Site Meter

På jakt efter Schersminer i Stockholms innerstad

 Strömparterren
 
 
6 juli 2016
 
 
Jag tog schersminledigt från jobbet idag! Många med mig älskar schersminer, som nu blommar och bjuder på både skönhet och fantastisk doft, så här mitt i sommaren. Dagens fotouppdrag i Stockholm var att hitta stora vackra schersminbuskar i innerstaden, men i stället för att få härliga blomstersupplevelser, såg jag mig förvånat omkring i alla parker och trädgårdar, utan att hitta några! Denna vackra buske finns helt enkelt inte i Stockholms innerstad! Någon här och där kanske, men det verkar som om de som planerat parker och trädgårdar har glömt bort den här juvelen bland buskar. Runt om i Stockholms privata villaträdgårdar finns dock mängder av stora vackra schersminer.
 
Jag vet att det såldes mängder av schersminer på 60- och 70-talet som saknade doft, vilket gjorde att de fick dåligt rykte bland trädgårdsmänniskor, men idag doftar alla som säljs i handeln. För att vara riktigt säker kan man köpa sorten ´´Finn´´ som garanterat doftar ljuvligt och smultronscherminer som kanske doftar starkast av alla, men idag var jag ute efter stora doftschersminer! Ibland kan de även drabbas av löss, men får de rätt växtplats så brukar de klara sig. OK då, den kanske inte är så snygg när den slutat blomma, men det finns fler buskar som inte är så praktfulla efter blomningen.
 
När jag kom upp på Södermalm såg jag några enstaka. Så skärpning Stockholm, plantera mängder av doftande schersminer åt folket! De blommar när de flesta andra buskar har slutat blomma och jag är övertygad om att människor skulle uppskatta doften i våra parker.
 
 
 
Inga schersminer i Kungsträdgården...
 
 ...men lindarna i allérna blommade fint. Sorten är Tilia cordata 'Rancho' 
 
Årets sommarblommor runt statyn av Berzelius i Berzelii park! 
 
Den här platsen framför Gunnar Asplunds bokpalats -  Stadsbiblioteket på Sveavägen, brukar vara en glömd yta för de som ska sköter den. Idag var det ganska fint tycker jag, rensat i planteringarna och plattplanen var besprutad, antagligen med Roundup, jag är inte helt säker, men det såg ut så. Inte OK! 
 
Uppe i Spökparken på Drottninggatan som ligger snett ovanför Stadsbiblioteket, där behandlades ogräset på gångarna med vanligt hetvatten!  Se här nedan! Så mycket sundare än att bespruta med giftigt Roundup. Själv bränner jag grusgångar och plattytor med gasol, men jag tycker att det här med hetvatten låter mycket spännande!
 
 Linné vakar över lummiga Humlegården och jag inspekterade Sveriges högsta alm, som inte hade några torra grenar, men lövverket var tunnare än vanligt och den gamla kämpen såg lite trött ut. Självklart är det en tidsfråga innan även denna alm drabbas av almsjukan. Jag såg flera sjuka i Observatorielunden och även almen på Strömparterren såg också angripen ut.
 
 Jag tittade upp på Logården vid Stockholm slott...
 
.. tittut!
 
Jag vet inte om vi är mottagliga för modetrender från Asien, men om, så undrar jag när kvinnans skärm-mössa kommer i butikerna här hemma!
 
´´Pojken som tittar på månen´´ vid Bollhustäppan, såg lite naken ut idag!
 
Vackra Brända tomten i Gamla Stan, där restaurang ''Under Kastanjen''  ligger! Idag blev det inget fika där!
 
Så här kan det se ut i Gamla Stan! Baggensparken!
 
Uppe på Söder och Mosebacke, åt jag en macka med en fantastiskt god röra!
 
På Högbergsgatan mitt emot Katarina kyrka, finns en plantering med underbara lavendelhäckar som blommar vackert nu. Tidigare blommade irisen inne i planteringen och jag undrar om det inte hade varit bättre att plantera något som blommar samtidigt med lavendeln? Det ser lite märkligt ut det här!
 
Vid Sista Styvens trappor såg jag äntligen en schersmin! Lite svagt blommande, men ändå en schersmin!
 
Jag kom uppifrån Stigbergsgatan och såg ner mot Fjällgatan. Höga segelmaster reste sig högt och jag måste bara se om det var ett vackert gammalt skepp som var på besök...
 
...men det var ett modernt fartyg. Snyggt och lyxigt kanske, men inte gammalt!
 
Längst ute på Åsögatan såg jag ännu en schersminbuske!
 
I Norra Hammarbyhamnen gick jag förbi trädgårdsfartyget Gratia!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingegerd Gavelin

Hej! I Sinnenas trädgård vid Vasaparken finns några ståtliga schersminer - har kanske blommat över nu dock.

Tack för alla fina tips och för den fina boken som jag nu köpt för att ha som gåbortspresent i höst.

2016-07-06 @ 19:21:41
URL: http://ingegerdgavelin.se
Postat av: Hasse Wester

Just det Ingegerd...jag har ju fotat dem tidigare. Tack och kul att du köpt boken!

2016-07-06 @ 21:54:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ninnie

Med en sådan skärmmössa får man ännu mindre sol än de med slöja ...och får alltså ännu lättare D-vitaminbrist!
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-01/xxxx

2016-07-07 @ 00:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0