Site Meter

Semesterfredag i ett blommande Stockholm

 
 
5 juni 2015
 
 
Eftersom jag kände mig lite sliten i trädgårdsmästarkroppen tog jag en semesterfredag hemma i Stockholm idag. Jag hängde på mig kameraväskan och gav mig ut för att försöka fånga något av den blixtsnabba försommarblomningen. Planen var att njuta av syrenblom uppe vid Fåfängas berg, men insåg att jag kom för sent. Syrenblommorna började skifta i brunt. Visst är det klyschigt att tjata om att våren och försommaren rusar iväg alldeles för fort! Men det är ju faktiskt så det är! Jag lär mig aldrig acceptera långa vintrar och korta vårar! Nu går vi in i den djupare lummigare grönskan och lämnar det skira och det blommande bakom oss, bara för att snart börja längta igen.
 
Det första bilderna är från Centralbadets trädgård som jag ofta besöker när jag är inne i centrala staden och idag blommade gullregnet extra fint och det blev kaffe under valnötsträdet vid entrén.  Ett hastigt besök i Berzelii park och i Kungsträdgården som var packat av matglada människor som ville smaka på maten nu när det är ´´Smaka på Stockholm´´- läs mer här!
 
En räkmacka och en öl på stamstället ´´Under kastanjen´´ i Gamla Stan, fick avsluta dagens stadsvandring - i morgon ska jag gå runt en ö! Då är det nationaldag och så här skrev jag förra året om den 6 juni:
 
Jag älskar mitt vackra land och skulle kunna fira Sverige varje dag under året. Men jag är långt ifrån någon flaggälskande nationalist och jag hurrar inte för kungar, drottningar, prinsar och prinsessor. Jag hurrar för blomsterprakt runt Linnéstatyn i Humlan, för att krigarkungen Karl den tolftes stridslystnad tonats ner med blommande träd, buskar och perenner, för den stilla kaffestunden i Centralbadets trädgård, för midsommarblomster på Strömparterren och för gränderna i Gamla Stan.
 
 
 
Det finns vissa platser som jag inte vill missa att besöka den här tiden på året. En av platserna är Kenneth Nilssons kolonilott i Södra Årstalunden där blåregnet nu omfamnar hans vackra vackra plats.
 
 En annan plats som jag vill se den här tiden på året är Alf Bengtssons kolonilott i Eriksdalslunden på Södermalm, där näsduksträdet nu blommar. Trädet planterades 1975 och är idag ett stort och mycket vackert exemplar av Davidia involucrata. I Lars Epsteins blogg läser jag att det här, tillsammans med ett annat näsduksträd i Helsingborg ska vara de enda som finns på privat mark i Sverige. Jag har lite svårt att tro att det skulle vara så...
 
 
På Alf Bengtssons granntomt finns den här väldigt speciella kolonistugan. Den fungerade som kiosk på den stora Stockholmsutställningen 1897 på Djurgården.
 
Uppe på Fåfängan började syrenblommorna packa ihop för i år.
 
Från Fåfängan har man den bästa utsikten över Stockholm...
 
...men hur tänkte man här? De fruktansvärt fula och enormt stora fartygen har börjat lägga till dels nedanför Fjällgatan som är en av Stockholms viktigaste turistplatser och dels här nedanför Fåfängan. De höghusliknande - jag vet inte om jag kan kalla det för fartyg, min morfar som var kapten på segelskutor skulle vrida sig i sin grav om han så detta - skymmer utsikten mot Djurgården och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. 
 
Färgargårdstorget tycker jag om!
 
Gullregn på Gaveliusgatan och jag tänker tio år framåt när de växt sig stora!
 
Den rödblommande hästkastanjen (Aesculus x carnea) på Norrmalmstorg är i full blom!
 
Blommande Kungsträdgården! Läs mer om vår stadspark här!
 
På Strömparterren blommar den magnifika hästkastanjen. Läs mer om Strömparterren här!
 
En ny brygga vid Strömparterren där lunchande stockholmare och fiskare samsades.
 
 Midsommarblomster (Geranium sylvaticum 'Mayflower'), blommande hästkastanj och Carl Milles staty ´´Solsångaren´´ på Stömparterren.
 
 När jag kom hem till lugna Traneberg blommade den stora oxeln i parken.
 

Kommentarer
Postat av: Anta Snaque

Svindlande vackra bilder! Vilken färg- och formprakt!

2015-06-07 @ 01:07:28
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Tack Anta! Det är en vacker tid nu!

2015-06-07 @ 06:15:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Berit Y Nilsson

De vackra bilder får mig att känna lite längtan efter Stockholm. Som jag flyttade från för ett år sedan. Men Lund och Skåne är också fint!

2015-06-08 @ 16:02:55
Postat av: Hasse Wester

Stockholm är Mina drömmars stad Berit, men jag vet att det är vackert i Lund också och Österlen ligger mig varmt om hjärtat!

2015-06-08 @ 17:10:07
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0