Site Meter

Into the wild - Södermalm

Sista Styverns trappor

Pålsundet

 
26 juni 2011
 
 
Jag var trött när 307:an rullade upp mot söder den här morgonen men vid Västerbroplan såg jag en kvinna som var ute och sprang och när hon korsade gatan och kom upp på trottoaren så log hon och gjorde ett glatt hoppsasteg. Så små händelser kan verkligen få en på gott humör!
307:an blev som vanligt parkerad på Slipgatan och jag riggade Spotify med min nya spellista innan jag började min vandring runt Södermalm, medsols. Jag gick alltså Södermälarstrand mot Slussen.

Jag hade i helgen sett en av mina favoritfilmer Into the wild och laddat Spotify med soundtracket. Det var passande musik när den här Brommabon gav sig ut i det vilda Södermalm. Trots det vilda så är knappast Södermalm okänt för mig. Jag har tillbringat mycket tid på söders höjder, både genom jobbet och privat. Jag älskar Stockholm och jag älskar Södermalm och jag kände mig nästan euforisk när jag den här tidiga morgonen vandrade längs kajen bort mot Slussen. Vädret var perfekt. Växlande molnighet och ingen vind. 20 grader. Människorna som befann sig ute var lätträknade.

 
 
Pålsundet mellan Södermalm och Långholmen är verkligen en guldgruva för träbåtsälskare. Kanalen är som ett långt fritidsbåtsmuseum fyllt av vackra gamla träbåtar.

Södermälarstrand

De alltid så hårt hamlade lindarna vid Münchenbryggeriet får märkliga former när de börjar bilda kronor igen. Ser inte de här lite mänskliga ut?

Behagliga fasadfärger har de, Mariabergets gamla hus!

När jag kom till Slussen så vek jag av från stränderna och kajerna ett tag och gick upp mot Katarina kyrka. Jag gick Klevgränd fram, där vi en gång hyrde en gammal sliten lägenhet som vi använde till lunchrum när vi i familjeföretaget jobbade med trädgårdarna här uppe. Ståtlig och vacker är hon, Katarina kyrka, som brann ner helt och hållet 1990 men byggdes upp igen och invigdes på nytt 1995.

Öster om Mäster Mikaels gata ligger Cornelisparken som invigdes år 2000. Man kan även nå parken från Katarinavägen om man går upp Albert Engströms trappor.

I det höga huset till vänster här på Fjällgatan bodde Per Anders Fogelström. Många av Stockholms gamla kulturhus har vackra trädgårdar och dessa trädgårdar skötte vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice på 1980 och 1990-talet. Jag såg ofta Fogelström här på Fjällgatan och hans böcker i stad-serien är något av de bästa läsupplevelser som jag haft i mitt liv.

Fjällgatans café hade inte öppet när jag vandrade förbi...

Efter att bland franska turister på Fjällgatan ha njutit av utsikten över Stockholm så korsade jag den hetsiga Folkkungagatan och klev in i Sofia församling. Jag gick Sågargatan upp och in på Lotsgatan. Nu var jag uppe på Åsöberget och längst ut på Åsögatan har man en fantastisk utsikt över Stockholms inlopp.

De här bänkarna är sällan tomma. Men de hade väl inte vaknat ännu...söders bänkfolk. Högt uppe på berget en bit bort ser man Fåfängan.

Här vid Kvastmakarbacken brukar jag se syrénblomningen, men missade det i år.

 
 
Norra Hammarbyhamnen ligger på södra sidan Södermalm och här har en helt ny bebyggelse växt upp på 1980 och 1990-talet och hela den långa och breda kajen har belagts med gatsten. Den här sträckan skiljer sig markant från söderkåkarna på Åsöberget och egentligen borde jag väl gå här och fnysa åt de nya husen utan själ. Men jag gillar den här platsen.
Visst är husen nya och utan historia men det är en skön atmosfär här. Ingen störande biltrafik, bara båtar som glider fram på Hammarby sjö och en liten färja som tar folk över till Hammarby sjöstad. Fartyg ligger förtöjda längs kajen och ett av fartygen såg ut som en trädgård, både akterdäck och fördäck var fyllt av växter.
Jag åt mjukglass och drack kaffe vid kajen innan jag fortsatte mot Skanstullsbron.

 
Restaurang Thaiboat

 
 
Man kastas mellan många olika miljöer när man vandrar runt Södermalm och det hinner aldrig bli tråkigt. Efter att ha gått längs den långa kajen vid Norra Hammarbyhamnen så hittar man en helt annan miljö då man passerat under Skanstullsbron.

