Site Meter

Vinterblommande körsbärsträd

Stureparken i blom
Igår visades det på TV att körsbärsträden blommar i Stureparken i Stockholm. Visst är det en märklig vinter på många sätt med plusgrader och barmark. Under milda vintrar är det dock inte ovanligt att Prunus x subhirtella ´Autumnalis´, alltså vinterkörsbär blommar så här mitt i vintern. Det lilla trädet i Stureparken är alldeles säkert sorten ´Autumnalis Rosea´ med ljust rosa blommor. Det är alltså ingen större sensation även om det ser märkligt ut med blommande träd i januari. Jag försökte fånga blommorna på bild men ljuset var inte det bästa. Jag lägger ut bilden ändå.
15392-37215392-373
Den högra bilden har jag stulit från internet.

På förmiddagen hälsade min bror på i vår huvudstad och det var riktigt kul att träffas.

Dagens jordspråk

Om alla människor hade en trädgård att
odla, skulle världen äntligen få leva i fred.

Beverley Nichols (Staden grönskar)



Kommentarer
Postat av: Inkan

Ja hade man en egen trädgård....
Vinterkörsbärsblom ger hopp om ljusare tider.

god fortsättning

2007-01-03 @ 14:42:50
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

God fortsättning själv Inkan.

2007-01-03 @ 17:58:24
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0