Site Meter

Vinter i paradiset

 Johansdal vid Djurgårdsbrunnskanalen
 
 
7 januari 2017
 
 
´´Vinter i paradiset´´ heter en bok av Ulf Lundell från 1979,  som utspelar sig i Jämtland. Mitt ´´Vinter i paradiset´´, utspelar sig på Djurgården en snöig lördag i januari anno 2017. 
 
Vinden och snön piskade oss i ansiktet när vi började vandra från Blockhusudden tidigt denna lördag. Men vi var väl klädda och vid gott mod. Årets första vandring i Stockholms ´´gröna´´ rum gick inte att stoppa. Jag har saknat att vandra och inte ens snö som drivit ihop utefter strandpromenaden runt Djurgården kunde stoppa oss. Vi såg det som ett träningspass.
 
Eftersom jag just nu har snöjour på jobbet, var mina tankar när jag vaknade till ännu mer snö, att - vik hädan Kung Bore! Det räcker nu! Men under vår vandring runt Djurgården idag, så tyckte vi ändå att det var ganska skönt att pulsa omkring i den rena ljusa snön. Ploga snön på jobbet, det gör jag i morgon!
 
 
 
Knölsvanarna håller ihop i kylan
 
Koltrasten väntar liksom jag på våren, då den sköna vemodiga sången ännu en gång kommer att höras över Djurgården. 
 
Villa Eolslund på Blockhusudden, med sitt lejon!
 
 
Arkitekt Ragnar Östbergs Villa Mullberget
 
Listonhills lilla...ja vad är det? Ett lusthus!
 
Vinterjasminen gör skäl för namnet idag på Waldemarsudde
 
Auguste Rodins ´´Tänkaren´´ och Carl Milles ´´Triton´´ denna snöiga lördag i januari, på Waldemarsudde!
 
Villa Bergsgården vid Skansenberget. Ritad 1905 av arkitekt Ferdinand Boberg
 
Älskade Café Skroten. Jag åt köttbullar och Cecilia åt fisksoppa. Celilia Adéns bild!
 
Wasahamnen
 
Vy mot Söder och vackra Katarina kyrka, och visst kan jag längta upp dit till Söder ibland!
 
Sorry hägern, för att jag kom för nära då jag skulle fotografera dig...!
 
En biljittkiosk, troligen från Stockholmsutställningen 1897 på Djurgården
 
Två andra vandrare, som pratade i telefon!
 
Benny Anderssons Villa Lido vid Djurgårdsbrunnsvikens norra strand. Det såg inte ut som om han var hemma! ´´The winner takes it all´´
 
Jag väntar på hästarna. Cecilia Adéns bild.
 
Fiskare på Blockhusudden
 
Villa Dufvan på Blockhusudden. Där trivs jag gott!
 

Kommentarer
Postat av: marina rydberg

Tack för en vandring utan att jag gick utanför dörrn!

2017-01-07 @ 22:00:21
Postat av: Hasse Wester

Tack själv kompis!

2017-01-07 @ 22:22:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Linda

Något blommar! Yippie! Tack för lite hopp om livet från en snart insnöad bodensare:)

2017-01-08 @ 02:39:22
Postat av: Hasse Wester

Håll ut Linda!

2017-01-08 @ 06:43:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Godmorgon! Skulle bara vilja veta om vinterjasminen doftar? Och hur länge den blommar? Vi ska till Stockholm i mitten av februari, hoppas den blommar då. tack för en bra blogg, jag följer dig genom Stockholms vägar! Eva

2017-01-09 @ 05:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0