Site Meter

Från Karlaplan till Mariatorget

Några av Tessinparkens 4000 rosor. Ogräset mitt i bilden såg jag först när jag kom hem, men jag tycker att det är lite charmigt! En katt bland hermelinerna! En rebell!
 
 Den här julilördagens uppgift var att fotografera Karlaplans och Villgatans katalpor (se blogginlägget om stadens katalpor här!), men jag kunde inte låt bli att titta in i Tessinparken igen och njuta av alla de 4000 rosor som nu blommar som bäst i den vackra parken på Gärdet. Jag hoppas att det i år finns tid att klippa bort överblommade rosor, så att de blommar långt in i hösten. 
 
Det är skötselkrävande med en så här stor rosenanläggning, men när Stockholm 2010 fick den fina rosenparken så borde det samtidigt ha gjorts en heltäckande och fungerande skötselplan från början, där putsning av rosorna ingick. Det spelar ingen roll hur vackra trädgårdsanläggningar som ritas och anläggs, om det inte finns en skötselplan. Trädgårdsskötsel är ju självklart oerhört viktigt, men det har låg status att och det är ett lågavlönat arbete. att ungdomar inte vill jobba med trädgård idag, vet jag inte hur vi ska lösa. Hur lockar vi ungdomar in i trädgårdsyrket? Alla kommer ju ändå inte att få välavlönade drömjobb.
 
Den här gången vandrade jag inte mellan Östermalm och Södermalm, utan tog i stället tunnelbanan mellan Karlaplan-Mariatorget.
 
Den här helgen kände jag så tydligt den där vansinniga tröttheten som infinner sig när semestern börjar närma sig. Som om hela kroppen skriker efter vila. Jag börjar till och med bli trött på trädgårdar, växter, Stockholm och fotografering! Det säger väl en hel del! Som om katalpans blomning var finalen. För ett tag! Bloggen tar semester nu och jag vill vila och gå in i böckernas värld, somna på en strand, räkna sjunde vågor och uppleva naturen i stället för anlagda trädgårdar! Den här sommaren har utan tvekan varit den mest arbetsamma och tunga under de 18 år som jag jobbat i Engsholms slottspark. Gräs, ogräs, träd och buskar har växt något helt otroligt och så fort att jag putsat parken fin, så är det bara att börja om igen. Men nn vecka kvar! En tung slutspurtvecka i slottsparken börjar i morgon. Bara att spotta i nävarna och köra!
 
Utanför Tessinparken på Askrikegatan odlas det i glada pallkragar. Stadsodlingens kraft sprider sig i huvudstaden.
 
I den lugna lummiga Stureparken finns fina sommarblomsplanteringar intill hängalmen.
 
Den nya musikhögskolan på Valhallavägen ska invigas 2016 och jag tycker att byggnaderna ser ganska spännande ut, kanske inte den långa tråkiga fasaden mot Lidingövägen.
 
Längs Valhallavägen har 50 stycket lindar sågats ner nu i sommar eftersom de utgjorde en fara. De var rötangripna efter att ha levt ett tufft liv i komprimerad mark vid parkeringarna mitt i den långa allén, främst mellan Odengatan och Fältöversten. Det är oklart när/om nya träd ska planteras. Kostnaden för varje träd, med markförbättringar är cirka 100 000 kr.
 
Den stora gården i Starrbäckängens bostadsområde som byggdes i början av 1990-talet.
 
På en bänk vid Mariatorget, intill de vackra sommarblomsplanteringarna sitter en söderböna och funderar!
 
Jag blev förälskad i den här blomstermoroten - Daucus carota 'Dava', som jag själv har drivit upp i Engsholms slottspark, men som inte har börjat blomma ännu. De här flockblommiga skönheterna passar utmärkt tillsammans med dahliorna - Dahlia 'Bishop of Llandaff' !
 
 Vila på Mariatorget, som ju egentligen inte är ett torg utan en park. Den kanske borde heta Mariaparken?
 
Söndag
Under söndagen fotograferade jag Rosendals och Etnografiska museets katalpor och besökte samtidigt Rosendals värsdhus med de vackra sommarblommorna.
 
Det gäller att välja plats när man besöker Rosendals värdshus! Placera er vid dammen så får ni denna blomsterprakt på köpet! De sommarblommor som använts är:
 
  • Ageratum everest
  • Amaranthus 'Green Thomb' 
  • Antirrhinum majus 'Sonnet Yellow' 
  • Asclepias 'Scarlet' 
  • Canna indicia 'Tropical Yellow' 
  • Dahlia 'Gallery Pablo' 
  • Diascia 'Flying Colors' 
  • Heliantus 'Holiday' 
  • Heliotrop
  • Ipomea 'Sidekick Lime' 
  • Nicotiana 'Lemon Tree' 
  • Pennisetum glaucum 'Jade Princess' 
  • Salvia argentea
  • Tagetes 'Moonstruck Yellow' 
  • Verbena bonariensis
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0