Site Meter

Fjärde advent - Utlottning av Fiskars trädgårdsredskap

På söndag är det fjärde advent och den sista utlottningen av Fiskars trädgårdsredskap.
Den här gången är första pris ett Fiskars QuikFit skaft Grafit med två tillhörande verktyg, en lövräfsa och ett plattrensjärn. Det finns sedan mängder av olika verktyg att köpa till det här skaftet.
Andra pris är som tidigare en planteringsspade och en handluckrare.

För att vara med i lottdragningen vill jag den här gången att ni berättar för mig vilka trädgårdar jag borde besöka nästa vår/sommar, och varför.

På söndag kl 18.00 drar jag två vinnare av alla kommentarer som kommer till bloggen. Det blir alltså som förra gången en ren lottdragning.

Lycka till kompisar!



Läs mer om Fiskars trädgårdsprodukter på Fiskars hemsida.
Givetvis har Fiskars även en trädgårdsblogg!








Kommentarer
Postat av: anki olebring

Absolut ingen tvekan om att det är MIN trädgård du borde besöka......för lite grillning och ett glas rött =DD

2011-12-14 @ 19:00:37
Postat av: Inger Eriksson

Nya redskap behövs alltid!!

2011-12-14 @ 19:00:48
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Hihi.. läste ovanstående kommentar. Självklart skulle även jag vilja att du kom till MIN trädgård... ;) Men ska jag vara lite mer seriös så får jag nog tipsa om Hildasholm. Spännande trädgård med många rum, vissa lite oväntade och av det ovanliga slaget. Har skrivit om den på min blogg. http://www.landetkrokus.se/2011/01/hildasholm-tips-for-sommarutflykten.html

Ha en fin kväll!

2011-12-14 @ 19:39:53
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Boije

Har knappt varit i några trädgårdar... för ca 25 år sedan var jag i Visby botaniska (tror jag den hette) och så för ca 12 år sedan Hildasholm...

Det är de enda. Men skulle jag tipsa så kom och hälsa på min trädgård, som skapades mot alla odds.

(om sorkarna lämnar något kvar nu under vintern..)

2011-12-14 @ 19:42:41
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Margit G Fischer

Du är välkommen till mig med, men varför inte titta in hos min granne Peter Korn först. Hos honom kan du få stor inspiration av hans kreativitet, hos mig kan du bara sitta å ta de lugnt, lyssna på fåglarna och lukta på naturen Välkommen!

2011-12-14 @ 20:21:29
Postat av: Carin i Gbg

The Lost Garden of Heligan.

Önskar du ressällskap är jag jättesugen på att utforska och njuta av den.

2011-12-14 @ 20:26:11
URL: http://heligan.com/the-story
Postat av: Anonym

Nyfiken på vad du skulle tycka om Tage Andersens trädgård i Gunillaberg.

Mariana

2011-12-14 @ 20:36:00
Postat av: Katarina H

"Fjärilstigen" i det nedlagda kalkbrottet i Stora Vika (Nynäshamn) samt Fållnäs gård som ligger några km därifrån. Gården i sig är mkt fin och ovanlig med sin rosa puts.

http://www.utinaturen.nu/naturomraden/kommuner/nynashamn/fallnas-och-stora-vika

2011-12-14 @ 20:52:57
Postat av: Maria Engblom

Ja du Hasse! Du ville ju komma tillbaka till oss när det är peaktime i vår trädgård. Så vad sägs om en eftermiddag/kväll någon av de två första veckorna i juli med grillat med tillbehör i lusthuset?! Sedan kan jag lätt boka in några andra oooootroooooligt vackra privatträdgårdar åt dig här i Dalarna.

2011-12-14 @ 20:54:29
Postat av: Anna Vattenkanna

Jamen det är ju solklart att du måste ge Malmö ytterligare en chans och då är det underbara Slottsträdgården som du ska besöka. Här är det härligt att vara... sedan kan du dra hem till mig!



Ha det bra, Anna Vattenkanna

Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hade ingen aning om att jag skulle bli så ´´hembjuden´´ Tack alla...vi får se vad jag hinner...

2011-12-14 @ 21:21:25
Postat av: AnnCharlotte

Ser att du redan varit i Slottsrädgården i Malmö som jag tänkte föreslå, så det får väl bli min stora sköte-trädgård då....

