Site Meter

Skunkkalla - Lysichiton americanus

 
 

I ett sumpigt kärr i närheten av Tullgarns slott brukar skunkkallan (Lysichiton americanus) blomma, vilket ofta orsakar ett stort intresse bland närboende och jag var bara tvungen att bege mig dit på vägen hem till helgledigheten.

Den ser verkligen exotisk, udda och lite vilsen ut i vår svenska natur, men faktum är att den har förvildats både här i Sörmland, Halland och Östergötland på flera platser. Man använder den ibland som dammväxt och hur den hamnat här kan man bara spekulera om. Snygg är den tycker jag!

Jag läser i den Virtuella floran att doften är sötaktig och lite kvalmig och inte alls så obehagligt som namnet antyder. Det gick ett rykte i trakten idag att den bara blommar vart tjugonde år. Efter att ha läst kommentarerna här nedan så stämmer det inte att den blommar så sällan, utan ska tydligen visa sina vackra gula blommor varje år.
 
 
I maj 2015 fick jag den här underbara kommentaren av Rune Sarnet Östensen

Att Skunkkallan kommit dit har sin historia. 
Jag råkade åka förbi platsen 1994, när Tullgarn Biologiska Dammar anlades, med en Skunkkallas frökavel, ursprung från RSS dammarna, 5. steget, i fickan. Hade just städat runt moderplantan, hade flera gånger tittat på platsen med sina Strutbräken nerströms och tyckte att Skunkkalla vore intressant just där. 

 

 

 
Google

Kommentarer
Postat av: Jennika

Wow! Borde passa i kärren runt Eriksbergs slott.

2012-05-11 @ 18:41:57
Postat av: Marie Lithén

är det sant så är det ingen större idé att plantera om man inte gillar bladen då förståss. Men jag har nog fel klimat:)

2012-05-11 @ 18:42:52
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Erik

Kan det vara klematisexperten jonsson som planterat ut dem - jag vill minnas att han planterat ut denna kalla på en del ställen i sörmland, kanske var det plantor från Göteborgs botaniska trädgård, men jag minns inte exakt.

2012-05-11 @ 19:49:07
Postat av: Luna EK

27/4 förra året hade jag ett inlägg om skunkkallorna där jag bor öster om Göteborg och om hur de kommit hit. Nu i år är det precis lika mycket, om inte mer. De blommar varje år och sedan blir det enorma bladrosetter.

2012-05-11 @ 20:44:13
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Gunilla Arneström

Tack för namnet,visste inte vad de hette ! Jag var i Ulricehamn i helgen och det fanns massor av dessa blommor precis vid en bäck,vid Lassalyckan.Hur har dom kommit hit,måste väl vara någon som tagit med fröer från annan land eller ?

2012-05-11 @ 20:59:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars Forslin

Det var häftigt! Den gör sig alldeles utmärkt i svenska alkärr tycker jag.

2012-05-18 @ 01:21:42
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lars Forslin

Ett fint tillägg till den svenska floran, absolut! Den blommar varje år, så det var just rykten det du hörde.

2012-06-16 @ 09:42:22
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Rune Sarnet Östensen

Att Skunkkallan kommit dit har sin historia.
Jag råkade åka förbi platsen 1994, när Tullgarn Biologiska Dammar anlades, med en Skunkkallas frökavel, ursprung från RSS dammarna, 5. steget, i fickan. Hade just städat runt moderplantan, hade flera gånger tittat på platsen med sina Strutbräken nerströms och tyckte att Skunkkalla vore intressant just där.

Kul att det är omtyckt av några, ta gärna även en titt på Tullgarns Biologiska Dammar/Vattenpark, om ni nu råkar ha vägarna förbi! (Finns inga Skunkallor där, då det är skyddat område! :)

2015-05-21 @ 18:51:35
Postat av: Hans Wester

Men vad fantastiskt roligt Rune! Sådana historier älskar jag! Tack för att du kastade dina frön där och för att du delade med dig av din historia!
Hälsningar Hasse Wester

2015-05-21 @ 19:39:52
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0