Site Meter

Det är på Facebook som allting händer!


Konflikten mellan Blogg.se och Google kvarstår och fortfarande är det ungefär hälften av mina blogginlägg som inte är sökbara på Goolge. Blogginläggen är alltså inte borta som några trodde, dom finns kvar i arkivet på min blogg, men om man söker på t.ex. Centralbadets trädgård eller Engsholms slott så finns inte mina inlägg på Googles träfflista längre. Tidigare var Centralbadets trädgård första träff och Engsholms slott fjärde. Och inget av de nya blogginläggen som jag nu skriver blir sökbart, Google har helt enkelt stängt alla bloggar från Blogg.se.

På Blogg.se säger man att de diskuterar och förhandlar med Google och att allt kommer att lösa sig. De säger också att det finns grupper som försöker få oss bloggare att lämna Blogg.se och Blogg.se menar att det inte finns någon anledning att göra det.
Jag vet inte hur det blir med min blogg nu, som trots allt fortfarande har runt 1800 unika besökare om dagen. Men om Google har låst mig ute från alla nya inlägg som jag nu skriver, då måste jag ju till slut byta till blogspot eller Wordpress.

Jag funderar också på hur förändringen skulle gå till. Ibland tänker jag att jag bara skulle lämna den här bloggen och låta den ligga kvar i fred och börja med en helt ny blogg och nytt namn på blogspot. Börja om från början helt enkelt. Att flytta över 3000 inlägg till en ny bloggplats, känns bara konstigt.
Alla kanske inte förstår hur viktigt det är att finnas med i Googlesökningar. Om jag hade skrivit en vanlig dagboksblogg så spelar det ju inte så stor roll om det man skriver går att googla på, men eftersom jag skriver om växter (där de flesta fortfarande är sökbara, tack och lov) och om olika trädgårdar som jag besökt, så vill jag givetvis att man ska komma till mina inlägg när man söker på platsen. Det är det som är tanken med att skriva om de olika trädgårdarna och som det nu är så finns ingenting från mina trädgårdsbesök på Google.

Jag avvaktar lite till. Tanken att flytta till en annan bloggplats är oerhört jobbig, men som det ser ut nu så blir det nog så.

Till något helt annat. Jag länkar ju alla mina blogginlägg till Facebook och det är där som inläggen kommenteras. Jag förstår det eftersom det är mycket lättare att ´´gilla´´ eller kommentera ett inlägg på Facebook. Om man ska kommentera här på bloggen så måste man verifiera kommentaren och det kanske kan vara ett jobbigt hinder. Det spelar egentligen ingen roll vart kommentarerna hamnar tycker jag, men ibland kan det vara bra att få en sparad konversation på bloggen. På Facebook försvinner ju allt man skriver så rasande fort.


Kommentarer
Postat av: Boije

Facebook...du väljer alltså den drägglande draken i stället.

FB = går fetbort!



//Boije

2012-05-10 @ 19:22:28
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nu förstår jag inte Boije! Hur ska jag annars veta vad alla människor gör på dagarna? Och hur ska alla människor veta vad jag gör på dagarna...om inte Facebook fanns?

2012-05-10 @ 19:27:40
Postat av: Jennika

Tycker nog att Facebook fyller någon slags funktion.1.Att på ett okomplicerat sätt utbyta vardagliga spörsmål med folk man redan känner.2.Skapa intressegrupper-i mitt fall släktforskning och fjordhästar, jättekul!3.Hitta "borttappade" vänner från fornstora dagar.4. Bli bekant med nya människor som man sedan träffar i verkliga livet.

Men det ersätter inte så mycket annat i kontaktväg. Jag ser det som ett komplement.

2012-05-10 @ 19:51:18
Postat av: Mariana

Inget FB för mej!

Mycket fin vårblommning på Sergelstorg! den där blandningen är tydligen poppis i år för den finns även i rondellplanteringarna i Haninge mycket fin färg kombo!

2012-05-10 @ 20:14:46
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Marie Lithén

med 1800 unika besök om dagen trots över hälften tappad trafik, skulle jag aldrig flytta min blogg. Tror inte att någon trädgårdsblogg kan mäta sig med det, vad jag vet. Fast vad vet jag;)

2012-05-10 @ 20:40:44
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Der er ikke noget at sige til, at du tøver lidt med at begynde forfra. Enormt arbejde - og hvorfor skulle du egentlig? Folk kender jo din blog og kan lynhurtigt slå op det, de søger.

Men forstår dine overvejelser.

Fin nostalgisk musik. Paul Simon har lige netop modtaget en fornem pris.

Bedste hilsner

Karen

2012-05-10 @ 22:09:17
Postat av: halvdansken

Jag gillar facebook eftersom jag bor i Danmark och på ett enkelt sätt kan hålla kontakten med släkt och vänner i Sverige och Nya Zealand.

Jag är också med i en hel del grupper som handlar om historia, med gamla Malmö/Skånebilder där det blir väldigt kul diskussioner och man lär sig nåt nytt varje dag.

FB blir vad man gör det till, tror att många har förutfattade meningar om det.

2012-05-10 @ 23:06:38
Postat av: Kai

Om det stämmer att Google blockerar Blogg.se är det verkligen oroande -- får mig att misstänka att man försöker utnyttja sin ställning för att strypa vad man ser som en konkurrent till sin egen liknande "Blogspot".

Stämmer illa med Googles egna självbelåtna lilla motto: "Don't Be Evil"!

2012-05-11 @ 10:13:26
URL: http://odlanu.blogg.se/
Postat av: Sylvia

jag håller med om att FB inte ersätter bloggar, det är liksom inte samma "uppslagsverk" (som din blogg delvis är för mig). FB är mer ett kontaktforum, och fyllt med mycket junk...

Bättre då att byta bloggadress tycker jag; kan man inte länka så att man kommer automatiskt till den nya även när man skriver i den gamla adressen? Alternativt så får man klicka sig vidare själv; om man kommer in hit och ser "jag har flyttat klicka här för att komma till den nya bloggen" så klickar man sig väl vidare...? Förhoppningsvis!

Bara du inte slutar blogga!!!

2012-05-11 @ 10:49:45
Postat av: Monica

Rasande fort är ordet för dagen. Och imorgon. Och dagen efter det. Tyvärr. Facebook ger själva det rasande tempot ett ansikte.

2012-05-11 @ 11:19:38
URL: http://tagganer.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jag funderar fram och tillbaka...och avvaktar som sagt ett tag till. Trevlig helg alla!

2012-05-11 @ 13:06:38
Postat av: Mira

Nej. Det är inte på Facebook som allting händer! Det som försiggår där är bara skummet på ytan. Själva ytligheten. Perfekt för småprat vänner och beundrare emellan, men det är aldrig där du skriver det eftertänksamma, det faktaspäckade, det inspirerande, det själfulla. Låt FB vara puttret i grytan och fortsätt med den verkliga substansen på din fina blogg. Facebook kan aldrig ersätta en ambitiöst utformad blogg.



Frågan om att flytta bloggen är svår. Kanske inte flytta, utan låta den ligga kvar och börja på nytt på annan plattform samt naturligtvis länka och hänvisa bloggarna emellan.

2012-05-11 @ 14:43:44
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Jag tycker du ska ligga kvar och istället uppmana besökarna att prenumerera via RSS. Det är ju bara att trycka på RSS-knappen och sedan prenumerera, så får man in inläggen i sin webbläsare, och missar inte ett enda.

2012-05-17 @ 11:56:37
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0