Site Meter

Sturegallerian och Kungsträdgården blommar

 
 
18 april 2012
 
 
Uppdatering: Google har verkligen dödat den här bloggen vad gäller att söka på mina inlägg. Ingenting av det jag skriver nu blir sökbart. Av någon anledning så missade de att döda alla mina växtinlägg som fortfarande finns högt upp i sökningarna. Även Gud gör sina misstag! Jag har nu bestämt mig att aldrig någonsin börja blogga på Googles Blogspot.
Nu koncentrerar jag mig att i stället skriva för er som följer mig. Tack för att ni hänger med här!
 
 

En ledig onsdag och jag längtade verkligen ut i mitt Stockholm igen. Det var ett tag sedan som jag kameravandrade hemma i min egen stad. Idag skulle Sturegallerian på Stureplan vårsmyckas och det är andra året nu som man här firar vårens ankomst med blommor och i år i samarbete med Hässelby blommor.
Tanken är att man ska få lite Provence-vårkänslor och visst kändes det lite exotiskt med apelsiner och olivträd bland alla butiker och restauranger. Man har smyckat pelare med nästan för vackra rosor men sorter som Håkan Gidestrand med all säkerhet skulle gilla.

Kul initiativ tycker jag och häftigt var det med apelsinerna och alla blommorna. Mer sånt! Vad sägs som att smycka Bonnierhuset på Sveavägen med nävor?
Den 29 april gästas Sturegallerian av duktiga florister som ger råd om blommor och trädgård.

Det här var en riktigt fin dag och jag älskar verkligen den här staden och i lurarna hade jag 40-talsjazz...och det blev en mycket märklig känsla. Som en film liksom!
Och vad ska Goolge göra av det här nu då? Kommer det att gå att söka på Sturegallerian blommar eller? Sedan Google ströp min blogg har jag tappar ungefär 30-40 % av besökarna. Jag kanske borde börja blogg här på min gamla testblogg hos blogspot i stället. Så att jag blir med i Googlefamiljen på riktigt.

 
Och så hade ju Kungsträdgårdens Prunus ´Accolade´ börjat blomma på vissa håll, men det dröjer nog en vecka till innan den stora blomsterprakten infinner sig. Då återvänder jag hit!

I Berzeeli park jobbar man vidare med nyrenoveringen av parken och man lovar att vara klara i juni.

Det planterades magnoliaträd och buskar i Berzeeli park och det kommer nog med tiden att mycket vackert med flera blommande magnolior framför Berns salonger.

Arbetena vid Strömparterren går också framåt och idag rullade man ut färdig gräsmatta här. Lite tidigt kan man tycka men det beror väl på tidspressen kan jag tänka. Gräset ser inte helt fräscht ut ännu men det kommer nog att bli bra framöver. Lite besviken blir jag att det blir så få planteringar. Alldeles för mycket gräsmatta för min smak.

Vid lunchtid gick jag ner till Café Sten Sture i Gamla Stan och åt en god lasagne och söp in lite av medeltidsatmosfären där långt nere i källarvalven.

Ute på Stortorget satt folk ute i solen och åt lunch i ett hav av blommor.

I gränden som heter Kåkbrinken har Christoffer sin blomsterbutik.


Kommentarer
Postat av: Gelas hem och trädgård

Vilket fint inlägg!!! Nu är det till att ta en tur med hunden och öva lite stadsträning när det är så vackert. Bor lite för nära för att missa de vackra blomningarna som du visar!! Ha en fin fin kväll/Gela

2012-04-18 @ 18:21:38
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Boije

Härliga bilder!



Och så säger jag bara: hellre Google än Facebook!!! ;)



//Boije

2012-04-18 @ 18:40:11
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Gela: Visst måste du se både Sturegallerian och Kungsträdgården snart! Ha en fin kväll du också!



Boije: Tack! Men...just nu får jag nästan kväljningar bara jag ser ordet Google...

