Site Meter

Rosa rugosa ´Roseraie de l´Hay




Ibland känner jag ett litet motstånd till rosa rugosa-rosor och det beror säkert på att jag i min ungdom rensade oändliga planteringar med Rosa rugosa ´Hansa´på bostadsområden i Stockholm där  den rosen var mycket populäär på 70-talet. Idag ser jag den med helt andra ögon och tycker bara att det är fördelar med rugosa-rosor.
Svampsjukdomar och angrepp från skadeinsekter finns inte här utan rosen är frisk under hela säsongen.

Jag har använt den i parken som en 75 meter lång häck där det tidigare stod stora granar. Rosorna har etablerat sig mycket bra sedan förra våren (2008) då jag planterad den och i år mäter den 1,30 i höjd på vissa håll. Läs mer här.
Jag kan verkligen rekomendera den här rosen till häck och väljer man ´Rosarie de l´Hay´ eller ´Hansa´ så får man en ros som blommar hela sommaren och in på hösten. Själva blomman är visserligen inte som en gammaldags fransk skönhet men jag tycker ändå att den är vacker på sitt sätt.

Rosen härstammar från Frankrike 1901 och föräldrar är okända. Uppkallad efter ett av världens finaste rosarier som ligger i Paris. Den är mycket lik Hansa men den skiljer sig av att färgen är mörkt purpur eller karminröd och bildar endast få nypon och Hansa ska vara något härdigare. Den blir ca. 1,5 till 2 meter hög och lika bred och klarar sig upp till zon 6.
Den har tätt sittande vassa taggar och bladen är mörkgröna och glänsande. Blommorna som doftar starkt blommar från juni till november.
Kan klippas hårt.





Kommentarer
Postat av: Kerstin

I år har jag verkligen SETT denna rosbuske. Jag vet inte varför, om de blommar ovanligt rikligt. De är ju fantastiskt vackra, och så lång blommningsperiod. Jag var på NordKoster i lördags, då tog jag med några nypon hem för att sätta kärnorna. Snart blir där nationalpark så då får man inte göra sådana saker... kanske inte nu heller. Jag trodde den heter vresros, det kallar jag den. Ha en bra fredag och helg / Kerstin

2009-09-04 @ 00:45:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0