Site Meter

Husen i Nationalstadsparken

 
 
11 januari 2011
 
 
För en tid sedan besökte jag Stockholms Stadsmuseum och i butiken hittade jag det här fyndet (även om jag senare såg boken på nätet till ett mycket billigare pris...). Eftersom jag vandrar så ofta på Djurgåden och på andra platser i vår Nationalstadspark så kan jag nu få veta mer om husen och platserna. Det har varit svårt att hitta fakta kring alla husen på Djurgården tidigare och hade jag bara vetat att den här boken fanns så hade jag skaffat den mycket tidigare då den trycktes redan 2005.

Glad över boken började jag bläddra i den redan på tunnelbanan hem. Nu kommer jag nog göra en vintervandring på Djurgåden och fotografera hus igen.

Stockholms stadsmuseiförvaltning har under 1990-talet sammanställt de historiska uppgifterna, som ligger till grund för skriften. Författare är byggnadsantikvarierna Johan Rittsél och Johan Engström. Ingrid Johansson, vid stadsmuseiförvaltningen, är fotograf till flertalet moderna bilder.
Arbetet med bearbetning av det äldre materialet, layout och tryckning har bekostats av Gatu- och fastighetsverket, Stadsbyggnadskontoret och Länsstyrelsen. Stockholms stadsmuseiförvaltnig har genom Kerstin Mandén-Örn haft ansvaret för att genomföra projektet.
 
 

De olika kapitlen handlar om:
  • Skeppsholmen - Kastellholmen
  • Galärvarvet
  • Lejonslätten
  • Skansenberget
  • Djurgårdsstaden
  • Beckholmen
  • Alberget
  • Sirishov-Rosendal-Gröndal
  • Waldemarsudde - Biskopsudden
  • Listonhill - Parkudden
  • Blockhusudden
  • Rosenhill - Fridhem
  • Lidingöbro
  • Djurgårdsbrunn
  • Ladugårdsgärde
  • Nobelparken - Diplomatstaden
  • Gärdet
  • Stadion - Tennisstadion - Storängsbotten
  • Lill-Jansskogen
  • Bellevue
  • Roslagstull - Albano
  • Institutionsbältet
  • Fiskartorpet - Stora och Lilla skuggan
  • Bergianska trädgården
  • Ålkistan - Ekhagen - Lappkärrsberget

Kommentarer
Postat av: Gela

Men vad intressant den vore nåt att ha. Ha en fin fin dag/Gela

2011-01-11 @ 12:12:36
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Mira

Hm. Tycker du inte att det låter som något för mig också?!

2011-01-11 @ 13:04:35
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gela: Det är perfekt att ha om man är Djurgårdsvandrare.



Det är ju helt självklart Mira...

2011-01-11 @ 14:02:07
Postat av: Thomas H

Tack för tipset!

2011-01-11 @ 17:12:33
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Du skulle absolut också uppskatta den Thomas.

2011-01-11 @ 19:43:59
Postat av: Annelie

TACK för tipset

Kollade direkt, Adlibris 124 kr

Bokbörsen 90 kr, valde det billigaste.



Som Du kanske minns är Djurgårdsstaden något alldeles speciellt för mig, inte bara det att jag alltid känner mig hemma där det är en av mina platser på jorden.

Nu snart kan jag bläddra och njuta TACK vare Dig.



Hoppas Du sover gott.

2011-01-11 @ 23:04:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0