Site Meter

Bland bergen på Mallorca

Deia.
 
 
Mars 2012


Vi hyrde en Fiat Punto och begav oss upp i bergen och av någon anledning så valde jag (mot min reseledares vilja) den allra längsta bergvägen längs hela Mallorcas västra kust. Det är bättre att gena genom ön och komma ut lite längre norrut så att man får en lagom sträcka att klättra med bilen.
Det blev alltså en mycket lång och långsam klättring upp och ner i de höga bergen på smala serpentinvägar som nästan slår knut på sig själva och nu snackar vi om rejäla berg där man ibland kör genom molnen.

 
Vägen var mycket vacker och även om jag var tvungen att hålla full fokus på vägen och den mötande trafiken så sneglade jag ut över de fantastiska vyerna med höga berg och hav. Vi passerade vackra orter som Banyalbufar och Valdemossa som tyvärr var fylld av turister just nu när vi hade tänkt äta lunch. Tyska turister från tolv bussar hade lagt beslag på den vackra lilla staden så vi fortsatte mot Deia som måste vara öns allra vackraste plats. Där stannade vi och åt vår lunch och vi väntade oss att se Michael Douglas och Zeta komma vandrade förbi på gatan...
De bor strax utanför den lilla staden, den stad där olika konstnärer har haft sin hemort sedan 1920-talet och på lyxhotellet La Residencia brukar det drälla av världskändisar. På den här vackra orten ser man inga lyxiga hus utan allt är bara så vackert med de låga husen som i den centrala byn nästan klättrar på varandra, med terrassodlingarna och de höga skyddande bergen runt omkring.

 
Vi fortsatte mot vårt nästa stopp som skulle bli den vackra stranden mellan de höga bergen vid Torrent de Pareis. Skylten vid avtagsvägen visade att det var 12 km ner till stranden och hade vägarna hittills varit krokiga och branta så slog den här vägen allt annat. Här gällde det att verkligen hålla ögonen på vägen och inte bry sig om den storslagna utsikten. Det var oerhört brant och skyddsräcken fanns bara lite här och där.
 

Den här söndagen var också vägarna fulla av cyklister som kämpade upp och ner för dessa enorma branter, vilket gjorde att man behövde göra en del mer eller mindre riskfyllda omkörningar. Det var kul och häftigt med den här klättringen men jag var faktiskt ganska nöjd när jag kom ner på marken senare under resan.

 
Nere vid stranden vandrade vi ut till den berömda platsen där höga berg möter strand och hav. Eftersom min kamera hade gått sönder dagen innan då vi såg fotbollsmatchen (där Barcelona vann med 2-0 över Mallorca) så var det min dotter som fick stå för bilderna den här dagen, vilket hon gjorde med den äran. Själv stod jag där med min iphonekamera och försökte fånga allt detta vackra. Det måste ha sett rätt löjligt ut! Vårt sista mål på den här bilresan var de höga bergen i norra delen av ön och vid Cap de Formentor klättrade vi upp med vår Fiat till den berömda utsiktsplatsen varifrån det var en bedårande vacker utsikt.
 
 
Resan hem till Palma gick genom en spikrak väg mitt i ön, vilken gick aningen snabbare än den kustväg som tagit oss större delen av dagen att köra. All planering inför den här dagen och för hela vår resa har min dotter gjort på ett mycket bra sätt. Vi har på kort tid sett fantastiska platser och allt har fungerat perfekt. Stort tack till min personliga reseledare!
 

Den enda missen denna dag var när vi körde brant uppåt på en av serpentinvägarna och i en sväng såg vi en get som stod med frambenen uppe i en buske och åt av bladen, bakom denna get öppnade sig ett fantastiskt landskap med de höga bergen.
Där är årets bild, sa dottern, men det fanns inte någon plats att köra av på så jag stannande mitt i vägen, lånade dotterns kamera och böjde mig ut från fönstret och tog bilden, snabbt iväg igen eftersom jag hade bilar efter mig. Nu visade det sig att jag tryckt på fel knapp på den kamera som jag inte är van vid. Det blev alltså inte någon årets bild och jag undrar om min dotter någonsin kommer att glömma den missen...

 
 
Sa Granja

En av alla dessa underbara olivlundar.


Deia.

Torrent de Pareis.

Torrent de Pareis.

Torrent de Pareis.

Torrent de Pareis.

Torrent de Pareis.

Cap de Formentor.

Cap de Formentor.

Cap de Formentor.


Cap de Formentor.


Kommentarer
Postat av: fredhällsbon

Så Vackra bilder! Blir sugen på att åka till Mallorca när jag ser :)

2012-03-31 @ 11:01:34
Postat av: Kristina Ahlberg

Så vackert... Jag har västra sidan kvar o upptäcka 8-)

Var på östra en höst för en massa år sedan... Nästa resa får bli tidig vår!

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2012-03-31 @ 11:12:38
URL: http://ninasblivande.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

fredhällsbon: Det är en mycket vacker ö!



Kristina: Lycka till med västra sidan, du kommer inte att bli besviken! Jag har östra kvar.

2012-03-31 @ 12:10:21
Postat av: systern

Har tittat igenom alla bilder om och om..Ser fantastiskt vackert ut! Jag tror jag packar väskan..NU!!

2012-03-31 @ 15:44:50
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

ja du skulle nog gilla bergen syster!

2012-03-31 @ 20:27:57
Postat av: essay writing

You know these landscapes with mountains and the sea are really amazing!

2012-04-01 @ 11:26:39
URL: http://custom-essay.ws/index.php
Postat av: Marie Lithén

underbara bilder från din resa!

2012-04-01 @ 15:42:12
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Nora

Vilka underbara bilder!

2012-04-01 @ 23:08:51
Postat av: Agneta

Tack för dessa vackra bilder. Vilka vyer!

2012-04-02 @ 12:47:33
Postat av: Maria

Så vackert så jag tappar andan!

Ha det gott.

Maria

2012-04-08 @ 20:14:46
URL: http://sabelhagensolivlund.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0