Site Meter

Spöken i syrener

Jag vet att jag använt bilderna tidigare i bloggen men jag ville skapa lite maj/juni känsla igen. Månadsskiftet maj/juni är syrenernas tid, då har häggen blommar färdigt och högsommaren står för dörren.

Inom folktron förknippas syrenen med vidskepelser. En vanlig föreställning var att personer som är födda mellan 23 och midnatt kunde se spöken i blommande syrenbuskar under samma tid på söndagar.

15392-156015392-1559
15392-156215392-1561

Hämtat från Viivilla

- Jorden ska vara ler- och kalkhaltig. Blanda gärna in förmultnad kompost och/eller brunnen naturgödsel.

- Soligt läge.

- Tänk på att syrener har ett kompakt rotsystem. Därför ska man inte plantera perenner för nära buskens rötter. Minst en meter från busken ska de stå.

- En syrenberså ska vara halvcirkelformad och utformad med en radie på minst 3,5-4 meter så att man får plats med trädgårdsmöbler.

- Beskär grenarna direkt efter blomningen. Om du beskär syrener på vårvintern klipper du bort mycket blommor eftersom busken anlägger sina blomknoppar på sensommmaren samma år som den blommar.


För ett år sedan


 


Kommentarer
Postat av: Trolda

Jag kan nästan känna de ljuvliga dofterna ända hit..."suck" (Och GER de inte lite BERSÅ-känsla!?? =D)

Trolda - tjingeling!

2008-01-14 @ 08:50:02
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Valeria

Tack för de fina bilderna.
Mina syrener är mellan 1 och 1,5 meter höga. Jag får väl gödsla lite så de blir lika fina om några år.

2008-01-14 @ 12:59:26
Postat av: ulrika

Mm, jag längtar...
Var det inte så att du klippte ner de här syrenerna. Hur ser de ut idag?
Jag började klippa mina 3m höga syrener förra vårvintern. Tog då ner 1/4 av de grova stammarna för att se hur de skulle reagera och för att behålla insynskydd. Funderar nu på att ta resten istället för under en treårsperiod. Vad är bäst?
Tack för övrigt för mkt trevliga bloggar med många fina bilder.

2008-01-14 @ 13:19:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Det verkar dyka upp bersåer överallt nu?

2008-01-14 @ 14:38:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Valeria: Man måste ha tålamod med syrener, det tar sin tid innan de blir stora. För mycket gödsel är inte bra, buskar och träd som växer långsamt blir täta och vackra.

2008-01-14 @ 14:39:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Du har alldeles rätt, de syrenbuskarna som syns på de översta bilderna är nedklippta men den första etappen har växt till sig riktigt fint. Om du skriver ´´syrenhäcken´´ i ´´Sök i den här bloggen´´ så kommer det upp länkar som handlar om beskärningen av häcken. Här är en länk http://gardener.blogg.se/1187883456_skymning_och_gryning.html

Min erfarenhet säger att det bästa sättet att beskära syrener är att när de blir riktigt gamla och man ser att stammarna ser dåliga ut...då skär man ner dem till marken..kvar blir 10 cm stubbar. Lämnar man högre stubbar så blir der röta i dem och det hämmar tillväxten. Annars tycker jag att syrener ska växa hej vilt...inte en massa underhållningsbeskärning och putsning, man kan klippa av övervissnade blomklasar om buskarna är små. Lycka till!

2008-01-14 @ 14:45:10
Postat av: Azola

Underbara syrener! Längtar till våren ska du veta.
Vi har syrener utmed vägen fram till huset och en del inne på tomten också. Har haft lite funderingar på grannen som kapar sina ca 1,5 meter -2 meter upp- rakt av liksom.Det ser förskräckligt ut, men han säger att han alltid gjort så och på ett par år blir de fina igen. Jag sparar mina, vill ha insyns-skyddat. Blir de för rangliga får jag väl klippa dem den dagen. :)

2008-01-14 @ 17:55:53
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Azola: Jag ryser av din grannes beskärningmetoder....låt dina syrener vara, alldeles rätt! Talgoxen sjöng för mig på Djurgården idag.

2008-01-14 @ 18:01:04
Postat av: Valeria

Jag hade också en granne som klippte syrenerna på det sättet. Varje år! Jag sa till honom att de aldrig skulle blomma om han gjorde så, men han fortsätter.

2008-01-14 @ 18:30:49
Postat av: ulrika

Ser nu när jag läser kommentarerna att mitt inlägg kan misstolkas (fast jag tyckte jag var tydlig)Givetvis klippte jag ner (sågade)ända ner så att bara korta stubbar blev kvar men endast var "fjärde" så att jag på det viset kunde få insynsskydd kvar ändå. Problemet är dock att det kommer otroligt mkt rotskott över huvud taget och häcken tenderar att växa ut i gräsmattan. Häcken blir bara bredare och bredare (dvs större på djupet)om jag inte är noga och klipper regelbundet med gräsklipparen. Det är synd för egentligen skulle jag inte vilja klippa gräset där för det kommer så mkt vackra förgätmigej. Om jag inte klipper hinner dock syrenskotten hårda och det blir bara en massa vassa pinnar i mattan. Vad göra?

2008-01-14 @ 19:19:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Aha..du menade så. Men då är det ett annat problem. Det brukar sällan bli bra att tunna ur häcken på det sättet, det är alltid bättre att allt får komma på nytt samtidigt. Det brukar bli så att de stammar som man sparar växer iväg som kala grenar med grönska i toppen. Det kommer mycket skott därför att det är ett gammalt rotsystem och rotsystemet vill vara i balans med den övriga växten. Jag skulle låta förgäsmigejen blomma ut och sedan klippa med klipparen över syrenskotten....till slut kommer de att ge upp om du klipper ofta. Det finns ingen perfekt lösning. Hoppas att du förstår hur jag menar....

2008-01-14 @ 19:37:26
Postat av: Nina på Johangården säger

hm... då ska jag då kunna se spöken i mitt syrenträd när det blommar. Hur ska jag komma ihåg att kolla upp det då, det känns som en evighet till syrenblomningen.

2008-01-15 @ 17:17:22
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0