Site Meter

Högsommar på Söder och semestertankar

 
 
27 juni 2015
 
 
Under våren och tiden mellan hägg och syren, blommar buskar och träd som bäst och det är den absolut vackraste tiden på året. Nu mitt i sommaren, då vi har passerat sommarsolståndet, när fläder, schersmin och vildrosor blommar, känns det lite lugnare. Man hinner njuta på ett annat sätt, mer stillsamt än när Prunus och Syren svämmar över trädgårdar och parker.
 
När jag under lördagen vandrade på Söder, tänkte jag dock att det borde planteras många fler schersminer i staden. Det är som om det mesta krutet läggs på vår- och försommarblomningen. För att inte blomsteråret ska rusa blixtsnabbt förbi, så behövs de här sent blommande buskarna. Trädgårdsprakttry är en annan buske som det skulle kunna finnas fler av i Stockholms parker och trädgårdar. Nu går vi in i de ädla rosornas tid och perennernas! Grönskan i år är grönare än någonsin och tillväxten slår väl nya rekord kan jag tänka och nu ser det ut som om värmen till slut letat sig hit. Jag vågar inte tänka på hur många gånger jag kommer att klippa gräsmattorna i Engsholms slottspark i år!
 
Semestertankar
Om fem veckor börjar min semester och jag har bokat den charmiga lägenheten i den medeltida gränden inne i Visby igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte, senast var 2012 då jag skrev på boken. Lägenheten är belägen nära botaniska, Stora torget och Almedalen och jag ser fram mot fyra dagars total vila då i mitten av augusti. Läsa en bok i en solstol på en strand. Vandra i Sveriges vackraste botaniska trädgård och bara vara på ön där oro och stress rinner av. Jag kommer dit när den stora massan av turister åkt hem till jobb och skola, då stockholmsvecka och medeltidsvecka är avverkade, då Visby är en stillsam idyll. Jag trivs bra med sensommarsemester!
 
 
 
Inne på Fjällgatans gårdar prunkar det. Ute på gatan står turistbussar i rad och människor från hela världen fotograferar utsikten från en av Stockholms bästa utsiktsplatser. Här inne på gårdarna är det stilla. Under 1980-90 talet jobbade jag inne på dessa gårdar när vi drev vårt familjeföretag Norrälje Trädgårdsservice och vi handskottade även snön här på vintern.
 
Stockholms vackraste - Katarina kyrka!
 
Fönsterluckor på Mäster Mikaels gata
 
Utsikt från Corneliusparken
 
Utsikt mot Skeppsholmen från Sista Styvens trappor.
 
Paradisbuske i Stigbergsparken
 
Söderkåk vid Kvastmakartrappan
 
Det händer då och då att jag kommer till platser i huvudstaden där jag aldrig varit. Blecktornsstigen och husen runt omkring den lummiga parken var en mycket trevlig ny bekantskap. Här skulle jag vilja bo!
 
Vid Årstavikens norra strand, fanns det inte några lediga bryggor...
 
 ...och i Tantos kolonilotter blommade bland annat luktpioner och jag önskar ännu en gång att mitt luktsinne varit bätre. 
 
Vandrarmusik...!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för alla fina promenader du bjuder på. Kan bara konstatera att Stockholm är riktigt vacker och du lyckas ju också att förmedla allt det vackra! Hälsn från Karlskrona/Merja

2015-06-28 @ 09:15:58
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du gillar mina vandringar Merja! Stockholm är vackert, men det gäller att hitta till de finaste platserna. Jag hoppas att min blogg och mina vandringar kan vara till hjälp! Hälsningar Hasse från Bromma!

2015-06-28 @ 09:28:49
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0