Site Meter

Det är något med Zetas trädgård...

Jag kan ofta var en ganska orolig själ, men det finns några platser där jag plötsligt hamnar i ett stillsamt lugn. Då jag börjar andas långsammare och tänka klarare. Gotland och Österlen får mig att nästan att glömma att andas, så lugn blir jag där. Att jag skulle känna samma lugn när jag befinner mig i en butik låter ju helt absurt, men idag på Zetas trädgård kände jag direkt att jag gick ner i varv och började t.o.m. gå långsammare. Nu går jag inte så fort i vanliga fall heller...men ändå!
Nu är inte Zetas trädgård bara en butik utan en plats där man både kan betrakta och handla växter, fika och få en vacker upplevelse på köpet.

Oftast när jag kommer in i en perennavdelning så brukar jag nästan hyperventilera och bete mig som en reakvinna, men idag blev hela vistelsen på perennavdelningen som meditation. Jag släpade mig sakta fram bland alla dessa perenner och kollade in några nyheter och när jag såg att stenkyndelns ´Blue Cloude´ hade fått en syster som heter ´White Cloude´ vaknade jag till ur meditationen och fyllde kärran med ett gäng både blå och vita moln. Några nävor hamnade också i vagnen...

Som sagt, det är något med Zetas trädgård som känns så rätt. Jag vet att det finns ett stort intresse för växter här och Victoria har väl fått med sig det genuina intresset av pappa Folke och mamma Gunborg kan jag tänka. Hela plantbutiken är också bra planerad och personalen är både kunnig och hjälpsam. Ja, jag trivs helt enkelt här.
Första gången som jag handlade växter på Zetas var när jag började min anställning på Engsholms slott 1998 och jag har sedan dess smyckat parken med växter från Zetas trädgård och så länge jag finns kvar som slottsträdgårdsmästare på Engsholm så kommer jag nog att fortsätta handla här. Kvaliteten på växterna är perfekt och utbudet är stort.

Att man sedan har ett riktigt bra café mitt i den vackra visningsträdgården gör ju inget heller.



Kommentarer
Postat av: Mariana

Då gick vi om varandra! jag var också där i dag, dom hade fyllt på bra med växter och det blev en kärra med växter med hem, hittade tyvärr inga fina Avenboksplantor där så det blev en tur till Trädgårdslandet i Skarpnäck också, även där var det fullt med fina växter.

2012-04-11 @ 18:49:19
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Just det...Trädgårdslandet är också en bra plantplats!

2012-04-11 @ 18:58:25
Postat av: Kristina Bonander

Ja Zetas är ett fantastiskt ställe. Har varit kund där sen vi flyttade till Huddinge 1990. Då var den ju lite mindre, som du säkert kommer ihåg, och Folke Mattson såg man i stort sett varje gång man var där. Jag hade förmånen att vara med på några visningar som han ledde och han var verkligen underhållande att lyssna på. Humor och glimten i ögat. Kul att Viktoria fortsätter i samma anda även om trädgården har utvecklats en hel del de sista 10 åren.



Är fortfarande kund och handlar det mesta där, både privat och i jobbet och blir alltid trevligt bemött!



Kristina

2012-04-11 @ 20:18:09
URL: http://www.kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Anita

Jag håller med. Zetas är en favorit som jag besöker flera gånger per år och som alltid inger ett lugn, även när där är mycket folk. Det är helt enkelt något visst att gå runt där bland de vackra planteringarna och bland alla välordnade rader av perenner. Jag har turen att ha kvar en del presentkort från förra året som jag ska utnyttja i år. Känns så otroligt lyxigt. Förra året försvann ju Keuls plantskola från Södertälje så nu kommer det att bli Zetas för hela slanten.

2012-04-11 @ 21:14:47
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Kristina: Zetas var bra även då när det var mindre. De har alltid haft bra växtsortiment.



Anita: Ja visst är det konstigt att det sällanblir stressigt där! Idag var det i och för sig lite folk och jag kunde drälla omkring där inne i vilket tempo som jag ville.

2012-04-11 @ 21:42:48
Postat av: Karen Olesen

Zetas må ligge omgærdet af poesiens smukke skyer!

Bedste hilsner

Karen

2012-04-12 @ 10:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0