Site Meter

Mallorca i mars

Vårtraditionen fortsätter. Min dotter och jag drar söderut på en fotboll/trädgård/shopping-resa i slutet av mars. Den här gången reser vi till Mallorca där jag aldrig tidigare varit.

Men innan vi kommer till ön i Medelhavet så ska vi tillbringa en dag i London.
Vi kommer att bo i Palma och en dag ska vi hyra en bil och åka upp efter kusten mot Cape de Formentor.

Fotbollsmatchen blir självklart en av höjdpunkterna men jag ser verkligen fram mot att se naturen vårvakna på Mallorca och några trädgårdar kommer vi självklart också att se.
När dottern tar sina shoppingrundor i Palma så sitter jag väl med stråhatt på ett torg och pratar om livet med Mallorcanerna, dricker vin och spelar boule...!

Lite fakta om Mallis:
  • Det bor ca 862 000 människor på ön varav 376 000 i Palma. Mallorca är ungefär lika stort som Gotland där det bor 58 000 människor.
  • Mallorca besöks varje år av 15 miljoner turister.
  • Det är ungefär 300 soldagar om året och medeltemperaturen är cirka 20 °C på våren, 27 °C på sommaren, 21 °C på hösten och 17 °C på vintern.
  • Det dominerande språket är katalanska.
  • Den första svenska charterresan med flyg gick 1955 till Palma och varade i 16 dagar. Flyget gick från Bromma.

 


Kommentarer
Postat av: Karen Olesen

Glæder mig til billeder og udførlig beskrivelse, når I kommer hjem igen, for jeg har heller aldrig været på Mallorca, og det siges at være en meget smuk ø. Og marts er sikkert en god måned til turen.

Bedste hilsner

2012-01-26 @ 22:11:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Det blir nog mycket fotograferande där Karen. Det ska blir riktigt skönt att komma iväg och möta våren vid Medelhavet.

2012-01-27 @ 11:56:58
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Jättefint på madeira.Ta långa levadavandringar men bered dig på omväxlande väder!

2012-01-28 @ 13:27:19
URL: http://oanat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0