Site Meter

Ännu ett besök i Drottningholms slottspark

Jag försöker besöka Drottningholms slottspark en gång i månaden för att följa arbetet med lindalléerna som ska bytas ut..
I januari besökte jag parken och skrev detta inlägg då. Här förklarade Lena Löfgren-Uppsäll hur den ganska avancerade beskärningen av de nyplanterade lindarna går till. Idag blev jag lite förvånad över att lindarna med de många skotten i kronan inte blivit beskurna i vinter.....måste skriva till Lena igen och fråga. Jag har ju följt det här arbetet genom alla år och är nyfiken hur arbetet utförs. Vet inte om jag är jobbig.....men jag är ju genuint intresserad!

15392-1916
Här ska nästa omgång lindar (Tilia x europeana ´Pallida´) planteras nu i vår och längst bort mot slottet står de sista gamla lindarna som ska falla framöver. 2014 ska alla 846 lindarna vara utbytta. Se min Trädgårdsspaning förra året här.



Bilden ovan med beskärningssåret på en ny lind är jag lite tveksam till, man har sågat lite för nära stammen tycker jag (som är petig vad gäller beskärning). Det är viktigt att lämna grenkragen så att såret kan valla igen på ett bra sätt. Här har man även väntat för länge med att avlägsna grenen och då fått detta stora sår. Såret kommer alldeles säkert att valla igen fint ändå men risken ökar alltid för svampingrepp mm. då beskärningssåren är stora och öppna länge. Jag antar att det är proffs som jobbar med parkens lindar och jag känner ju inte till hur just den här grenen avlägsnades, grenen kan ju ha brutits av.

Kommentarer
Postat av: inkan

Tänk även om det är nödvändigt - så känns det tråkigt att alla de gamla vackra stora lindarna försvinner.
- De kunde väl lämna några av de stora träden tills de självmant ger upp andan. Vid behov kunde väl skyddsstaket resas - så ingen riskerade att hamna under ett döende träd.

Suck, det är så genomplanerat och estetiskt som en examensritning på KTH ibland. Raka, räta linjer -inte ens en liten kurva här och där i alléerna som avbrott.

2008-03-27 @ 21:34:32
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Intressant läsning och så läckert det var i bloggen med bilderna 'på rad'. Trädbeskärning är en vetenskap och en mycket intressant sådan. Måste hålla med om såret på stammen.

2008-03-27 @ 21:45:39
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Det här arbetet var helt nödvändigt för att även våra barn och barnbarn ska kunna se lindar i Drottningsholms slottspark och detta är en barockpark där det ska råda perfekt symmetri...det är den stilen. Det finns ju massor av parker med vildare karaktär. Det har faktiskt lämnats en del gamla lindar på flera ställen i parken.

Ronja: Trädbeskärning är en viktig konst och kunskapen har blivit mycket bättre idag än det var för 10-15 år sedan. Det kan vi tacka utbildade arborister.

2008-03-27 @ 21:53:04
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0