Site Meter

Att styra skördetiden!


Att få sallaten att bli skördeklar sent på sommaren kan vara ett problem. Eller inte. Sallatsfrön har svårt att gro om jordtemperaturen överstiger 20 grader, står det ju på de flesta fröpåsar och det har jag följt genom alla år i rädsla för att misslyckas med sådden. Det gäller ju att hålla sig väl med kockarna! Men jag (vi) skulle vilja kunna skörda sallaten sent på sommaren. Hur gör man då?
Jo, jag fick det bra och enkla tipset att så sallaten inomhus under belysning på sommaren och på så vis kunna hålla nere jordtemperaturen och sedan plantera ut plantorna i trädgårdslandet när de grott! Tack Sofia!

Nästa år kommer jag ha bättre kontroll över vilken tid vi ska skörda. Nu längtar jag till nästa sommar...eller till nästa vår. Det här kanske är en självklarhet för alla köksträdgårdsodlare...men jag tillhör ju inte den skaran egentligen.
Men...jag sådde ju ny sallat direkt i landet i måndags (18 juli) och redan i fredags började vissa sorter gro. Jag hittade inte vår jordtermometer så jag vet inte vilken temperatur jorden höll.


Näktergalen
Nästa sommar hoppas jag också att näktergalen hittar tillbaka till vår park. Jag har verkligen saknat den i år. Orsaken till att de inte nådde fram till vår del av Sverige tros vara torkan i östra Afrika, där de befinner sig på vintern. Fåglarna har tvingats att dra söderut i jakt på mat och det här har i sin tur förlängt flyttsträckan till Europa.

Äntligen har den grå frossörten börjat skifta i blått och i nästa vecka börjar den nog att blomma på riktigt. Den blommar sedan hela augusti och september.

Clematis ´Blekitny Aniol´


Just det ja...det skulle ju dröja innan jag skulle visa bilder från parken! Glömde!


Kommentarer
Postat av: Mariana

Jaha det är så den grå frossörten ser ut!snygg!

Ha en bra dag

2011-07-23 @ 10:43:16
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Hélena

Jag gillar att du har dåligt minne ;-) Tack!

Ha det bäst!

Hélena

2011-07-23 @ 10:44:43
URL: http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Postat av: Carin

Med de förskräckliga händelserna i bakgrunden är det gott att vila ögonen och själen i vackra växter.

2011-07-23 @ 11:26:18
Postat av: Blomkärringen

Åh, jag måste bara skaffa en Summer snow, den är så vacker, men jag är inte framme vid den delen av trädgården, lugn nu Cesar, inte börja fler projekt.(:D

Fantastisk köksträdgård, ja, bra tips, har hört ställa in sådden i kylskåp några dagar eller vattna med kallt vatten. Har dock inte testat själv.

Grå frossört fick jag föra året vid en växtbytar- träff, jättefin!

Ha det bra!

Postat av: mia

Vad tycker Slottsträdgårdsmästaren om gräsklipp?



Kan man lägga det kring sina perenner,rosor och



buskar?



2011-07-23 @ 22:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0