Site Meter

Kungsträdgårdens perennplanteringar har fått nya växter

 
 
18 oktober 2017
 
 
Kungsträdgårdens perennplanteringar mellan de berömda almarna och Stockholms ström har fått helt nya växter i höst. Visst var de tidigare växterna fina, men det var hög tid att förnya den här platsen. Som tidigare är det Ulf Nordfjell som står bakom dessa planteringar som även innehåller små tuktade bokar. Växterna blir inte så strikt indelade som tidigare utan är väl tänkta att väva samman lite ängslikt, så som ligger i tiden nu. Jag ser fram mot att följa utvecklingen av de nya växterna, men vet att det brukar ta några år innan de etablerat sig och växt ut som det är tänkt.
 
Idag mötte jag Jonna och Lasse från NIKAB STHLM AB, som höll på att sätta vårblommande blomsterlök i de nya planteringarna. Tulpaner i lila och ljust rosa tillsammans med Allium, kommer att bli fint tror jag. Tack Jonna och Lasse för att jag fick fota av er växtlista!
 
 
Blomsterlökar
Tulipa Merlot - vinröd liljeblommande
Tulipa Angelique - blekrosa dubbel
Tulipa Uncle Tom - vinröd dubbel
Allium 'Graceful'  - vit blekrosa
 
Träd-buskar
Fagus sylvatica 'Gatekeeper' - Formklippt bok
Taxus media 'Hilli'  - Idegran
 
Perenner
Aconitum 'Arendsii'  - Oktoberstormhatt
Agastache 'After Eight' - Anisört mörkblå
Aster macrophyllus 'Twilight'  - Storbladig aster blåviolett
Astrantia major 'Roma'  - Stjärnflocka rosa
Calamagrostis brachytricha - Diamantrör
Cimicifuga simplex 'Brunette' - Silverax mörkbladigt
Eryngium planum 'Small Blue'  - Rysk martorn blå
Geum totaly 'Tangerine'  - Nejlikrot soft orange
Helenium 'Mardi Gras' 
Leucanthemum 'Bröllopsgåven'  - Jätteprästkrage
Nepeta grandiflora 'Summer Magic'  - Kantnepeta lavendelblå
Perovskia atriplicifolia 'Little Spire'  - Perovskia lavendelblå
Phlox paniculata 'Blue Paradise'  - Höstflox blå
Rudbeckia 'Henry Eilers'  - Rudbeckia
Salvia sylvestris 'Serenade Pink'  - Salvia rosa purple
Sanguisorba officinalis 'Red Thunder'  - Blodtopp röd
Sanguisorba tenuifolia 'Alba'  - Kransveronika vit
Succisa pratensis 'Small Blue'  - Praktvädd
Thalictrum delavayi 'Splendid White'  - Violruta vit
Verinicastrum v. 'Lavendeltum'  - Kransveronika lavendelblå
 
 
 
De nya planteringarna i Kungsträdgården
 
Och i Kungsans lindalléer blåstes löv!
 
Oktobersolen värmde en aning och jag vandrade ut på Skeppsholmen. Jag provgår mitt onda knä idag och det kändes ok.
 
En av Skeppsholmens vackra byggnader.
 
 Jag vandrade förbi af Chapman!
 
Utanför vandrarhemmets café, där jag drack te.
 
Från Skeppsholmen zoomade jag mig in på Djurgården, där Djurgårdsförvaltningen just nu håller på att plantera tusentals blomsterlökar inför kommande vår. Lindarna som glöder i oktobersolen, står i Galärparken.
 
 Efter ett besök i Humlegården, åt jag en god lunchsallad med min dotter som arbetar i stan, innan jag åtevände hem till nästet i Bromma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0