Site Meter

Sommarminnen

15392-271

Minnen från trädgårdssäsongen
Så var det dags att sammanfatta trädgårdssäsongen i slottsparken. Den åttonde maj anlände näktergalen till parken, temperaturen låg på 20 grader och jag klippte gräsmattorna för första gången i år. Även rosorna klipptes idag.Näktergalens ankomst
Under hela sommaren så ägnade jag mig åt mina spaningar i parker och trädgårdar. Det var en spännande sysselsättning och jag har sett trädgårdar som jag aldrg sett tidigare i Stockholmsområdet och även ute i landet. Under besöken får man inspiration och nya idéer till min egen park. Med all säkerhet kommer jag att fortsätta att besöka trädgårdar nästa år. Trädgårdsspaningarna

I grönsakslandet blev salladen fantastiskt fin och även de andra grönsakerna blev bra. Blommor och grönsaker
Sommaren var varm och mycket torr. Att vattna blev något av en daglig sysselsättning. Minns den här stilla morgonen och den kommer att finnas i mitt minne långt fram i tiden. Stilla morgon
Två gånger under sommaren besökte jag antroposoferna i Järna som har en spännande trädgård, däremot tycker jag kanske att de har en alltför extrem syn på hur man ska leva sitt liv där...så jag nöjer mig med att beundra trädgården och känna av lugnet. Nu försökte jag mig ännu en gång på att lista de bästa Ulf Lundell-låtarna.....Antroposofi och Ulf Lundell
Rosorna trivdes mycket bra den här sommaren. Rosornas år
Även perennerna bjöd på vacker blomning och jag tycker att de blommade längre än normalt.
Sensommar- eller förhöstblommor

Två välbehövliga veckors semester lyckades trädgårdsmästaren ta även i år och innan jag begav mig till Österlen så fick jag ännu en gång se Ulf Lundells sommarkonsert på Skansen. Öppna landskap och semester.
Efter mina två veckors semester åtevände jag till parken och vi närmade oss sensommaren. Nu började den tysta tiden då fåglarna gjort det som de skulle och även om tystnaden är skön så finns det inget som går upp mot aprils fågelkonserter. Den tysta parken
I september fick vi en ny regering med allt vad det innebär men blommorna i parken fortsatte att blomma vackert.Ett nytt Sverige/In i dimman igen
15392-269

Avslutning
Som det ser ut nu har jag endast en vecka kvar i parken och det är dags att leva mitt liv i Stockholm fullt ut i vinter. Efter en kort tid kommer jag nog att börja längta tillbaka till slottsparken och till våren då man har allt framför sig igen.

Tröga bloggar?
Jag har förstått att mina bloggar kan vara lite tröga att öppna på grund av alla mina bilder som jag inte lyckas göra mindre utan att tappa kvalitet. Tror att jag måste minska antalet bilder framöver. Jag har ställt frågan flera gånger tidigare om de som läser bloggarna har svårt att öppna sidorna och jag är tacksam om jag även i fortsättningen får veta om det är några problem.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Skönt att kunna se och tänka tillbaka på en sommar värd namnet. När vårslitet ger lön för mödan.
En fin sommar 2006!
Nu får vi väl ta det lugnt ett tag och dra igång vårarbetet så småningom.

2006-10-27 @ 12:10:59
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Inkan

Jag har aldrig upplevt det som trögt att komma in på din blogg.
Men volka underbara bilder du serverar här! Jag blir alldeles glad inombords över dem och över din resumé över trädgårdsåret. Tack för det.

När jag blir miljonär ) he,he) då ska jag ha ett hus med en jätteträdgård och anställa en trädgårdsmästare med känsla för både växter och för hur man hanterar en kamera! Vilken glädje.

Tick-Tack!

2006-10-27 @ 16:54:04
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parken är så vacker och det finns så många vackra motiv så det är inte svårt att fånga dem och sommaren var ovanligt vacker i år. Hoppas på en repris nästa år.
Roligt att du tycker om bilderna Inkan.

2006-10-27 @ 17:30:31
Postat av: Bloggblad

Hm... den dagen du får lust att antiträdgårdsblogga, då är du välkommen till min hemskt misskötta och vanvårdade täppa. Jorden har antagit ett cementliknande tillstånd... Det hjälper inte alls att ha en bror som varit lärare i trädgårdsskötsel och en man som är uppvuxen på landet. Min asfaltbakgrund gör sig helt sonika gällande. Ändå ääääälskar jag blommor... räcker inte...
Men jag njuter av dina blommor. Som jag kan se utan problem.

2006-10-27 @ 17:47:39
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Parkarbetaren

Jag gillade idén med en antiträdgårdsblogga! Under mina år som parkarbetare har jag lärt mig mycket om hur man på så många sätt som möjligt, målmedvetet och långsamt, men ändå oskyldigt trovärdigt kan pina ihjäl det man planterat. Varför inte en TV-serie, typ dokusåpa, på TV där de utser Sveriges mest plågade park?
Här är ett exempel på anledning att på sikt bli av med en vacker plantering:
* Den skymmner sikten - måste klippa ner eländet

2006-10-27 @ 21:47:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bloggblad: Locka in vildsvin i din trädgård som bökar runt i din betongjord så kan du plantera vackra blommor där sen. Eller anlita ett företag som sysslar med trädgårdsanläggning.
Parkarbetaren : Jag har ett annat exempel från tiden då jag jobbade på södermalm. ´´Kan ni ta bort de här stora syrenerna....blommorna skräpar så när de vissnar´´. Eller...´´ta bort den stora linden....det blir så mycket löv av den på hösten...´´

2006-10-27 @ 22:04:21
Postat av: Ellis

Ibland kan din blogg ladda lite långsamt pga av bilderna, men inte så det stör, det tycker jag inte.
Det är ju helt klart värt det för att få njuta av dina fantastiska bilder!!

Trevlig helg!

2006-10-28 @ 09:39:59
URL: http://alltunderhimlen.blogsome.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vad bra Ellis...men jag ska lära mig att få bilderna mindre utan att tappa kvalitet. Trevlig helg till dig också.

2006-10-28 @ 09:53:50
Postat av: Bloggblad

Haha! Vildsvin? Jodå, det finns visst ett hägn ett par mil härifrån, i Stegeborgs slottspark. Men - vad skulle grannarna säga? (Inte för att jag brukar fundera över det, men i det här fallet...)

Det finns ju teveprogram om hur man inte ska äta... jag ställer upp med hur man inte ska sköta sin trädgård!

2006-10-28 @ 13:08:43
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Anneli

Vilket fint sommarminneinlägg:) Nej, det tar INTE lång tid att ladda ner bilderna!!! gör dem inte mindre, för guds skull!!! Att skriva om trädgård utan fina bilder är som att kommentera konståkning på radio!

2006-10-29 @ 02:01:56
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ok Anneli, då fortsätter jag som tidigare. Konståkning på radio vill jag aldrig uppleva....

2006-10-29 @ 10:32:49
Postat av: Anneli

:)

2006-10-31 @ 11:56:13
URL: http://flitigamyran.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0