Nu kommer man in i söders stora koloniområden Eriksdalslunden och Tanto och här mötte jag upp min vandrarvän som var mitt sällskap den sista sträckan. Vi började med en lång paus på en brygga innan vi klättrade upp bland lotterna där det var rosorna tid nu. Rosor, digitalis, stjärnflocka, stäppsalvia och riddarsporrar fanns i mängder här vid lotterna.

 
Ingen Hans Drost den här gången heller i hans Refugium.

Vi hade tänkt kaffefika vid Café Rhodos och vila i solstolar på bryggan...men det var midsommarstängt, så vi fortsatte vidare bort mot Långholmen.

Vårt tänkta café Stora Henriksvik vid Bellmanmuseet visade sig också vara stängt så vi gick till granncaféet Rastgården. Då kom regnet och vi tog skydd inne i vandrarhemmets lokaler med kaffe och en galet god macka med kycklingröra. Om det inte hade regnat så hade vi suttit i någon av fångarnas rastgårdar.

Vandringen idag tog ca. sex timmar och jag ville nästan gå ett varv till när jag kom fram till 307:an.
Hemma väntade tvättstugan och att ta hand om alla bilder och försöka välja ut några till det här blogginlägget.
Längtar redan till nästa vandr


Kommentarer
Postat av: billan

Underbara bilder och en fantastisk miljö! Vilka kontraster...kan tro att vandringen aldrig blev tråkig....

Nu måste jag kolla på bilderna igen, de smakar mer:)

Må så gott och ha en bra jobbvecka!

2011-06-26 @ 21:34:04
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Per

Vilken härlig promenad! Kanonfint reportage och fina bilder.

2011-06-26 @ 21:48:40
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Kerstin Björklund

Jag stöttes på Albert Engström i hans hemtrakt i trakten av Eksjö idag, närmare bestämt i Skuruhatt (han kommer från Hult). Småland är vackert - precis som Stockholm i ditt fina "reportage". Sitter nu på tåget hem till Stockholm.

2011-06-26 @ 21:52:07
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

billan: Ja många bilder blev det...efter en tuff första rensning hade jag 58 kvar...innan dessa fick vara kvar till slut. Ha det gott du också!



Per: Ja det var en mycket fin vandring!



Kerstin Björklund: Visst, Sverige är vackert på sommaren!

2011-06-26 @ 22:03:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inger

Tänk om man kunde bli geidad runt av dej i denna vackra stad...

Malmöiten

2011-06-26 @ 22:20:10
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja jag får väl starta stadsvandringar Inger.

2011-06-26 @ 22:55:27
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gabrielle RW

Tack för härliga bilder! Vilken lång promenad.

Ja, det var kanske nära att vi sågs i dag. Fast du var nog ute tidigare än jag. På en av dom där bänkarna, som är tomma på din bild och där man har utsikt över inloppet och mot Fåfängan, satt jag sen och läste Knausgårds nr 2 i Min kamp. Sen blev det italiensk glass bland turisterna på Fjällgatan innan det var dags att ta sig hemåt. En härlig dag trots lite regn nån gång. Söder är fint!

2011-06-26 @ 23:34:03
URL: http://rolandwalden.wordpress.com
Postat av: agnes

Den där löparen låter som Marathon-Mia - googla på det så får du se!

2011-06-26 @ 23:39:44
Postat av: Carina

Jag längtar också redan till din nästa vandring, fantastiska bilder!

Jag hoppas en dag få komma upp till Stockholm och promenera i dessa kvarter och du måste ju vara den perfekta ciceronen. :))

2011-06-27 @ 09:28:02
Postat av: Mariana

Njuter av Stockholm genom dina bilder.tack/Mariana

2011-06-27 @ 09:50:48
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anonym

Gått i varandras fotspår igen, ser jag...

http://mirasmirakel.blogspot.com/2008/11/osslund-into-wild.html



http://mirasmirakel.blogspot.com/2011/06/spiller-guld.html

2011-06-27 @ 14:12:02
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tittar på alla bilder och tänker: -Visst finns det mycket skönhet i världen. Men inget slår en gammal hederlig finlandsfärja. Så är det! (för att citera en känd trädgårdsmästare :)

2011-06-28 @ 18:07:22
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Gabrielle: Synd att vi inte stötte på varandra!



agnes: Löparen?



Visst Carina...gå den här sträckan och jag lovar att du kommer att gilla det.



Mariana: Tack själv för att du kollar!



Mira: Just..nu minns jag ditt inlägg! Fint!



Anonym: Absolut...finlandsfärjor slår det mesta!

2011-06-28 @ 18:58:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Paula

Helt underbara bilder!

2011-06-29 @ 07:27:26
URL: http://paulastina.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0