Site Meter

Parco Sempione i Milano



I anslutning till Parco Sempione ligger den stora borgen Casello Sforzesco som började byggas 1451 och som renoverades senast efter skadorna från andra världskriget. Här finns konstsamlingar från äldre medeltid fram till 1700-tal.

Parco Sempione invigdes 1888 och användes då som både en stadspark för vandringar och även för hästkapplöpningar.
Parken har en yta på 386 000 kvadratmeter och jag kollade in varje kvadratmeter...
Det var en halvtimmas vandring från hotellet hit och jag gick ganska tidigt sista dagen i Milano.
När jag gick genom den stora borgen och kom ut i parken märkte man hur stor parken var och att alla vägar och gångar i parken var belagda med ett vitt fint grus som blev en fin kontrast till den skira grönskan just nu.

Det här är ingen park som är pedantiskt skött på något sätt men den är anlagd på det vackert sätt med en stor damm och med bra val av växter.
Alla bilderna är tagna den 12 april 2010.


Judasträdet (Cercis siliquastrum) blommade.







De här enorma pärlbuskarna (Exochorda racemosa) är mellan 3-4 meter höga och jag har aldirg sett något liknande här hemma. Det här är ju en av mina favoritbuskar så det blev en stund av lycka att se alla dessa kritvitblommande buskar i sin bästa blomning nu.







Blomsterkornellen (Cornus florida)


Caféet var kanske inte det mysigaste...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0