Site Meter

Stockrosor i Djurgårdsstaden

 
 
19 juli 2017
 
 
Det är något väldigt speciellt med stockrosor! I 12 år har jag skrivit den här bloggen och varje gång jag lägger upp bilder på stockrosor, så har det blivit mycket omtyckt. Jag vet nog ingen växt som är så älskad här i Sverige och jag tycker själv väldigt mycket om dessa underbara blommor som kom till Europa från Kina på 1400-talet. Den här dagen i mitten av juli, hade inte alla stockrosor slagit ut, men om en vecka bör det blomma helt fantastiskt här längs husväggarna, som det brukar göra under högsommaren och långt in på hösten. Dessa skönheter verkar inte heller bry sig så mycket om torkan i år!
 
I Stockholm har jag en favoritplats vad gäller stockrosor och det är på Breda gatan i den gamla Djurgårdsstaden. Småstadsidyllen intill Gröna Lund, med små trevliga hus från 1700- och 1800-talet, där en gång varvsarbetare bodde, är idag attraktiva bostäder som förvaltas av AB Stadsholmen.
 
 
 
Jag kommer att återvända med min Nikon till Breda gatan om en vecka...
 
Inne i Tessinparkens rosenplanteringar, där 4000 rosor förgyller den vackra parken, är nu äntligen planteringarna rensade från ogräs. Det borde inte ta så lång tid innan Svevia rensar dessa planteringar och vi är många som undrat hur ogräset fått ta över så här mitt i turistsäsongen! Men som sagt, nu är det snyggt igen!
 
Fastigheten på Karlavägen 97 renoveras och jag undrar hur det ska gå med rådhusvinet!
 
Inne på Oscarskyrkans gård blommade Helenium.
 
...och på Grev Magnigatan på Östermalm, kan jag ju aldrig låta bli att ta några bilder på den här underbara porten!
 
Ute på Beckholmen som skiljs från Djurgården med en bro, har Djurgårdsförvaltningen valt att anlägga ängsmark i stället för gräsmatta och jag jublar såklart!
 
Renfana på Beckholmen.
 
Inne i Lusthusportens park blommar det mycket vackert i alla färg-planteringar, den vita är alltid en favorit för mig. Det kommer fler bilder härifrån senare!
 
Planteringe runt Berzelius staty i Berzelii park, med den underbara rosenskäran!
 
Jag hälsade på mästaren själv framför Dramaten!
 
Dagens lunch - La Grande Rue
Dagens fika - Skroten
Dagens vin på fördäck-ställe - af Chapman.

Kommentarer
Postat av: Per

Oj vilka härliga bilder! Det får bli en cykeltur ner till Djurgården i nästa vecka, måste plåta stockrosorna.

2017-07-20 @ 20:49:08
URL: http://whatgoodami.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Ja gör det Per! Du kommer inte att bli besviken!

2017-07-21 @ 19:58:38
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0