Ha det bra :)

2011-12-14 @ 21:30:05
URL: http://rosorochmagnolia.blogspot.com/
Postat av: Inger Eriksson

Jag var för bråttom första gången jag skrev. Du vill veta vilka trädgårdar du ska besöka? Klart att jag bjuder hem dig till oss i Stugun för att titta på vår trädgård.En Jämtlandsresa skulle väl inte vara fel? Välkommen!

2011-12-14 @ 22:05:09
Postat av: anna s

Jag har läst Torsten Wallins bok, "Vildros och Kaprifol, Trädgården på ön" som handlar om skapandet av en trädgård på en ö i Stockholms ytterskärgård. Jag skulle väldigt gärna vilja se dina bilder från den fantastiska ön.

2011-12-14 @ 22:41:48
Postat av: Stekspaden

Kiviks Esperöd Arboretet i Skåne. Du gillar ju träd så det borde vara ett givet val. Skånes största ek finns också där.

Postat av: Hélena

Men vad svårt! Du har ju besökt så många trädgårdar. Först tänkte jag så klart min :-) och jag ser att jag inte är unik i den tanken så därför skulle det vara spännande att läsa hur du ser någon annan bloggares trädgård. En bloggträdgård som jag läser. Så därför väljer jag Charlotte med bloggen http://tradgardsflow.blogspot.com/ Det skulle vara spännande att läsa om.

Ha det bäst!

Hélena

2011-12-15 @ 06:18:04
URL: http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Jag skulle bli mycket nervös om du besökte vår trädgård - även om du skulle vara mycket välkommen. Jag roas mest av utformningsprocessen - att omvandla en stor, platt gräsmatta till ett intressant landskap. När det gäller växtligheten ser man alla fel man har begått under åren. Skulle gärna börja om om jag kunde trolla.



Utomlands skulle jag rekommendera The Lost Garden av Heligan. Trots kopplingar till Cornwall har jag ännu inte hunnit dit själv.

Sverige: Villa Fraxinus på Höga Kusten. Ingen stylad anläggning utan en vacker harmoni med naturen omkring som ägarna har långsamt byggt upp under åren.

2011-12-15 @ 08:06:09
Postat av: Karen Olesen

Kære Hasse,

Jeg synes, du i 2012 skulle gøre alvor af din Englandsrejse og se så mange smukke engelske haver, som du orkede.

Tror, du ville nyde det.

Mange hilsner

2011-12-15 @ 10:48:56
Postat av: christian

Capellagården på Öland.

2011-12-15 @ 13:52:59
Postat av: Olga

Är det bara svenska trädgårdar som du skulle vilja besöka? Då är det Karin Olssons trädgård en måste http://olssonstradgard.blogspot.com/. Det finns mycket att titta på. Fin samling av dagliljor, funkior, japanska lönnar och andra växter.



Det är en till mycket vacker trädgård att besöka är Karl Foesters trädgård i Potsdam i Tyskland. Jag besökte den i slutet av october och det var jätte mycket färg där http://olgochka.blogspot.com/2011/10/karl-foerster-garden-and-nursery-in.html

2011-12-15 @ 14:32:07
URL: http://olgochka.blogspot.com
Postat av: Anna-Maria

Jo jag föreslår High Line park i New York men jag skulle bli grymt avundsjuk också ;-) det är min önskan också...i Sverige...tja jag vet inte riktigt törs inte bjuda hem dig till mig så jag håller med Anna VAttenkanna,gör en resa till hennes den vill vi se!

2011-12-15 @ 17:21:06
URL: http://oanat.se
Postat av: Marie Jander

Hej Hasse.. Anledningen till att jag bjuder in dig till min trädgård är att jag behöver din kompetens o ditt stöd i hur jag skall gå vidare för att skapa en trädgård av denna långa uppförsbacke som vi bor i ( skogsbacke gammal förkastningsbrant som är vänd bort från solen). Man kan betrakta den som en nerförsbacke om man så vill. Alv o morän finns det gott om, jord är det ont om. Men växer gör det! Jag bjuder på mat, grillat passar väl bra i sommar. Välkommen hit!

2011-12-15 @ 22:11:05
Postat av: Åsa!

Det här har jag tipsat dig om förut Hasse...