2012-04-18 @ 18:44:07
Postat av: Erik

Jag hade stora förhoppningar på berzelii-omdaningen, men vad ser man? cityplattor i betong på hög...Givet det i och för sig för gående och andra förvirrande gatstenstemat mot kajen hade jag hoppats på sten och enbart sten, eller grusgångar. Nu får man trösta sig med magnolia. En förhoppning vore ju även att de ville få dit fler bänkar och sätta låga staket kring gräsytorna för att få mer fason på besökarklientelet... Detsamma gäller strömparterren, fler planteringar kring gräsytorna vore en garanti (nåja) mot nedtrampade/skräpiga gräsytor.

2012-04-18 @ 19:48:08
Postat av: Per

Enastående snygga bilder Hasse!!

2012-04-18 @ 21:11:05
URL: http://whatgoodami.blogspot.se/
Postat av: Ann

Tack för titten, jag beger mig nog till stan imorgon för att titta på blommorna i Sturegallerian. Ser otroligt blommigt ut, lite crazy på nåt sätt. De verkar ha haft kul.



Sen blir det en tur till Stockholm på Kulturnatten också. Jag är sugen på att åka sightseeing båt runt i Sthlm vilket man tydligen kan göra då. Har aldrig gjort det!



Och läste om detta med google. Jag tycker att det är maktmissbruk, det dom gör när de premierar sina egna så uppenbart.



Stå på dig, gå högre upp i g-ledningen.

Svejs.

Ann

2012-04-18 @ 22:33:44
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Erik: Jag var helt säker på och tog för givet att det var storgatsten. Får känna på dem nästa gång.



Tack Per!



Ann: Man kan inte ta upp någon kamp mot Google. Vi kanske ses i kulturnatten!

2012-04-18 @ 23:08:13
Postat av: brittmari

Här blir man uppdaterad i vad som händer i Nordens Venedig....TACK för det! Tänkte åka ner sista dagarna i maj - tror du det blir lagom till syrenblomningen?

2012-04-18 @ 23:15:51
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Det låter som en bra tid för att se våra syrener här Brittmari. Välkommen då!

2012-04-18 @ 23:18:47
Postat av: Ramona K

Oj, vad vacker din Stockholm är. Blommor här utanför Uppsala är en bristvara. Minus 4 kl 06.00 idag. Springer och kollar min lavendelhäck flera gånger om dagen. Har jag klippt för mycket? Har jag tagit kål på den efter c a 7 år? Ser inga livstecken....

Ja, varför satsar man på så stora gräsmattor vid Strömparterren? Om inte en offentlig gräsmatta kan hållas i perfekt skick får det vara för min del. För arbetskrävande. Less is more.

2012-04-19 @ 07:31:33
Postat av: Lars Forslin

Var allt blommande konstgjort i Sturegallerian?



Håller helt med om Strömparterren - hur kul blir det med dessa gräsmattor? Dessutom meckigt att sköta dem gissar jag.

2012-04-19 @ 08:47:42
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Luna EK

Sådana här inlägg gillar jag mycket som handlar om här och nu runt dig i staden med förändringar som sker i offentliga miljön. Att du fångar känslan bra på foto gör det extra läsvärt. Vi är Många som gillar dina inlägg. Kvalitet är viktigare än besöksstatistik.

2012-04-19 @ 09:14:37
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Ramona: Ännu lär ingenting synas på lavendeln om du klippt ner den. Tålamod kompis!



Lars: Blommorna på pelarna är konstgjorda...tänkte att jag inte skulle berätta det ju...



Luna EK: Kul att du gillar. Tack!

2012-04-19 @ 15:52:53
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Vilka otroliga arrangemang!Häftigt!Och jag är ganska avundsjuk på er som kan sitta på en uteservering och fika!Här utlovas snö ikväll.Måttligt roande kan jag tillägga!Ha en bra helg hur som helst.

2012-04-20 @ 17:43:12
URL: http://oanat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0