Site Meter

Högsommarsöndag i Nationalstadsparken

 
 
16 juli 2017
 
Jag var nyfiken hur långt Norra Djurgårdstaden har sträckt sig och vandrade runt bland byggnader med arkitektur som fick mig att både, le, skratta och gråta! Många fasader har blivit så mörka att gatorna blir en aning dystra, men på vissa håll finns ljusare byggnader som lättar upp det tunga. Det tar nog tid innan den här nya stadsdelen får en själ. Allt är nytt och lite stelt och människor har inte bott och vandrat på gatorna så länge. Men jag tror säkert att det här kommer att bli en bra del av huvudstaden. Visst bor man lika tätt som i Hammarby sjöstad, men närheten till Norra Djurgården gör platsen attraktiv.
 
Det ska bli spännande att följa bygget av vår nya stadsdel, där det kommer att bli 12 000 lägenheter och allt ska vara klar 2025
 
På Fagningsgatan finns en allé med Katalpaträd
 
Den här planteringen vid Rosendalsterrassen, blir bara vackrare för varje gång jag ser den!
 
Vid Rosendalsterrassen finns även denna plantering och trädgårdsmästare Cecilia på Djurgårdsförvaltnigen kallar i år kompositionen för ´´Tivoli´´!  En lite galen och helt underbar skapelse där det gul/orangea smyger in och busar med harmonin. Så uppfriskande!
 
 Hortensior börjar blomma uppe på Rosendalsterrassen
 
Svårt fotoljus vid Rosendals slott, men planteringarna är inte direkt svåra att älska!
 
En ljuvlig Gaura som heter 'Freefolk Rosy' vid Rosendals slott
 
Stockrosor skapar en inbjudande entré på Gärdet
 
Entrén från Valhallavägen in till vackra Tessinparken, med årets rosa romantiska sommarblomskompositioner
 
 
Rosen 'Alexander' 
 
 Rosen 'Mozart' 
 
2010 planterades 4000 rosor i Tessinparken och det lyfte hela den här parken på Östermalm/Gärdet. Tyvärr har planteringarna varit riktigt dåligt skötta i år, först nu börjar planteringarna rensas från ogräs! Mitt i turistsäsongen! Men men, bättre sent än aldrig! Nu blir det fint!
 
Idag fick jag rapport om att rensningen fortsätter. Svevia verkar ha gott om trägårdsarbetare..!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0