Stefan Haase i Lau. Stefan är byggnadsantikvarie och en mycket intressant person att lyssna på, bara det gör att du borde träffa honom! Stefan och hans sambo bor i ett otroligt vackert gotlandshus som de renoverat från grunden, orsak nummer två :)

Sedan har de en mycket smakfull trädgård, på baksidan av ladugården finns köksträdgården med Stefans potatissamling. Ja, det är sant, Stefan är helt insnöad på olika potatissorter. När jag var där förra året började han prata om den sorten och den sorten, egenskaper, smaker och Gud vet allt. Jag som bara har ett krav, att potatisen INTE får vara mjölig kände mig fullständigt tappad bakom en vagn :)

Under trädgårdsveckan här på ön brukar Stefan och hans sambo ha öppet hus, men jag tror säkert det går att ringa och få komma dit vid något annat tillfälle också.



Andra trädgården har jag också nämnt för dig förut, Vamlingbo prästgård. En trädgård under uppbyggnad som andas lugn och harmoni. Att man sedan kan sätta sig och ta en fika mitt bland rosor och grönska gör ju inte saken sämre!



Med detta önskar jag dig en trevlig helg, nu ska jag åka till stallet :D / Kram Åsa



2011-12-16 @ 14:37:23
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: mimmimarie

Linnéträdgården i Växjö som ursprungligen visades på Chelsea Flower Show 2007 och där vann en guldmedalj.

http://linnetradgarden.blogspot.com/

2011-12-16 @ 15:34:53
URL: http://mimmimarie.blogspot.com
Postat av: Gabrielle Scholander

Väl i England MÅÅÅSTE du fara till Hestercombe Gardens och bara njuta runt. Kanske ta en lunch eller fika i ett atrium... Gillar du Lutyens & Jekyll har du hittat rätt. Ligger i Somerset i västra England. Du kan kolla några av mina bilder, har tänkt att lägga in fler när jag hinner.

2011-12-16 @ 16:53:37
Postat av: Loppan

Gylterudsviken.

2011-12-16 @ 16:56:06
Postat av: Kristina Bonander

Hej.

Nu har jag ju vunnit en gång så jag kommer med ett litet tips "utom tävlan" och då blir det inte en traditionell trädgård utan ett naturreservat utanför Kungsör; "Reutersbergs hästhage" en "beteshage med ovanligt rikt flora" som det står på hemsidan. Kika gärna på http://www2.lansstyrelsen.se/vastmanland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/kungsor/reutersbergs-hasthage/Pages/index.aspx

Ha en trevlig helg

Kristina

2011-12-16 @ 17:35:36
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Eva Ekström

Jag tycker att du ska åka ner till Karlskrona och besöka Kungsholmsfort. Parken, som är placerad i mitten på holmen (innanför murarna), anlades på 1870-talet. Parken är fylld av träd och växter från alla världens hörn, en uppsamlingsplats växter som tagits hem av flottans fartyg bl.a Älvsnabben och HMS Karlskrona under utbildningsexpeditioner.

Postat av: Eva Ekström

Kungsholmsfort i Karlskrona är mitt förslag.

Parken på fortet är placerad i mitten på holmen (innanför murarna), anlades på 1870-talet. Ytan har tidigare använts som exercisplats. Idag är parken fylld av träd och växter från alla världens hörn, den har blivit uppsamlingsplats för träd och växter som tagits hem av flottans fartyg bl.a Älvsnabben och HMS Karlskrona under utbildningsexpeditioner.

Postat av: Helena

Gunnebo slott i Mölndal tycker jag att du ska besöka om du inte redan har varit där. Där är trädgården och framför allt köksträdgården återskapad. Även ett fantastiskt vackert orangeri är byggt enligt originalritningarna.

2011-12-17 @ 09:23:01
Postat av: Lotta Tinnervall

Åk till Lilla Råkeholm, Billinge. Där finns ett B&B och en ljuvlig trädgård.

2011-12-17 @ 18:02:50
Postat av: Gunilla Claus

Walderos trädgård där jag bor i Kungsängen tycker jag är jätte trevlig att besöka. Bergstomt som rymmer många spännande växter och trädgårdsrum.

