Site Meter

En vårdag i London

Oxford Street


Liverpool Street. Den märkliga byggnaden kallas "The gherkin" av de flesta Londonbor, byggt av Skanska.
 
 
Mars 2012
 

Den årliga och vårliga fotbolls/natur/trädgårds/shopping-resa som min dotter och jag gör började den här gången med en dag i London. De flesta talar så gott om den här stora staden som ligger endast ett par timmars flygresa från Arlanda och jag vet flera som ofta återvänder hit. Vi kom dit en torsdagsförmiddag den 22 mars och började med att leta upp Tune hotel vid Liverpool Street där vi skulle övernatta. Ett enkelt och helt nybyggt och fräscht hotell där allt nödvändigt fanns.

Efter att ha lämnat vårt bagage så kastade vi oss ut i Londons myller där vi vandrade runt bland lunchande affärsmän som stod överallt med en macka eller någon slags mat i en påse och med en öl i handen. Tower Bridge var både vacker och mäktig och i den lilla vackra trädgården vid St Dunstan blommade magnolior och kamelior. Även här inne i den lilla trädgården satt propra affärsmän på bänkar och åt sin lunch. Vi vandrade bort mot St Paul´s cathedral där vi besökte ett köpcenter och vidare till Oxford Street där det kändes väldigt mycket London med de röda dubbeldäckade bussarna och de märkliga taxibilarna. Vi använde tunnelbanan ganska flitigt den här halva dagen som vi hade i London och när vi väl lärt oss åt vilket håll tågen gick så funkade det ganska bra. 

Det sägs att tempot i London är lugnare än i Stockholm men det håller jag inte med om. Det kändes tvärtom väldigt hetsigt både på trottoarer och på gatorna, men vi hamnade väl mitt i lunchrusningen kanske.
Vi hade alltså en halv dag på oss att utforska EU:s största stad som har åtta miljoner invånare, men trots den korta tiden så hann vi se ganska mycket och när dottern besökte Harrods så drällde jag omkring i de närliggande kvarteren och hittade bl.a. en plats som hette Hans place. Vi tog oss sedan bort mot Kensington där parken var alldeles för stor för att vi skulle hinna se, så vi vandrade en stund på Portobello Road i stället och nu började fötter och knän bli trötta efter allt vandrande så vi tog tunnelbanan tillbaka Liverpool Station och laddade på hotellet för morgondagens resa till Mallorca.

Jag ska inte recensera London på något sätt efter vårt korta besök men jag fick ingen direkt känsla för staden även om många platser var vackra eller spännande och jag tror nog att varken dottern eller jag blir några flitiga Londonbesökare framöver. Vi hann inte se några trädgårdar direkt och självklart så missade vi säkert en massa spännande platser, men det var trots allt intressant att se staden.
Mat? Jodå, vi åt mat i London också och den var inte så god...




Det här fantastiska magnoliaträdet finns på Piccadilly Street.



St Paul´s Cathedral



Tower Bridge


St Dunstan





Lunchande gentlemen.

Portobello road.

Kensington gardens.

Dottern hittade ett kvarter i närheten av vårt hotell där det fanns mycket spännande street art.





Bilderna i det här inlägget kommer både från min och min dotters kameror...de flesta från hennes!


Kommentarer
Postat av: Susanne Wiigh-Mäsak

Vi var i Birmingham tisdag och onsdag. Vi njöt också alldeles otroligt av allt fint som blommar nu. Magnolia, Kamelia och körsbärsträd är ju i sitt flor just nu <3 Tack för dina fantastiska bilder.

2012-03-29 @ 18:52:40
URL: http://prolifera.se
Postat av: Ramona K

Jag skulle ha haft svårt att slita mig ifrån magnoliaträdet.

London var min tonårsstad men även jag skulle bli matt efter en sådan dag. Tre dagar skulle behövas för att insupa atmosfären på de stadsdelarna ni åkte till men det är klart man vill passa på och klämma in så mycket som möjligt.

London har nästan blivit för populär bland turisterna tyckte maken och jag i fjol. Det räckte med ett par dagar. Tur att det finns så mycket att se utanför huvudstaden.

2012-03-29 @ 20:03:08
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Många roliga och snygga bilder från er resa. Hoppas ni får det härligt. Tack för titten!

2012-03-29 @ 21:26:51
URL: http://blomkarringen.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Jeres billeder får mig til at længes tilbage til England.

Tak for herlige stemninger.

Bedste hilsner

2012-03-29 @ 22:17:42
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Susanne: och nu väntar vi på den vackra tiden här hemma i Sverige.



Ramona: Ja nästa gång ska jag upptäcka landsbygden.



Blomkärringen: Jag är hemma nu och vi har haft en härlig resa.



Karen: Då har du en resa framför dig då!

2012-03-29 @ 22:45:11
Postat av: Lin

Så utrolig flotte Magnolias!

Takk for titten!

2012-03-30 @ 01:04:02
URL: http://linsin.blogspot.com
Postat av: Janicke

Åhhhh en så suverän magnolia! Lylliga du som har insupit den.

Häftig street art.

Jag har inte varit i London sedan 1981!! Och har aldrig riktigt längtat dit. Jobbigt och stressigt redan då, tyckte jag. Men visst finns det mycket att se - så tack för fina bilder med atmosfär!

2012-03-31 @ 12:28:29
Postat av: write my paper

London seems to be the city of intelligense and something historical everywhere!

2012-04-01 @ 11:30:22
URL: http://essay-for.me/write-my-paper.php
Postat av: Johan Törnblom

Varför gav du staden bara en eftermiddag? Det är inte rättvist att försöka greppa en sådan jättestad på den tiden.

2012-04-04 @ 05:54:38
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Bara en mellanlandning på väg till Mallorca. Men jag sa också att jag inte ville recensera London efter det här korta besöket.

2012-04-04 @ 20:57:12
Postat av: inger

Hej,

Jag har bott i London under 1 års tid och London är faktiskt den stad som har flest träd och parker per invånare än någon annan storstad i världen. Men det gäller att ha koll på vart man skall gå , det är ju en gigantisk stad. Om du besöker London igen så promenera i Chelsea Physic garden, Kensington Roof garden, Holland park, Be någon käck trädgårdsmästare släppa in dig i en keygarden.Jag lovar att din bild av staden kommer att förändras, Jag personligen håller mig väldigt långt borta från turistgatorna. Mvh Inger

2012-04-30 @ 14:12:24
Postat av: Bara brittiskt

Oxford Street är fruktansvärt! Ge det en andra chans med fler dagar. Ta dig ut i de olika delarna och bo i t.ex. Hampstead istället för i businessaktiga City.

Världsarvet Kew Gardens, handelsträdgården vid Syon House, en båttur på Themsen inte bara till Greenwich med park och observatoriet utan också uuppströms (ja inte nu under översvämningarna men...) till Hampton Court Palace med sin berömda häcklabyrint via en massa gröna öar i floden med fiskande hägrar...

2014-02-12 @ 10:49:51
URL: http://barabrittiskt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0