Site Meter

Djurgårdshelg

Hösttankar
 
 
23 oktober 2017
 
 
Djurgårdshelger gör gott för min kropp och själ. Just nu när det sker stora förändringar i mitt liv, är det fint att få vistas på stillsamma Blockhusudden för att få balans i tillvaron. Ännu sitter gula och guldfärgade löv kvar på träden som förskönar trädgårdar, parker och natur och när solen lyser på björkar, lindar och ekar, går en reflex till avtryckaren på kameran, även om jag ibland kan bli väldigt trött på höstbilder med färgade löv. 
 
Vi hann med att både sätta lök i trädgården, vandra med Lexus och fika på vårt favoritställe Skroten. Även om vi lämnade Djurgården en stund för en kort vacker södervandring, så var det här en skön Djurgårdshelg i vackra oktober. Nästa år kommer jag att vistas ännu mer här på östra Djurgården.
 
Jo just det, Engsholm har bestämt sig för en ny Slottsträdgårdsmästare, som snart kommer att presenteras här på bloggen. 
 
Gamla huset på Waldemarsudde.
 
Vackra Migondahlior på Galleriterrassen på Prins Eugens Waldemarsudde. En av få dahlior som jag tycker riktigt mycket om. Jag hade dessa på Engsholm några år.
 
Visst kan jag även tycka att dessa stora vräkiga dahlior är lite kul...
 
Lexus färg passar så fint med höstlöven.
 
Blockhusudden
 
Vid Rosendals slott har Djurgårdsförvaltningen nu satt tusentals nya blomsterlökar som åter kommer att förgylla den här vackra platsen.
 
Trädgårdsmästaren på Djurgårdsförvaltningen Cecilia Adén, tog denna bild.
 
 
 
Rosendals trädgård
 
 Flodvågsmonumentet på Blockhusudden börjar ta form. I juni nästa år invigs monumentet.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Rosén Dahlgren

Mysigt och fina bilder! Hoppas att det blir bra med förändringarna! :)

2017-10-23 @ 22:54:23
URL: http://rosendahlgrensandra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du skriver "Djurgårdshelg" nu, snart kan du vandra där vilken dag som helst under veckan.
Det blir bara att välja bästa vädret för promenaden istället för vilken dag du är ledig.
En omtumlande känsla för dig kanske just nu, men jag lovar dig att du kommer att uppskatta varje minut över din nya frihet att göra vad du vill när du vill.
Vackra bilder som vanligt.
Just nu uppskattar jag allt som blommar även sådant jag normalt inte tycker om.
Det har nog med både årstiden att göra plus att man blivit äldre.

Hälsningar
Britt

2017-10-24 @ 17:32:55
Postat av: Hasse Wester

Det kommer att bli bra Sandra!

2017-10-24 @ 21:38:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Jag har min käresta som bor på Djurgården Britt, så jag vistas där på helgerna och det blir mer under nästa år!

2017-10-24 @ 21:39:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härligt för dig att kunna umgås ännu mer med din käresta även under veckodagarna när du nu blir ledig.
Själva gick både gubben min och jag i pension samtidigt och det var helt underbart.

Hälsningar
Britt

2017-10-25 @ 15:09:10
Postat av: Hasse Wester

Ja det kommer att bli härligt, men i vårt fall får jag vänta i många år på att hon ska gå i pension...

2017-10-25 @ 15:45:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Cecilia Adén

Hur menar du ?😂

2017-10-25 @ 18:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0