2011-12-17 @ 19:39:39
URL: http://www.inmygarden.nu
Postat av: billan

Tänkte bjuda in dig till min lilla täppa...men ser på kommentarerna ovan att du är ju redan fullbokad:(

Och förresten jag vinner ju aldrig nått ändå....Affe fick en julklapp från sitt jobb häromdagen, sånt där presentkort på nätet där man får välja bland vissa saker. Vi valde en fiskars grensåg:)

2011-12-17 @ 21:46:10
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Jag har inte något speciellt tips att ge dig.

Men för den skull skulle jag bli riktigt glad över en vinst.



2011-12-17 @ 22:03:49
URL: http://norrskenetstradgard.blogspot.com
Postat av: Lilla B

Gärna skulle jag bjuda in dig till mitt växthus, men du skulle behöva förbundna ögon vad det gäller övriga trädgården.

Åk till en engelsk trädgård: Heligans

2011-12-18 @ 10:27:43
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Dan

Varför inte besöka lite fler koloniträdgårdar? Börja t.ex. med Rothoffs museikoloni i Landskrona:

http://www.landskrona.se/Landskrona-museum/Rothoffs-museikoloni.aspx

2011-12-18 @ 10:57:40
URL: http://dabelin.wordpress.com/
Postat av: Eva H

Min trädgård absolut! Den är motsatsen till en slottsträdgård, och består av sandjord vid kusten i zon 4. Den behöver alla goda råd den kan få!

2011-12-18 @ 11:18:39
Postat av: Elisabeth Christensson

Linnes Råshult i Småland är värt ett besök. Trädgården och gården sköts på gammalt sätt och den blir bara bättre o bättre.

2011-12-18 @ 16:22:59
Postat av: Skaffaren

Stadsparken i Örebro är en personlig favorit.

2011-12-18 @ 17:34:25
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Madde

Vad fasen har jag varit hela året? Har du lotteriii???? Tjaaa, jag tycker då att du ska besöka Wij Trädgårdar! Varför? Jo, för att jag ska bjuda dig på fika - och för att det är himla trevligt här uppe i Ockelbo. :D Kraaam, Madde.

2011-12-18 @ 17:53:19
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Irene Larsson

Men NÄR du åker norrut, om du åker norrut, måste du besöka Petersvik i Sundsvall. Det är inte en park, det är en samling privata trädgårdar, anlagda under sekelskiftet 18/1900 till s.k Sommarvillor, sommarnöjen byggda för den uppåtstigande trärikesadeln på sågverken häruppe. Dock har trädgårdarna, som ligger mycket naturskönt ute på en udde, med tiden vuxit ihop till en helhetsupplevelse som visst skulle kunna kallas en Park, Petersviksparken.

Tyvärr kan det vara så, att det är bråttom att se dem, för Sundsvalls lokala intelligentia, d.v.s. kommunpolitikerna, tänker jämna alltihop med marken, om de får sin vilja helt och hållet fram. I stället skall man där anlägga en s.k. Logistikpark.

De som äger husen och trädgårdarna är mycket positivt inställda till dem som vill komma och få sig en titt därute.

Skickar med en länk:

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3657138-villor-i-petersvik-kan-bli-byggnadsminnen



http://sv-se.facebook.com/pages/R%C3%A4dda-Petersvik-undan-rivning/181679211887148



På Facebooksidan finns det många vackra foton på trädgårdarna i fråga.

God Jul!

2011-12-18 @ 19:50:12
Postat av: Lars Forslin

Jag skrev väl på Facebook om Jokkmokks fjällträdgård. Upprepar det tipset här också, ifall du drar norrut något år: http://www.ajtte.com/fler-verksamheter/jokkmokks-fjalltradgard/



Då kan du passa på att besöka Gunnels Trädgård i Vuollerim på samma resa: http://www.vuollerim.se/gunnelstradgard/ inte alltför långt därifrån verkar det.

2011-12-21 @ 00:39:39
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Lena

Om du ska till London, varför inte passa på att besöka Garden Museum (T-bana Westminster). Beläget i en mysig gammal kyrka med utställning av charmiga trädgårdsmuseiföremål,butik och café. Kyrkogården är omgjord till trädgård med en "knot garden". Otroligt vänlig personal (troligen volontärer). Ett annat tips är Kensington Roof Garden som ju är ett riktigt drömbesök men sällan öppet för allmänheten. Kensington Palace med The Sunken Garden bör också ses.

2012-04-11 @ 17:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0