare och platsen är skyddad av höga murar och det sägs att här inne finns 9 999 rum. Det finns endast en liten del av den förbjudna staden som innehåller en trädgård och här blommade bl.a. magnolian och prydnadskörsbär.

Idag sjöngs det för trädgårdsmästaren i bussen, t.o.m. guiden och busschauffören sjöng på kinesiska för mig. Vi åt lunch vid en av Kinas trendigaste restauranger med en inredning som inte liknar något annat, riktigt snyggt var det och maten var mycket god. Det var nog den dyraste födelsdagslunch jag kommer att intaga i hela mitt liv. Green the house heter restaurangen.

Den här händelserika dagen fortsatte med att vi besökter en antikmarknad och på kvällen åt vi en kejsarmiddag på restaurang Fangshan som ligger i Beihaiparken. Här är taken förgyllda och hela inredningen är kinesisk historisk, maten var god och jag börjar få ordning på pinnarna.
Kvällen avsluts med ett kinesiskt disco!