Site Meter

En dag i min stad

 
 
15 juni 2011
 
 
Stora Henriksvik heter platsen på Långholmen där mitt favoritsommarcafé ligger. Här i huset finns även Bellmanmuséet.
Nu har de nya röda sargerna kommit på plats i trädgården. De förra sargerna förföll alltmer och det charmiga stöket som jag gillar höll på att gå över styr...nu är balansen återställd. Charmigt stök fortfarande, men inget hotande förfall. Här finns ett helt underbart café med fantastiska mackor. Jag kommer att hänga mycket här i sommar...
 
 



Här på Rosendal blommar perennplanteringarna fint och den här platsen som ligger ganska centralt i Stockholm bjuder som alltid på lugn och ro. Det känns som om man befinner sig många mil från en stor stad. Man är helt inbäddad i lummig, vänlig och mjuk grönska. Inte en vass och mörk gran så långt ögat når!
Men om man vill uppleva det där lugnet så ska man inte bege sig hit under helgerna då det är mycket folk här som alla vill uppleva det där lugnet!! Men man tar sig hit även för att fika på det berömda caféet.

Jag tycker oerhört mycket om Rosendal men jag tycker att rosenträdgården borde få en bättre skötsel och den nya pionplanteringen där pionerna blommar som bäst nu...borde väl rensas från ogräs?
Jag vet...det händer massor i trädgårdarna fram till midsommar och det är omöjligt att ha det perfekt överallt, hela tiden. Men rosenträdgården innehåller så många fina rosor och läget nedanför orangeriet är perfekt...så liiite mer underhållstid där...tack! Och pionplanteringen tar en timma att rensa!

Jag tycker om när häckarna har olika nivåer så här och när de blir klippta nu snart så ser man de skarpa skillnaderna mellan nivåerna. Avenbokhäckarna på Rosendal är mycket fina.




Lite stökiga Nevadarosor...


Pionen ´Sea Shell´´ är mycket vacker och jag tycker mycket om enkla pioner. I lördags blev jag förälskad i Flame...och nu i Sea Shell. De fyllda pionerna som är som stora gräddbakelser klarar inte regn och som tur är för dessa pioner så är det andra året i följd nu som de får blomma utan att bli fyllda av vatten och se ut som stora blöta svampar. De enkla pionernas kronblad dansar i vinden och klarar regnet bättre.


Äntligen tydliga skyltar i Rosendals stora land!


Den ganska nya kryddträdgården har jag aldrig förstått mig på. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska tycka att det är kul...eller totalt opassande här ute. Lite rädd blir jag varje gång som jag ser den!



Som vanligt gick jag även bort till Waldemarsudde där den fantastiska utsikten och den vackra trädgården gör det till en av mina favoritplatser i Stockholm. Inga sommarblommor utplanterade ännu men de är säkert på gång. Jag försökte få tag i trädgårdsmästare Marina för att få de där månviolerna som hon lovat mig. Hon satt i ett möte och jag satt under Prins Eugens ek. Det får bli en annan gång.



Prins Eugens ek


I Lusthusportens park började man idag att plantera ut sommarblommorna. Här finns en stor plantering för varje färg och man började idag med den vita. De glada tjejerna berättade att plantorna kommer från Skallebergs handelsträdgård i Järfälla och att antalet sommarblommor överstiger tio tusen. Och ännu en gång konstaterar jag att männen försvinner allt mer från den här branschen...



Det är schersminernas tid nu och går jag riktigt nära så känner även jag den fantastiska doften.


Vid den mycket speciella bryggan på Långholmen ligger samma gamla båt kvar även i år. Det känns tryggt!

Idag firar jag att jag jobbat 41 år som trädgårdsarbetare. Skål Hasse...vi kämpar väl på några år till.


Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

Underbara, stämningsfulla bilder, Hasse! Jag får riktigt hemlängtan... eller har det nog redan. Två veckor till, och så är vi där, i alla fall lite tillfälligt. Och jag förstår mig inte heller på kryddträdgården på Rosendal; jag tycker att de grälla färgerna tar helt över, den ser mer ut som en kommunal lekplats. Jag gillar mer naturliga, nertonade färger, som lyfter upp kryddväxternas ofta dova färgskala.

2011-06-15 @ 21:06:57
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Välkommen tillbaka till Sverige ett tag då! Det måste kännas fint att få komma tillbaka lite även om du trivs där du bor.

2011-06-15 @ 21:19:24
Postat av: Carina

Vilka härliga bilder och så mysiga fikaställen med antagligen supergoda smörgåsar.

2011-06-15 @ 22:26:09
Postat av: Janicke

Grattis till trädgårdsmästaråren!

Inser att jag i dag har tid och bara en dagisvovve så jag ska ta oss på en rejäl Djurgårdspromenad och kolla blomsterprakten. Inspirerad av dig!

2011-06-16 @ 09:43:47
Postat av: Rosita

Grattis till åren som trädgårdsmästare,om jag skulle få leva om mitt liv så skulle jag blivit trädgårdsmästare,har alltid varit en glad amatör,och jag skulle ha satsat mycket på grönsaker,de går att göra till ögonfröjd,med lite fantasi.

Örtplanteringen på Rosendal är ett stort frågetecken,personligen tycker jag att den ger oro,minst sagt.

2011-06-16 @ 11:22:27
Postat av: Anonym

Långholmen är fortfarande tämligen outforskad mark för mig. Det blir sommarens projekt att ta mig dit på en fika. Lusthusportens park passerade jag ofta när jag läste Etnologi i mitten av 80-talet. Då låg nämligen etnologiska institutionen i Villa Lusthusporten eller Wicanderska villan som den också kallas. En helt fantastisk tid med föreläsningar, först i gula salongen och efter någon termin fick vi flytta till biljarden en trappa upp. Vi är några från den tiden som fortfarande ses, alltid över en lunch som pågår i timmar på Blå Porten.

2011-06-16 @ 21:43:22
Postat av: Kersti

Undrar just varför min kommentar här ovanför blev anonym det var rakt inte meningen.

2011-06-16 @ 21:44:34
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: billan

Tack för en fin vandring i din vackra stad...underbara bilder!

Kryddplanteringen är fruktansvärd....man ser ju inte växterna...fy och återigen fy!

Grattis till dina 41 år och ha en skön helg!

2011-06-17 @ 21:04:58
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0