Site Meter

Bloggen fyller 6 år

Idag är det sex år sedan jag började med den här trädgårdsbloggen och jag skrev mitt första inlägg den 22 juni 2005.

  • Outtröttligt fortsätter jag att spana i trädgårdar och parker, men jag vandrar också runt, kors och tvärs i Stockholm och i naturen, för att sedan vräka ut inlägg på bloggen. Det är fortfarande både kul och intressant så jag spanar och vandrar vidare. Hittills har det blivit 2 628 inlägg.
  • Nu befinner vi oss i den ljusaste tiden på året och man borde väl egentligen inte sova alls, utan ta vara på allt det här ljuset. Det sorgliga är att det nu vänder och vi går mot mörkret igen. Det känns mycket bättre att se framåt, mot ljuset! Men självklart finns det mycket kvar av sommaren och själv har jag långt tid kvar till min semester. Jag har två semesterveckor i augusti och sedan en septembervecka då jag tar 307:an ner i landet som jag gjorde förra året. Sen får vi se hur det blir med det där rock-hotellet i Berlin...
  • Mitt bloggande har varit en spännande resa hittills och jag tror att det kommer bli så även i fortsättningen. Hösten 2008 gick jag från att ha varit anonym till att bli offentlig bloggare och från att ha varit en ensamvarg till att bli hyfsat social. Genom bloggen har jag träffat många underbara människor och jag har sett många nya platser. Hade jag inte jobbat i den vackra slottsparken så hade det nog inte heller blivit någon blogg, men den dagen jag slutar som trädgårdsmästare på Engsholm så har jag ändå oändligt många trädgårdar i landet och i Europa att besöka och skriva om.
Jag firar 6-årsdagen med att klippa slottsparkens alla häckar idag!

  • Jag passar även på att önska alla en riktigt skön midsommar!

Från Liljevalchs vårsalong. Daniel Andersson Paulssons ´´Jävla Midsommar´´ - bara en kul installation, inget illa menat mot midsommaren.

Så här skrev jag i mitt första inlägg i juni 2005 (skulle kunnat vara skrivet i år - många upprepningar blir det):

Inför midsommar

Nu lämnas jag snart ensam på området då den övriga personalen går på semester.

Den senaste tiden har rosor och en hel del av perennerna i parken blivit uppätna av rådjur och harar. Känner ingen som helst ilska mot djuren utan undrar i stället varför man tror att man kan smycka ut mark som gränsar till vildmark...med växter som inte alls hör hemma här. Vägrar dock att ge upp utan försöker med alla möjliga och omöjliga knep för att hindra attackerna från skogen. Ska senare berätta vad jag försökt med.
I morgon ska jag stänga in de största rosplanteringarna med stora nät. Även den stora perennplanteringen stänger jag in med stängsel.

Just nu blommar de olika nävorna så underbart vackert. Spansknäva, Kungsnäva, Patricia-näva, Kashmirnäva, Jungfrunäva mm. Den vackraste av alla buskar som odlas i Sverige...Pärlbusken med sortnamnen ´´The Bride´´ har just blommat färdigt för denna säsong och även Buskpionen som blommar ca. fem dagar med sina jätteblommor...har gjort sitt för i år. Nu är det perennernas tid och sommarblommorna som jag drivit upp från frö. Det kommer senare en lista på sommarblommor som jag använder.


Bilden nedan var den första som jag publicerade.


Kommentarer
Postat av: billan

Tittar in som hastigast för att tacka för dina sex år och ser fram emot nya inspirerande år.

Grattis på 6-årsdagen!

2011-06-22 @ 07:29:40
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Skaffaren

Grattis!

Efter att på senare år ha följt din blogg gör väna hustrun och jag mer och mer tillsammans i trädgården.

Dock ej sex...

2011-06-22 @ 07:32:43
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Hillevi Liljestrom

Grattttttis på årsdagen Hasse!

Jag kan inte fatta att du hållt på så länge (själv hade jag inte ens läst en blogg innan oktober 2009). Taaaack för att att dina inlägg innehåller så mycket roligt och matnyttigt och att du fortfarande visar så mycket härliga, fina bilder!

Hoppas du blir ordentligt firad och uppmärksammad på många sätt denna dag:-)

Kram Hillevi, som ser fram mot många fler år med dig på bloggen!

2011-06-22 @ 08:51:22
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Grattis på 6-års dagen Hasse! Din blogg blev ännu mer "levande" när du kom ut ur garderoben tycker jag. Inbillar jag mig eller blommar allting tidigare i år. Snart blommar lavendeln för fullt här utanför Uppsala. Tror inte det brukar hända midsommarveckan?? Den första persikon har vi ätit - Frost i en stor kruka. Gott men inte fullt så sött som förra året då vi åt den första 10 juli.

Ha en underbar midsommar

2011-06-22 @ 08:52:23
Postat av: Mira

Grattis på sexårsdagen gardener.blogg!

2011-06-22 @ 09:09:26
URL: http://mirasmirakel.com
Postat av: Mariana

Åren går fort!!!

Ha en trevlig midsommar!

Vi hörs

Mariana

2011-06-22 @ 09:52:06
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Boije

Stort Grattis på 6-årsdagen!!!

Det här är en alldeles perfekt blogg, lärorik, vackra bilder och ofta glimmar det till av en härlig humor. Det gillar jag! :)

Kram från Boije

2011-06-22 @ 10:18:36
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Janicke

Grattis och tack för allt du har skapat i din fina blogg. Och tack för att du fortsätter! En god midsommar önskar jag dig.

2011-06-22 @ 10:49:22
Postat av: Lena Elisabet

Skön sommar på dig också! Din blogg är alltid en glädje och en proffessionell sida att titta in på!

2011-06-22 @ 13:17:58
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Susanna B.

Grattis på 6-årsdagen och hoppas du fortsätter med bloggen. Du har dom vackraste svenska foton och jag får sådan hemlängtan när jag tittar in här. Du gör ett fantastiskt bra jobb. Keep it up!

2011-06-22 @ 15:28:41
Postat av: Åsa!

Grattis på 6-årsdagen, och tack Hasse för alla underbara och lärorika inlägg, du är min "favvo" :)

2011-06-22 @ 15:43:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Alexandra

fin blogg

2011-06-22 @ 15:59:34
URL: http://alexxandrran.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack snälla alla!

2011-06-22 @ 18:21:33
Postat av: Rosita

Instämmer med de övriga i fancluben!!!

2011-06-23 @ 08:42:08
Postat av: Madeleine

Grattis på 6-årsdagen! :)

Minns att du var min första bloggkontakt en gång för ett par år sedan då jag började blogga. Det var i slutet av februari 2006.

Ha en härlig midsommarhelg!

Kram!!

2011-06-23 @ 20:58:58
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: bettankax

Grattis och tusen tack för alla UNDERBARA bilder! Det är en njutning att besöka din blogg.

Önskar dig en fin sommar.

2011-06-25 @ 15:04:31
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack igen kompisar!

2011-06-25 @ 20:32:16
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0