Site Meter

Septemberresa i Sverige

På Öland blåste det vackert!

Min sista semestervecka har jag för vana att ta i september, då det sista av sommaren brukar hänga kvar om man har tur. Och visst hade jag tur - igen! Resan började dock lite dramatiskt med åskväder och störtregn över huvudstaden. Det varnades för stora regnmängder och senare hörde jag att Hallsberg hade fått över 100 mm. och blev drabbat av stora översvämningar.

Klockan var åtta på söndagsmorgonen då jag rusade ner till bilen i regnet och vattenplanade mig upp på Essingeleden med GPS:en inställd på brors nya adress på Öland. Regnet upphörde redan nedanför Södertälje och återkom bara då och då under resan ner. Fikapaus blev det som vanligt i Tindered när jag åker E66 och väl framme på Öland blev det guidning av bror i omgivningarna, innan vi åt en fantastisk middag till ett dånande regn över altantaket. Det var ett fint ställe bror med hustru har hittat och min ur-rospigg till bror har helt plötsligt blivit ölänning och nu förstår jag honom!

Från Öland åkte jag vidare ner mot Skåne och mellanlandade i Karlskrona där jag åt lunch i Hoglandsparken som blommade mycket av gula sommarblommor. Jag konstaterade ännu en gång att Skånes inland är väldigt platt och ganska tråkigt, men när jag började närma mig Skanör passerade jag Höllevikens skulpturpark där den här vackra Les deux arbres av Gudmar Olovson, var en av många fina skulpturer utefter havet.

I Skanör checkade jag in på Hotell Gässlingen som visade sig vara ett mycket fint hotell där olika byggnader låg runt ett torg utan butiker och där mitt hus hette Stadshuset. I Stadshuset fick jag en stor fin lägenhet med utsikt mot Öresundsbron och med en säng som fick mig att sova som aldrig förr.

Till stranden kom jag genom att vandra Slottstigen som gick över små broar och ängar där korna betade och där marken var på sina håll fylld med lågt växande Rosa rugosa och plötsligt förstod jag att den här vackra rosen även kan vara ett problem. Ett äldre par plockade nyponen och cyklade hem med fulla hinkar. Nere vid stranden fanns en rad med bodar och sanden var vit och skön att gå på.

När kvällen kom gick jag ännu en gång ut till havet, för att se solen lämna den här dagen.

Jag vaknade i stadshuset och när jag njutit av en härlig frukostbuffé på Gässlingen, var det dags att åka vidare på denna snabba och kanske aningen stressiga resa. Jag stannade vid Sofiero och vid Norrvikens trädgårdar - se här!
  Efter ett fikastopp vid något själlöst vägställe, sträckkörde jag till Vadstena där jag skulle bo på klosterhotellet! Jag tyckte om vägen som börjar när man kör av E4:an mot Vadstena. Vackra slättlandskap i mognadens färger, gårdar lite här och där och en slingrande enfilig väg.

Vadstena klosterhotells huvudbyggnad där jag bodde är en av få byggnader som finns bevarad från det medeltida nunneklostret, läser jag på hotellets hemsida och jag antar att det är grunden som är bevarad. Det medeltida klostret planerades och ritades av Heliga Birgitta och invigdes 1384 och här kan man läsa mer om den här vackra och spännande historiska platsen.

Jag fick ett jättefint rum med utsikt över Vättern, men jag insåg att det här besöket skulle bli som hela den här septemberresan - en aning stressigt! Jag hängde på mig kameran för att gå en sväng i den vackra lilla staden som verkar ha stått utanför det hysteriska byggandet som nästan alla svenska städer råkat ut för. Här verkar tiden stå stilla och jag tänkte tillbaka på min barndoms stad Norrtälje när jag var liten. Små gator med hus som hämtade ur en Astrid Lindgrensbok och det pampiga slottet med vallgravar. Norrtälje däremot känner jag knappt igen längre. Min middag tänker jag inte berätta om, men den gick ganska snabbt kan jag säga, vilket var nödvändigt eftersom jag hemma på rummet skulle se Sverige bli utklassat av Österrike i EM-kvalet.

Jag sov gott och drömde inte om Den heliga Birgitta eller någon annan helig person. Frukosten åt jag andäktigt under vackra valv och det enda som hördes var en fläkt på håll. Kanske att jag även hade velat höra någon gregoriansk musik på låg nivå då jag drack mitt morgonkaffe, men tack för en mycket fin stund Vadstena! Jag checkade ut och drog vidare!

Vadstena klosterhotell

Från mitt rum i klosterhotellet såg jag solen gå ner över Vättern.

Här åt jag min frukost!

Vadstena

Vadstena slott

Huvudbyggnaden där jag bodde!

När jag ser vägskyltar ´´Brunnsmiljö´´ svänger jag oftast av. Miljöerna brukar vara vackra och orörda och så var fallet även här i Medevi brunn! Här kan man bo på vandrarhem eller hotell i de gamla husen. Många byggnader väntar nog på en varlig med hyfsat genomgripande renovering, men som vanligt faller jag för det som är slitet. Här kan man läsa mer och boka boende inför nästa år!

Jag hade önskat att jag hade fått fotografera den här mycket vackra miljön med ett bättre fotoljus, nu fick jag radera de flesta bilderna. Tänk att jag alltid ska ha så soligt väder under mina semesterveckor...!

Ett stopp i Örebro stadspark under resor är tradition eftersom jag tycker att det är en av Sveriges vackraste stadsparker - kanske den vackraste! Se mitt blogginlägg från besöket här! Bilden ovan är från Wadköping som gränsar till stadsparken och där drack jag mitt te!

Egentligen var jag ganska mätt på trädgårdar, men det blev ändå ett hastigt stopp i vid Enköpings Drömpark innan jag landade hemma i huvudstaden.

Nästa resa i Sverige får inte bli så här stressig. Om fyra år, kan jag vara ute och drälla i landet så länge jag vill...!