Site Meter

Första vackra dan i maj

Första vackra dan i maj och Bergianska svämmar över av den där ´´jobbiga´´ vårblomningen igen då det lyser av vitt och rosa i buskar och träd. Jag lyckades ta mig igenom parken utan att må allt för illa idag....jag hade ingen direkt struktur över vandringen i parken detta år heller.


Plommonträd som blommar med Prunus sargentii i bakgrunden.


Trädet från vänster är Prunus jamasakura och de två till höger är Prunus sargentii båda två...alltså bergskörsbär och jag förstår inte varför det ena blommor så mycket och det andra bara har enstaka blommor här och där....precis som mitt i slottsparken, jag måste maila Bergianska.


Bergskörsbär - Prunus sargentii


Stjärnmagnolia - Magnolia stellata i Bergianska

Nu hittade jag den rätta och lugna vårkänslan i Ulriksdals slottspark, eller rättare sagt i utmarkerna av slottsparken. Jag gick längs den lilla ån och häggens grenar hängde ner över vattnet som stilla flöt förbi. Marken var grön runt omkring med lagom mycket vitsippor, svalört mm. Inte ett vitblommande prunusträd så långt jag kunde se. Fåren betade på andra sidan ån och överallt ljöd koltrastens fantastiska sång och gräsänder simmade sakta i ån. Jag undrar om änderna kan se det vackra eller om de bara har mat och fortplantning i tankarna? Tyvärr gick det inte att fånga den här känslan på bild. Det utlovade regnet hade bytts mot en stålande dag i Stockholm.


...och en koltrast satt och sjöng...

För ett år sedan
För två år sedan
Det är tredje året i rad som jag besöker Bergianska.

Söderläge del 1
Söderläge del 2
.

Kommentarer
Postat av: Eivor

Dessa bilder är som en "beställning" av våren.

Detta man längtat efter under hösten och vintern.

Du kan vara lycklig som har en så vacker miljö omkring Dig.

Här regnar det så smått idag och sedan blir det väl explosion av allt grönt.

Trevlig Helg - Eivor

2008-05-01 @ 17:36:43
Postat av: Trolda

Uj, uj, uj...Du låter bestämt som självaste KOLTRASTEN...;-)



Trolda - OCKSÅ Vår-rusig ;-)

2008-05-01 @ 20:16:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor och Trolda: Trevlig helg!

2008-05-01 @ 21:27:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Claus

Vilken vacker promenad. Inget öga kan bli mätt på något så vackert, man får bara blunda lite mellan bilderna....

2008-05-01 @ 23:19:20
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Bra idé att blunda emellanåt.

2008-05-02 @ 17:28:42
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0