Site Meter

Vecka 23 i Engsholms slottspark



Vecka 23 i slottsparken var het, eller kvavt var det och ibland nästan svårt att andas. Jag kommer inte på något sätt att klaga på sommaren efter de vintrar som vi genomlidit, men faktum är att krafterna tar helt slut i den här luften och värmen.
På lunchrasten undrar mina arbetskamrater varför jag inte sitter ute i solen och äter? Jag förstår så väl att de som jobbar inomhus hela dagarna vill ut i solen under lunchrasten...men jag vilar inomhus.

Det är mycket att göra nu, det vet alla som jobbar med trädgård. Det växer starkt överallt och det är tusen olika moment som ska göras. I bilen på väg hem känner man sig ordentligt mosig.
Om det bara regnade några dagar så att luft och mark fräschades upp en aning, så kan solen bränna sen igen. Växterna behöver ju också rejält med regn. Vattenspridarna går nästan varje morgon nu.

De två övre bilderna kommer från min nya plantering som jag lite skämtsamt kallar Drömhörnan (eller Drönhörnan, som bloggkamrat Birgitta trodde att det stod). Namnet har jag tagit från Drömparken i Enköping...och där slutar alla jämförelser. Men jag tror verkligen att den blir bra. Det är aningen för tidigt att visa bilder från min nya hörna egentligen, därför att i nästa vecka kommer både pioner, rosor och nävor att blomma.

Vecka 24 blir nog en riktigt vacker tid i slottsparken. Jag får besök av media på tisdag och jag hoppas att även rosen Stanwelll Perpetual ska ha slagit ut ordentligt då.

Trevlig Helg kamrater!

Kungsnäva - Geranium magnificum

En okänd iris-skönhet

Rosa rugosa ´Blanc Double de Coubert´

Aklejruta

Den vita brunnävan och aklejrutan klättrade tillsammans upp mot ljuset.

Jungfrunäva

Det här med raka kanter är inget jag gillar. Här fanns tidigare just en rak kant, men jag har med hjälp av liten flocknäva mjukat upp kanterna här nedanför terrassen.
...och så har Rosa rugosa börjat sin långa blomperiod fram till hösten. En kanonros!


Kommentarer
Postat av: michael ahlberg

Håller med dig Hasse!

Rosa Rugosa är underbar och även den underskattad i mitt tycke.

Ett stycke längs med Kolonn vägen i Solna (Ballongberget) finns en ganska långt och i mitt tycke väldigt lyckad plantering med dito.

2011-06-10 @ 20:10:55
Postat av: Annelie

Alltid när jag ser en av Dina bilder på en blå NÄVA blir jag alldeles glad i hela kroppen, märkligt, underligt, härligt.

Önskar Dig också en TREVLIG HELG.

2011-06-10 @ 21:54:45
Postat av: billan

Vad fint det börjar bli i drömhörnan....spännande att följa vad som händer nästa vecka.

Gillar och håller verkligen med dig om att det är mjuka kanter som gäller!

Elton var lite oväntat...den LP:n är riktigt sönderspelad här hos mig. Ett favoritalbum när det begav sig...."Goodby Norma Jean och Funeral for a friend", minns mitt 70-tal:)

Må så gott och ha en skön helg!

2011-06-10 @ 22:19:05
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Ramona Kr

Jag blir så inspirerad av dina vackra bilder! Än är det svalt och härligt ute så jag ska ta en trädgårdsrunda och tänka ut lite förnyelse. Har redan bestämt att Stanwell Perpetual ska få plats någonstans - och fler nävor. Allt tack vare dina bilder.

Håll ut i värmen.

Ttevlig helg

2011-06-11 @ 08:39:57
Postat av: Kersti

Din drömhörna blir så fin.

Rosa Rugosa är fantastisk, vi har den på torpet ut mot åkern.

2011-06-11 @ 17:12:58
URL: http://ettvardag.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

michael ahlberg: Absolut, stadig, frisk och blommar länge. Visst är de franska damerna vackra men rugosa klarar sig igenom de flesta hinder under trädgårdssäsongen. Nu finns ju även ädlare sorter av rugosa som kan mäta sig med de finaste rosorna.



Annelie: Trevligt att jag kan göra dig glad!



billan: Ja jag tror att hörnan blir ok om inget oväntat händer. Gillar verkligen inte Elton men de första albumen var bra och speciellt så G.Y.B.R som spelades sönder även hos mig.



Ramona K: Vad roligt att du tagit efter några växter...blir kul att följa!



Kersti: Då hyllar vi åter den gamla rosen som användes sönder på bostadsområden på 70-talet.

2011-06-11 @ 18:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0