Site Meter

Lyckad bryggymp



Ni som hängt med ett tag kanske minns att vårt Magnolia kobus blev ringbarkat av harar förra året. Se här och  här.
Jag gjorde då en bryggymp genom att ta bark från en gren bygga över ringbarkningen och som man kan se på högra bilden så har det lyckats.

Jag har studerat trädet från första knopparna i våras men har inte vågat tro att det lyckats förrän hela säsongen gått. Det är egentligen mycket märkligt att trädet inte dog eftersom det stod ringbarkat ganska länge innan jag gjorde ympen.
Den japanska magnolian har grönskat fint hela sommaren men den har inte haft så stor tillväxt i år. Jag är glad att trädet klarat sig och till nästa säsong blir nog tillväxten normal. Jag hade fördelen att vintern som var blev mild.

Tänkte att jag skulle hitta en tecknad bild eller så på bryggymp och googlade. Då frågade Google om jag menade ryggympa....!

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Hade ingen aning om att man kunde transplantera bark på ett träd! Det är verkligen lärorikt att titta in hit till dig! Du står i en klass för sig i bloggvärlden Slottsträdgårdsmästaren!

2008-09-14 @ 19:19:58
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Hade ingen aning om att man kunde transplantera bark på träd. Det är verkligen lärorikt att följa din blogg! Du vet väl att du står i en klass för sig i bloggvärlden Slottsträdgårdsmästaren?!

2008-09-14 @ 19:23:45
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Vad snäll du är! Håll utkik efter E på ön.

2008-09-14 @ 20:38:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: johanna

haha ja ryggympa för ympade träd vore väl nåt för att få tillbaka vigören?

vi ympade på skolan men sen dess har det inte blivit mycket sånt praktiserat, tur det. :o)

bra ympat, alltså!

2008-09-14 @ 21:19:21
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Nattvakten

Utanför botaniska i Göteborg står några vackra rönnar, för ett par år sedan hade någon ringbakat några av dessa rätt stora rönnar, men duktiga trädgårdsmästare på botan bryggympade skadorna med flera grenar runtom stammen, och nu några år senare synns knappt skadorna. så det funkar tydligen bra även på större träd.

2008-09-20 @ 20:11:03
Postat av: Lars Forslin

Kul att det lyckades med bryggympningen! Ser gärna på fler bilder från ingreppet så småningom.

2010-04-27 @ 18:30:21
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Tyvärr så klarade inte trädet sommaren...

2010-04-27 @ 18:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0