Site Meter

Snöbollsbuske - Viburnum opulus ´Roseum´


Snöbollsbusken kan bli upp till 4 meter hög och får bolliknande vita blommor i juni och som i slutet av blomningen skiftar i rosa. Det blir inga bär på snöbollsbusken då den är steril.
Det här är en tålig buske med ganska oregelbunden form som trivs både i sol och i halvskuggiga lägen upp till zon 7.
Jag gillar den här busken även om den ofta blir fylld av svarta löss!

Bilderna är tagna 5 juni i Uppsala botaniska trädgård.
 
Läs även Lars Forslins artikel om snöbollsbusken här.

 
Google

Kommentarer
Postat av: michael ahlberg

Håller med du Hasse, så underskattad i dag och så romantiskt betydelsefull förr!

2011-06-08 @ 22:06:45
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja jag tycker att man ser den alldeles för sällan idag.

2011-06-08 @ 22:20:43
Postat av: Mariana

Den är fin! har den, men har nog förträngt att den kan bli fyra meter hög.

Har sluppit lössen än så länge.

Ha det så bra

2011-06-08 @ 22:57:33
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Aha...skönt att den inte har löss i varje fall. Tror att det är ovanligt att den blir 4 meter...i varje fall hos oss. Skåningarna har säkert jättesnöbollsbuskar!

2011-06-08 @ 23:00:49
Postat av: Lars Forslin

Fina bilder! Kul att du puffar för den gamla fina snöbollsbusken Hasse! Jag gör detsamma den här månaden på CYL: http://www.colour-your-life.se/Artiklar/2011/Juni

2011-06-08 @ 23:47:09
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Carin

Har flyttat min snöbollsbuske i år eftersom den stod så trångt och var angripen av löss och klippte då ner den...så nu skjuter den nytt. Lärde mig idag att det är en olvonbuske....

2011-06-09 @ 00:08:50
Postat av: Lena Elisabet

Fluffig och fin ser den ut! Jag har en inträngd stackare i ett buskage men den växer ändå stadigt uppåt.

2011-06-09 @ 10:41:18
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lars Forslin: Visste inte det! Ännu en fin artikel Lars! Länkar!



Carin: Man lär sig alltid något varje dag...



Lena Elisabet: Kan du inte ta bort något runt den?

2011-06-09 @ 21:14:28
Postat av: Elin

Den är jättefin. Men jag har sett både 'Roseum' och den rena arten svårt angripen av väldigt små glupska larver (tror det är stekellarver)som nästan kaläter stora buskar...

2011-06-19 @ 21:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0