Site Meter

Långt in i framtiden

 
Det var sommaren 2012 och jag hade fått den stora äran att skriva en bok om Stockholms trädgårdar och parker. Bokmöten hölls under våren och euforiskt kastade jag mig ut i stadens gröna rum för att fånga det vackra som jag visste fanns där ute, och som jag så ofta försökt visa i bloggen. Nu skulle detta högtidligt formas till en bok.
 
En ledig dag i juni vaknade jag mycket tidigt och såg ut från mitt fönster över Kungsholmen, att staden låg insvept i en magisk vacker dimma. Jag hoppade över frukosten, kastade på mig kläderna, rev åt mig kameran och körde olagligt fort ut mot Drottningholms slottspark som ligger ett antal stenkast från mitt hem. Väl framme var det som att vandra in i en sagovärld och jag riggade kameran med ivriga fingrar. Dimma har ju en förmåga att upplösas på några få sekunder, så det gällde att handla snabbt. Det här blev en av mina allra märkvärdigaste fotostunder någonsin och under den korta tid som dimman låg kvar, hann jag ta en hel del bilder över kungens trädgård, så som jag aldrig tidigare sett den och jag vet inte om jag någonsin åter kommer att få tillfället att fånga Drottningholms slottspark på det här viset. Om nu bilderna skulle försvinna på det osäkra och tvivelaktiga Internet, så finns bilderna ändå kvar i boken långt in i framtiden.
 
 
En bild från den här dimmiga morgonen pryder baksidan av min bok Stockholms gröna rum
 

Kommentarer
Postat av: Boije

Helt underbara bilder!!!!!!

2014-07-13 @ 22:29:08
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Kul att du gillar bilderna Boije!

2014-07-14 @ 06:21:54
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Lotta `8)

Fantastiska bilder! Har du gjort tavlor av dem? Skulle köpa en bums :)

2014-07-15 @ 17:43:01
Postat av: Hasse Wester

Nej Lotta, inga tavlor, men det kanske man skulle göra och skicka en till konungen!

2014-07-15 @ 20:37:17
URL: http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0