Site Meter

Dahliaträdgården i Enskede Gård

 
 
 
16 september 2017
 
 
Dahliaträdgården i Enskede Gård invigdes 2014 och skapades av entusiastiska Enskedebor som älskar dahlior och som kallar sig Mälardahliorna, som är en lokal krets till Svenska Dahliasällskapet. Platsen ligger vackert och skyddat i Enskede Gård invid koloniområdet och ridhuset. Vid koloniträdgården finns även ett mysigt litet sommarcafé.
 
Min relation till dahlior är lite komplicerad. Jag har jobbat med trädgård i 47 år och har ´´träffat på´´ många växter genom åren. Det finns vissa av dessa växter som jag tycker mindre bra om och jag har alltid haft svårt för dahlior. Enkelblommande går bra, som till exempel migondahlia, med de stora svulstiga, skrytiga och ibland rent groteska blommorna, som ibland är så stora att stjälkar inte orkar hålla upp tyngden av blomman - det är dessa som jag har lite svårt för! Nu får jag väl Svenska dahliasällskapet på mig...!
 
Den 16 september besökte vi trädgården och redan på håll såg vi den färgsprakande lilla platsen och jag började fotografera alla dessa märkliga blommor i alla möjliga färger och former. När man odlar dahlior tänker man tydligen inte så mycket på vilka färger som passar ihop, utan det blir ofta en vild färgexplosion helt enkelt. Mitt färgsinne sätts ännu en gång på prov, men så tänkte jag att jag inte ska bry mig om färgharmoni och gamla föreställningar om vilka färger som passar ihop. Jag ställde mig en bit ifrån planteringarna och försökte överblicka platsen och se med nya ögon - det fungerade inte heller. 
 
Mitt sällskap älskar dahlior så jag ville verkligen inte gnälla och vara negativ på något sätt. Mitt sista försök att hitta något vackert i detta populära växtsläkte, var att dyka nära intill blommorna och ägna mig åt närbilder och då...då fann jag en skönhet som jag inte kunde värja mig emot. Nu upptäckte jag en vacker blomstervärld och min kamera tyckte om vad den fångade. 
 
Nästa gång jag kliver in i en dahliaträdgård, ska jag blunda, tills jag kommit riktigt nära blommorna!
 
En jättefin plats var det i varje fall och en eloge till de som skapat Enskede dahliaträgård!
 
 

Kommentarer
Postat av: NORRSKEN EMMA

så vackra blommer =)


kramis
ha en bra dag

2017-09-17 @ 10:08:06
URL: http://nouw.com/lillemmish
Postat av: Nathalie Isaksson

Men så vackert! Har alltid dahlior i trädgården om sommaren :D

Postat av: Anonym

Det är precis så det känns för mig. Men när man kommer nära möts man av en spännande värld av färg och form som är helt oemotståndlig.

2017-09-17 @ 14:25:18
Postat av: Anonym

Mycket vackra bilder och blommor.
Jag har tyckt om dahlior sen jag var en liten flicka på 7 år.
Jag gick förbi en trädgård som hade kaktusdahlior när jag skulle gå till skolan.
Kärleken till blommorna har bestått men tyvärr så är den delad med mördarsniglarna.
Så jag har gett upp.
Frossar i dom på Sofiero istället där dom är planterade i stora sjok med var färg för sig.

Hälsningar
Britt

2017-09-17 @ 16:51:55
Postat av: Charlotte Tungelstedt

Hej! Dahliaentusiasterna här. Så kul att du hittat vår park och vilka fina bilder. Vad roligt att du ändå kunde hitta det vackra i vår saliga röra av dahlior; vår dahliasallad. Välkommen åter.

2017-09-18 @ 14:11:35
Postat av: Hasse Wester

Nathalie - Vad fint!

Anonym - Just så!

Britt - Ja på Sofiero finns det ju en hel del dahlior!

Charlotte - Jag kommer gärna tillbaka - blev glad där bland alla dahlior!

2017-09-19 @ 21:55:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilian

Hej! Jag är en av Dahliaentusiasterna som bidrar till dahliaparken. Glad att du hittade dit och tyckte om blommorna. Håller med att dahliorna i parken utgör en färgexplosion utan någon färgtema. Det har sin förklaring. Vi är ett antal glada amatörer som bidrar till parken med var sin kollektion av egna knölar och planterar där. Det vore övermäktigt att försöka planera rabatterna enligt färgskalan! Det är tillräckligt mycket ideellt arbete att hålla odlingarna igång. Det finns dock inget bättre ställe att se så många dahlior samtidigt! Och hitta sin favorit bland dessa drygt 200 sorterna. Många av dem kan man sedan köpa hos oss på trädgårdsmässan i Älvsjö på våren.
Välkommen åter på besök och tänk på oss som har skapat parken och underhåller till mångas glädje. Passa gärna på och fika hos Enskedeparkens Bageri nedanför (http://enskedeparken.se/); godare bullar finns knappast! :)

2019-08-08 @ 10:51:48
Postat av: Hasse Wester

Jag förstår verkligen att ni inte kan plantera här efter färgskala och jag tycker att det är fantastiskt att ni skapat denna plats. Jag håller på att lära mig tycka om dahlior och har kommit en bit på väg. Vi kommer gärna tillbaka! Ha det så gott bland alla härliga blommor! Hälsningar Hasse!

2019-08-08 @ 10:58:47
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0