Site Meter

Magnoliayra i Stockholm

Först tänkte jag jaga bort paret från bänken för att få en ren bild. Men de fick sitta kvar...
 
Vid det stora japanska magnoliaträdet (Magnolia kobus) i parken som planterat 1933, har man en fest varje år för att fira trädets blomning och vårens ankomst. Då är magnoliakören på plats och söders eget kulturpris, magnoliapriset har sedan 1969 varje år deltats ut till ´´en person som med sin gärning gjort förtjänstfulla insatser och glatt sina medmänniskor i Sofia församling eller på Söder´´. Några pristagare genom åren är Evert Taube, Per Anders Fogelström, Carl Anton, Hasse och Tage och Ivar Lo Johansson och alla pristagare får en magnoliaplanta. I år blir magnoliafesten den 6 maj!
 
Sofia kyrka och magnoliaträdet till höger här i Vitabergen.
 
Vitabergsparken från Malmgårdsvägen
 
I Berzelii park blommar nu Magnolia 'Merrill'  i sin fulla prakt. Magnolia stellata är bara i början av sin blomning här.
 
Berzelii parks Magnolia 'Merrill' förför oss blomsterälskare...
 
Mitt i all magnoliayra, blommar även Prunus 'Schnee' i Berzeli park.
 
Även framför Kungliga Biblioteket i Humlegården blommar nu magnolian.
 
Vid Maria kyrkogård på Södermalm svävar magnoliablommorna sirligt framför den gamla kyrkan och över Evert Taubes grav.
 
På Maria kyrkogård råder ett märkligt lugn trots Hornsgatans trafik nedanför. Här satt jag en stund på en bänk och såg ut över den vackra vårgrönskande kyrkogården och tänkte att jag tycker om det utbredda växtsättet på det lilla magnoliaträdet. 
 
Inne på gården Bellmansgatan 9 finns en stor vacker Magnolia x soulangiana som just håller på att öppna sina vackra blommor.
 
Inne på gården Bellmansgatan 9, har jag jobbat i många år när vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice hade underhållet på Södermalms kulturhus trädgårdar på 1980-90 talet. Nu i veckan kommer alla trädets blomknoppar att öppnar sig!
 
På Mosebacke torg blev det kaffe under den skirtfina grönskan...
 
Hälsade på en stund hos Cornelis på Katarina kyrkogård. Han har fått en vacker plats här under trädet.  På andra sidan gången ligger Putte Wickman och Lasse Strömstedt.
 
I Björns trädgård är nu den gröna väggen klar och jag ser fram mot att den ska grönska så som det är tänkt. Till och med en blommande pärlhyacint tittade fram ur muren!
 
Söder torn vid Medborgarplatsen omfamnad av körsbärsblom!
 
På Färgargårdstorget skulle jag fota magnolior, men de var inte riktigt i sin fulla blomning, så det fick bli ett japanskt prydnadskörsbärsträd i stället. Färgargårdens huslänga byggdes 1765 och här har funnits ett färgeri sedan 1600-talet.
 
Det här är sista helgen som Kungsträdgårdens Prunus 'Accolade' blommar och körsbärsblomsterfesten är slut för i år. Nu börjar en annan fas i våren, med blommande lönn, förföriska magnoliaträd, tulpaner och häggblomning! Inte mig emot...jag har längtar i ett år efter häggblomningen! Kanske att jag får ta de första bilderna av häggblommor nästa helg.
 
 

Kommentarer
Postat av: yrsa

Ska de nu alls finnas här i finland..? Tror jag sku minnas om jag sett nå så vackert..

2015-04-26 @ 21:20:42
Postat av: Mariana

ÅÅÅÅ vad fint!!!

2015-04-26 @ 23:22:01
URL: http://ms-design.se
Postat av: Hans Wester

Jag vet faktiskt inte om det finns magnolior i Finland Yrsa...vi får forska!

2015-04-27 @ 21:08:40
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hans Wester

Ja nu börjar äntligen den vackra tiden Mariana!

2015-04-27 @ 21:09:09
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa

Gillar hela raden av nyplanterade magnolior vid Vikingterminalen!

2015-05-03 @ 18:38:49
Postat av: Hans Wester

Aha, de har jag inte sett Åsa! Tack!

2015-05-03 @ 18:40:36
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0