Site Meter

Högalidskyrkan

 Min stad!
 
 
Under sommarens fotografering av trädgårdar och parker, besökte jag flera höga kyrktorn och andra platser högt över stan. Den 12 juli såg jag mitt Stockholm högt uppe från Högalids kyrktorn och utsikten var så fantastisk som jag väntat mig. Molnen var lagom foto-fluffiga och jag såg den långa gröna ön Långholmen under mig. Något längre mot nordväst kunde jag se mitt hem i Bromma.

När Maria församling på Södermalm delades, byggdes Högalids kyrka mellan åren 1916-1927 efter ritningar av Ivar Tengbom. Likt Mariakyrkan i Visby har Högalid två torn och det blev en ordentlig klättring upp i det norra tornet för att få se stan från den mäktiga kyrkan på västra Södermalm.

Man hör ibland att det ena tornet skulle vara något högre, men det stämmer inte - båda tornen är 84 meter höga. Skrönan kommer från att två systrar skulle ha bekostat tornen och att den ena systern var mer förmögen. Tornets översta topp ligger 105 meter över havet.
 
 Utsikt mot Långholmen
 
Västerbron 
 
Högalidsparken
 
Långholmen - Norr Mälarstrand på andra sidan Riddarfjärden
 
Katarina kyrka
 
Högalidskyrkans urverk
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0