Site Meter

Till SVT

Uppdaterat:
Jag håller med er som kritiserar TV4 och deras reklam- och utslagshysteri. Det blir inget mail till dem. Jag vill också säga att mitt inlägg är några idéer som är snabbt nedskrivna och inte något genomarbetat förslag. Det var mest spontana tankar och några förslag om hur ett program skulle kunna se ut. Jag förstår att man i produktionen måste tänka på att trädgård är ett stort ämne som innehåller så många olika intressen som ska tillgodoses. Det är inte helt lätt.
Att jag föreslog de personer till ett eventuellt trädgårdsprogram, är för att de både är duktiga i sitt yrke och även bra TV-personligheter...vilket också är viktigt, för att folk inte ska zappa över till Sveriges sämsta bilförare eller något annat märkligt program. Men det finns säkert andra som skulle passa också. Gunnel är med..det vet jag!

Jag minns serien ´´Människans lustgårdar´´ av Katarina Dunér som var helt fantastisk. Jag har serien sparad på gamla videoband men ingen fungerande video. Tänk om serien kunde ges ut på DVD!

Men...jag skickar i varje fall in inlägget i morgon till programdirektör Annie Wegelius och hoppas att hon och hennes medarbetare förstår att vi verkligen behöver ett, eller två bra trädgårdsprogram.
Ni som har liknande åsikt som jag och inte ännu kommenterat...gör det, så att det följer med många kommentarer och kommentera i det tidigare inlägget, inte här. Tack alla ni som hittills kommenterat.
_______________________________________________________________________________________________

Jag tänker skicka mitt förra inlägg som handlade om att jag vill ha ett nytt trädgårdsprogram, till SVT och till TV4.  Jag vet att många av oss som är intresserade av trädgård inte är nöjda med de program som nu sänds.

Men innan jag skickar inlägget så skulle jag vilja ha fler kommentarer i mitt förra inlägg. Så ni som tycker att det behövs ett helt nytt trädgårdsprogram i TV....passa på att säga vad ni tycker och skriv en kommentar i inlägget här nedanför!

Tack för alla fina kommentarer hittills...och jag stannar i bloggvärlden och låter proffsen sköta det där med TV.

Hälsningar Hasse...som är hemma och kurerar ett ont knä.

Kommentarer
Postat av: niklas liden

Har i praktiken slutat titta på trädgårdsteve-program - blir bara sämre och sämre. jag vill naturligtvis ha ett program med faktainformation som är användbar. Besök i trädgårdar som inspirerar är mycket inspirerande som hos botaniska trädgårdar, Hannu etc. Problemet är trenden att bara visa "trädgårdsponografi" som inte ger mig något. Måste få engagerad och kunnig information till bilderna - både botanisk och trädgårdsarkitektoniskt. Höga kunskapskrav på redaktionen önskar jag. Med musik? Ett svårt kapitel eftersom smaken är olika och det kan bli bara distraherande om det är något man inte gillar.

2011-01-26 @ 08:49:57
Postat av: camilla

Det finns ett dansk trädgårdsprogram som jag tittat på, men som sagt de svenska har gått mig förbi.

Jo den som gick i somras om kolonilotten som gjordes om, den var väl bra.

Tycker ditt förslag är toppen!

Fram för bra trubaduerar, okända.

Fram för entusiastiska trädgårdsälskare, okända.

Fram för svenska trädgårdar.

Fram för eget tänkande och inte less is more...

Fram för traditionella trädgårdar.

SKicka in ditt bidrag nu :)

2011-01-26 @ 10:30:12
Postat av: Monika

Så synd att Du bor en bit bort annars hade jag gratis behandlat Ditt knä...



En egen kanal på TV med ALLT om detta med trädgård vore nå´t...Framtiden kan räddas om alla skulle odla mer och leva mer med naturen tror jag. Ett exempel är ett program från England där folk gick ihop och odlade tillsammans och brukade jord som bara låg där kring husen och väntade. En ny våg kanske "Green Rooms" där storstan exploderar av småodlingar överallt där det går att ställa ner en låda eller liknande...härligt va´? Vi är födda att leva i naturen och den framtid som spås att alla ska bo i städerna och landsbygden dör ut är väl inget man önskar sig. Va?

2011-01-26 @ 11:18:12
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Elin

Håller också med. Vore roligt och intressant. Förra inlägget du skrev träffade mitt i prick! Hoppas det blir något :)

2011-01-26 @ 12:42:16
Postat av: Lilla B

Apropå fina program kommer jag att tänka på serien om Viktorianska trädgårdar som gick för länge sen. Med den gamle trädgårdsmästaren Harry i treedkavaj och med ett enormt kunnande. Trädgården var inte fy skam den heller.

2011-01-26 @ 19:48:46
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för omtanken Monika.



Elin: Vi hoppas!



Lilla B: Ja den är ju underbar. Vet att vi pratade om den förut och att du hittat serien på DVD på en engelsk sida...det blev aldrig av att köpa den. Den borde man ju ha.

2011-01-26 @ 19:56:09
Postat av: Rosita

Visst borde vi få riktiga trädgårdsprogram,tänk hur mycket idrottsintresserade människor har att välja på.

Jag skulle bli tacksam för åtminstone ett program,men inte som det senaste med Pernilla Månsson Colt och John Taylor,för tramsigt,

Jag gillade när gunnel carlsson var med i rutan!

2011-01-27 @ 16:11:04
Postat av: Janicke

Du vet väl att det går att överföra videor till dvd? Bara googla "video till dvd" så dyker det upp en hel del.

2011-01-27 @ 16:21:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Jag har gjort det med privata video- och smalfilmer. Men det blir ju inte den kvaliteten som man är van vid nu för tiden.

2011-01-28 @ 09:28:36
Postat av: Emelie

Vilken underbar programidé!



Jag kunde inte låta bli att småle när du skojade om det engelska programmet med killen som gör krämer och olika kurer, det går så snabbt när man väl får en glimt att jag pausar och spolar fram och tillbaka för att få ut något..



Framför allt håller jag med dig om avsaknaden om ett trädgårdsprogram som handlar om trädgård och inte nödvändigtvis ska göras till ett jippo eller alltid ha trädgård-matlagning, vilket i sig är intressant men någon måtta får det väl ändå vara.



När du framför din idé, kan de inte säga att att det inte finns intresse, jag är 24år, vi unga trädgårdsintresserade finns också!



Vi blev med hus och tillhörande trädgård för tre år sedan och har sakta men säkert läst på och genomfört idéer genom bloggar och tidningar. Vi kollade länge på "Trädgårdsfredag" vilket i sig är ett mycket bra program, men nu när vi börjar få lite "kött på benen" blir det uppenbart att TV- utbudet är för smalt.



Så lycka till!

2011-01-28 @ 20:44:42
Postat av: Henning

Så några tidigare nämnt här är det väldigt smart att överföra video till DVD. Det är bäst man gör det så snart som möjligt så banden inte går sönder eller skadas med tiden.



Jag gjorde det med mina också via en väldigt smidig firma. Det är SÅ kul att kolla på sina gamla videoband så du anar inte!

2011-05-22 @ 14:39:02
URL: http://videodvd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0