Site Meter

Växtlistor hos Zetas och Slottsträdgården Ulriksdal

För några år sedan försökte jag jämföra Zetas trädgård och Slottsträdgården Ulriksdal här på bloggen.
Hur som helst så är de Stockholmsområdets klart bästa plantskolor/gardencenter och jag gillar båda. Läs inlägget här.

Nu har båda dessa växtbutiker sina sortimentlistor klara för 2011 på pdf-filer:
Zetas trädgårds sortimentlista
Slottsträdgården Ulriksdals sortimentlista

Slottsträdgårdens Ulriksdals lista är snygg och visar tydligt den viktigaste informationen. De har 19 olika sorter av Geranium.



Zetas växlista har sett ut så här i många år och den funkar. Här betygsätter man alla växter, vilket ofta är bra men ibland blir det lite snobbigt. Svåra och udda växter får högt betyg och gamla vanliga trotjänare får ett lägre betyg. Det har 29 olika sorter av Geranium.





Kommentarer
Postat av: Gela

Jag gillar också båda trädgårdarn de är ju helt underbara. Ulriksdal ligger ju närmare mig så blir oftare ett besök dit. Älskar att gå bland deras blommor i växthusen. Dofterna, synintrycken allt...

Ha en fin kväll/Gela

2011-03-22 @ 17:09:58
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Då är vi överrens....ha en fin kväll du också Gela!

2011-03-22 @ 20:16:32
Postat av: Fia

Nu har ju jag aldrig varit på Zetas, och jag vet inte om jag skulle våga mig dit, men jag tycker att det är ganska kul att dom vågar betygsätta växterna. Just att man kan få upp ögonen för växter som är lättskötta men ändå fina och behöver en liten skjuts.

Just när det gäller Geranium så ser jag fram emot att/om det kommer fler som är lika bra som `Rozanne´. Jag älskar den, men onekligen så tröttnar man när alla anläggare ritar in den överallt, just för att den ÄR bäst ;-)

2011-03-22 @ 22:29:11
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Tycker Ulriksdals lista var bra upplagd.

Båda är defenitivt värda ett/flera besök.

2011-03-22 @ 23:26:45
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: AnnaKarin

Att du gör ett inlägg om vår och Zetas sortlista (ett jättejobb som brukar innebära mången suck och slitet hår) är verkligen jättekul!! Tack för det!

2011-03-23 @ 09:44:42
URL: http://www.rappne.nu
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fia: Visst...Rozanne är en av mina favoriter.



Mariana: Då är vi överrens!



AnnaKarin: Ja men ni har verkligen fått till en bra sortlista!

2011-03-23 @ 17:28:55
Postat av: Gunborg

Vill bara tala om att Geranium 'Starman' hos Zetas är en ny Geranium med samma goda egenskaper som Rozanne, alltså blomning hela sommaren. Det ska komma fler sorter, en belgare håller på med förädling.

2011-04-06 @ 09:09:12
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Jo jag har planerat att införskaffa mig ett gäng Starman i vår. Tror på den!

2011-04-06 @ 12:05:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0