Site Meter

Blomstermorot - Daucus carota 'Dara'

 Engsholms slottspark i slutet av augusti 2015
 
En iskall och snöig senvinterdag 2015 satt jag på jobbet och skulle beställa fröer till sommarblomsplanteringar i Engsholms slottspark och hos Impecta hittade jag den här skönheten. Blommorna går i purpur, rosa och vitt och blev på sensommaren gudomligt vackra. Det blir som ett litet fyrverkeri i planteringen! I Mariatorgets planteringar finns just den här blomstermoroten - det var alltså fler än jag som vill prova den här kompisen i år! Den blir ganska hög, nästan en meter och blommar från slutet av juni till in i september och är perfekt som snittblomma. Jag är dock tveksam om det blir några morötter till slottets kockar...!
 
Så här skriver Impecta på sin hemsida om sådden av blomstermoroten!
Förkultiveras inomhus i mars-april. Täck med klar plast försedd med lufthål. Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Kan även sås direkt på friland när jorden reder sig eller på hösten för tidigare blom följande säsong. 25 frön kostar 36 kr!
 
Mariatorget 26 juli 2015
 
 27 oktober 2015 - rötterna smakade som vanliga morötter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0