Site Meter

Bildredigering

Eftersom jag fortfarande inte kan jobba och när jag inte läser, vandrar eller ser film eller bara uttråkas till döds så har jag startat ett jättearbete.
På min andra blogg om trädgårdsspaningar har jag börjat jobbet att göra om över 600 bilder. Jag gör om dem till ett lite annat format och samtidigt sätter jag mitt namn och årtal på bilden. Det här tar låååång tid men jag ser det som ett terapiarbete och eftersom jag nästan bara jobbar med vänsterarmen så tar det extra lång tid.

Jag har börjat från de första spaningarna i juni 2006 och jobbar mig sakta framåt. Det är en bra sysselsättning i stället för att stirra in i en vägg och vänta på bättre tider, eller jag kanske skulle gå ner i garaget och plocka ner bilmotorn i molekyler och sätta ihop allt igen.
Redigeringsarbetet med bilderna gäller inte på den här bloggen, det skulle ta år att göra om alla bilder här. 3-4 timmar om dagen ägnar jag åt detta.

Trädgårdshändelser 2008

För ett år sedan - man kanske skulle gå dit och titta nu också?



Kommentarer
Postat av: Inkan

Jag förstår att det känns trist att inte använda armen fullt ut. Jag har själv varit i situationen när jag bröt min högra handled för sex år sedan- den gipsades, blev fel, bröts upp och gipsades om och så fick jag gå i tre månader innan gipset plockades bort och jag kunde börja med styrkegympa.

Då hade jag tvingats använda enbart vänster arm och hand under så lång tid att jag fick tränningsvärk i den! Svårast var det att börja jobba - jag som
mesta jobbar vid en dator.
Handstilen var så usel att jag inte kunde fuska bort något med
en penna.
Det man skriver ska ju kunna läsas - speciellt utredningar och beslut som bl a skulle vidare till länsrätten.
Jag tränade mig i tålamod och ödmjukhet och det
ser jag idag som en kunskapshöjning. jag blev lite klokare på kuppen...

God fortsättning!
Jag ska kolla in spaningssidan igen .

2008-01-02 @ 18:49:57
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Tommy

Sjukdomar eller sorg tär på ens krafter, jag har varit med om båda och insett att när den fysiska kapaciteten tryter måste man låta hjärnan arbeta, annars blir man galen.
Japansk filosofi säger att fysiskt och mentalt arbete måste kombineras. När jag är frisk och mår bra går all energi till att arbeta med trädgården-fysiskt. Tyvärr missar man ofta den genomtänkta teoretiska planeringen.
Eftersom jag själv fotograferar mycket men allt för sällan sätter mej ner och analyserar bilderna och utvecklar mig bildmässigt så är mitt råd-ta till vara på den tid du har för att lära dig mer om det du är intresserad av. Photoshop kan bli beroendeframkallande-positivt beroendeframkallande. Man önskar att man hade tid för mer men är man resultatfixerad är det lättare att kapa ner ett gammalt syrenbuskage. Svettig,trött men nöjd.
Som tröst kan jag säga att även jag led av allvarligt tennisarmbågesymbrom. Kortison, vila,värktabletter och akupuktur med ström.
Jag är nu helt frisk.
Så hav tröst och ta till vara på den tid du har att lära dig något nytt som kompletterar ditt liv.

2008-01-02 @ 21:48:07
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Man tappar tålamodet när man inte märker någon förbättring men det släpper nog snart.
God fortsättning till dig också.
____________________________________

Tommy: Du har helt rätt, det hjälper inte hur bråttom man har att bli frisk. Allt tar sin tid. Jag har målet att vara helt frisk när vi går in i mars. I morgon blir det besök hos ortopeden igen och vi får se om han ger mig kortison. Som du säger så passar det nu att lära sig något som tar tid och som man annars inte hinner eller orkar med. Photoshop är så stort och vågar man bara prova så kan man i alla fall lära sig något...en bit på väg har jag i alla fall kommit.
Skönt att du ör frisk nu och hoppas att du kommit över sorgen också. Tack för din peppning...ha det gott!

2008-01-02 @ 22:13:27
Postat av: tommy

Oj, vad jag plötsligt blev aktiv men jag gillar din
web log.

2008-01-02 @ 22:15:43
Postat av: Kersti

Det gäller att ha tålamod och som du säger någon sysselsättning som kan få en att stå ut.

2008-01-02 @ 22:28:15
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Sten

Att redigera bilder är nog bra, men varför inte skriva en bok istället? Du har ju redan så mycket material och dessutom är du ju väldigt kunnig. Ser fram emot "Trädgårdsspaningar" i bokform. Tror inget förlag skulle vara ointresserad efter att ha läst webbversionen. Jag lovar att köpa boken så fort den kommer ut!

2008-01-03 @ 13:42:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Tålamodet går upp och ner.
_____________________________

Sten: Det var vänligt sagt. Hade jag ett bättre skriftligt språk och
mer professionalism vad gäller bildhantering så kanske jag kunde ägna en tanke åt något så fint som en bok. Nu har jag inte det så jag fortsätter nog här på bloggen där den enda som ställer krav ...är jag själv. Fördelen med bloggen är ju att den ständigt uppdateras.
Men jag uppskattade verkligen din kommentar. Ha det gott!

2008-01-03 @ 18:23:13
Postat av: Eivor

Hej och God fortsättning.
Annars - om Du har tråkigt - så kan jag rekommendera släktforskning. Då har man alltid att göra och blir aldrig färdig.
Blommor har ju olika släkttillhörighet och familjer, så det är inte så långt ifrån.
I Stockholm finns fina möjligheter att forska.
Hälsningar Eivor

2008-01-03 @ 22:20:06
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: God fortsättning till dig också!
Jag höll på med den typen av forskning några år tidigare för att följa min morfar sjökapten på hans resor med sitt segelfartyg. Jag har lämnat det bakom mig nu. Jag har sysselsättning men jag längtar att få jobba som vanligt....längtar upp i äppelträden.

2008-01-03 @ 22:34:01
Postat av: Eivor

Jag har också lite sjöfolk i släkten i Göteborg.
Jag tycker det är roligt med historia också - det är därför jag ränner runt i gamla slott :)
Då kom Du långt från morfars yrke, ett mer jordnära yrke än trädgårdsmästare kan man väl inte bli.

När det gäller armen, så brukar det vara bra med vissa rörelser i cirkel, annars kan den låsa sig permanent. Det var därför man avskaffade mitellorna.
Säger min dotter som är sjuksköterska. Jag lydde henne och det gick över till slut.
Ha det så bra - Eivor

2008-01-04 @ 00:40:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Men jag har haft ett antal fritidsbåtar i alla fall. Tack för tipset, jag ska följa dina råd för armen.

2008-01-04 @ 14:01:42
Postat av: Calle

Vilket jättejobb du har framför dig men samtidigt känns det nog skönt att få det gjort.
Du vet att det finns program som kan id-märka tusentals bilder på ett par minuter?

God fortsättning förresten!

2008-01-04 @ 15:11:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Calle: Tänker du ta bort mitt terapiarbete? Visste inte att det fanns ett sådant program men jag måste ändå in och göra om formatet på bilderna så jag fortsätter nog så här. God fortsättning själv Calle. Har du ingen blogg längre?

2008-01-04 @ 15:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0