Site Meter

Oktoberhelg i Visby

 
OK, jag brukar inte redigera bilderna med filter och annat ´´fusk´´, men jag ville verkligen ha fram den rätta höstkänslan i Visby på ett sätt som inte mina ´´rena´´ bilder kunde förmedla. 
 
 
 
13-15 oktober 2017
 
 
Vi skramlade upp genom medeltidsstadens kullerstenar, med våra resväskor på hjul den här oktoberfredagen, efter en båtresa från Nynäshamn. Det är alltid lite komma-hem-känsla när jag kliver iland på Gotland och det här är 17:e gången som jag besöker öjn. Ju längre upp i den vackra staden vi kom, desto lugnare blev det i de små gränderna, sommarboende och turister har dragit sig mot fastlandet och nu kan Visbyborna andas ut!  Efter att ha fört oväsen hela vägen upp till Norra Kyrkogatan där vi skulle bo, sa vi att nästa gång tar vi ränsel i stället för resväska...! 
 
I den lånade fina lägenheten invid Visby domkyrka, mådde vi som prins och prinsessa, eller kung och drottning...eller nåt, den här hösthelgen. Det är en speciell känsla att bo inne bland alla dess historiska byggnader och bara kunna kliva ut och vandra på kullerstensbelagda gator och gränder. Under fredagseftermiddagen installerade vi oss och handlade uppe i Östercentrum och självklart även i Matkassen på Stora torget. 
 
Lördagen började med ett stilla regn och vi hade inte bråttom ut, utan njöt av långfrukost. Men efter ett tag trotsade vi regnet och gav oss ut för att besöka de butiker som var planerat. Visst hade flera butiker stängt för säsongen, men överraskande många höll fortfarande öppet. Gatorna var nästan tomma på folk när vi vandrade mellan Cecilias favoritbutik som säljer julstjärnor...och underbara Kränku Te & Kaffe. Där handlade vi kärlekste och jag hittade även mitt S:t Hanste. Butiken ligger ju i de gamla S:t Hanskvarteren. Innan vi bytte butikerna mot Botaniska trädgården, fikade vid på Skafferiet, precis som för två år sedan då vi var här i november. 
 
Det är alltid en ren lycka att få vistas i Visby botaniska trädgård, som är en av mina absoluta favoritträdgårdar i Sverige. Trädgården omfamnas så vackert av de stora höga träden och det finns alltid något att upptäcka som man inte sett tidigare. Men visst känns vissa av träden som gamla vänner. De enorma platanerna, den japanska magnolian, det krypande svarta mullbärsträdet, kejsarträdet, tulpanträdet, ginkgon och mannasken, alla i en storlek som knappast finns i Stockholmsområdet. Regnet upphörde och vi kunde fotografera mycket av det vackra i trädgården. 
 
På kvällen åt vi en fantastisk god middag på Restaurang Bolaget, men eftersom det här inte är någon matblogg, så tänker jag inte berätta vad vi åt...!
 
Vi fortsatte våra vandringar i staden under söndagen som var solig, men när mitt knä började strejka, fick vi ta det lite lugnare och vi vilade på väldigt många bänkar. Klockan 16.00 tog vi farväl av Visby, då färjan tog oss tillbaka till verkligheten! Det var en underbar helg och det är aldrig med sorg som jag lämnar Gotland, eftersom jag vet att jag snart kommer att återvända.
 
Stort tack till Cecilias kompis Lena, för att vi ännu en gång fick låna din fina lägenhet med det perfekta läget och jag lovar att hjälpa till med Messi framöver!
 
Se även vårt besök i Botaniska trädgården här!
 
 
 Cecilias bild
 
Det var det här Cecilia fotograferade!
 
 Astrar, ulleterneller och en fuchsia i trappan vid Visby domkyrka.
 
 Aster och ulleternell
 
I privata villaträdgårdar kan man ha en medeltida kyrkoruin som granne.
 
 Mullbärdsträd finns i var och varannan trädgård inne i medeltidsstaden.
 
 Bokharabinda vid Nordeport.
 
Cecilias bild.
 
 En av murens 44 portar.
 
Ibland hjälper vi till lite, för att komma åt ordentligt!
 
I det underbara Strykjärnshuset på Wallers plats, ligger Creperie & logi och där åt vi söndagens lunch! Mycket gott var det!
 
Kränku Te & Kaffe
 
 Julstämning!
 
 Det var vi som reste till Visby! Cecilia och jag!

Kommentarer
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Ser ut att ha varit en fin helg i Visby :D

2017-10-16 @ 18:10:37
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Hasse Wester

Ja det var det verkligen Annie!

2017-10-16 @ 18:11:44
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: gun

Här känner man igen sig:).. Fina bilder som ni har tagit i Visby och visst är det fantastiskt att få besöka denna vackra ö. Mitt favoritfikaställe är Gula huset. Kan rekommenderas om ni inte varit där.
gun

2017-10-16 @ 19:16:15
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Hasse Wester

Jo vi var i Gula huset Gun, men vi vände eftersom det var så trångt och grymt varmt där inne. Jag trivs bäst där på sommaren när man kan sitta ute.

2017-10-16 @ 19:18:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Rebecca Adnell

Så vackert med alla höstfärger!

2017-10-16 @ 20:48:12
URL: http://adnellphotography.blogg.se/
Postat av: Per

Galet fina bilder!! Jag får nästan ont i magen av att aldrig ha varit på Gotland. Har varit nästan överallt i Sverige från Smygehuk till Kebnekaises sydtopp, men aldrig på Gotland. Dina/era bilder får mig att inse att jag måste boka in en resa pronto! :)

2017-10-16 @ 23:27:37
URL: http://whatgoodami.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Ja ni måste absolut åka dit nästa år Per! Hela Gotland är fantastiskt och Visby är som en andra hemstad för mig.

2017-10-17 @ 13:48:16
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för fina bilder från Visby.
Är en vacker stad och mycket att se.
Jag skäms nästan, men vi har aldrig varit på Gotland.
Det är en otroligt lång och "bökig" resa dit från där vi bor och när det går fortare att flyga till ex Italien eller Frankrike så har vi valt det istället.
Fast vem vet, kanske någon gång?

Hälsningar
Britt

2017-10-17 @ 18:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0