Site Meter

Äppelodling på Österlen


Minskade arealer för äpplen och päron
Den odlade arealen för äppelträd uppgår till 1 194 hektar, en minskning med ca
140 hektar (10 %) sedan Fruktträdsundersökningen genomfördes senast (2002).
Den odlade arealen för päron uppgår till 119 hektar, en minskning med 52 hektar (30 %) sedan 2002. Antalet planterade äppelträd har däremot ökat under
perioden 2003–2007 sannolikt som en följd av moderna s.k. tätodlingar, där
antal träd per hektar kan uppgå mot 3 000. Även antalet planterade päronträd
ökade under åren 2003–2007 efter att ha haft en nedgång under en tioårsperiod.
Fruktträdsodlingarna finns främst koncentrerade till Skåne, där ca 80 % av äppelarealen finns och ca 90 % av päronarealen. De fem vanligaste äppelsorterna i
Sverige är Ingrid Marie/Karin Schneider, Aroma/Röd Aroma, Discovery, Cox
Orange samt Gravensteiner/Röd Gravensteiner. Ingrid Marie/Karin Schneider
utgör ca 25 % av den totala arealen äppelodling i Sverige. Den vanligaste pä-
ronsorten i Sverige är Clara Frijs som utgör ca 36 % av den totala arealen pä-
ronodling i Sverige. Därefter följer sorterna Conference, Carola, Alexander
Lucas och Herzogin Elsa.
Klimatet på Österlen och i övriga Skåne är gynnsamt för äppelodling och 80% av fruktodlingarna i Sverige finns där i vårt sydligaste landskap. Hur många fruktodlingar som finns just på Österlen vet jag inte men jag forskar vidare. Någon som vet?

2009 besökte jag Österlen under vecka 20 då äppelträden just börjat gå i blom och det var en fantastisk syn när alla tusentals träd blommade. Närheten till havet förstärkte skönhetsupplevelsen och hela Österlen har en så lugnade inverkan på mig. Endast Gotland och ytterskärgården i Roslagen kan jämföras.

I Kivik finns bl.a. Kiviks musteri, Kiviksås och Äppelriket.

Jag sökte information om äppelodling i Sverige och hittade information på SCB från 2007. Hittar jag färskare siffror så kommer jag att uppdatera här.

Minskade arealer för äpplen och päron
Den odlade arealen för äppelträd uppgår till 1 194 hektar, en minskning med ca 140 hektar (10 %) sedan Fruktträdsundersökningen genomfördes senast (2002).

Den odlade arealen för päron uppgår till 119 hektar, en minskning med 52 hektar (30 %) sedan 2002. Antalet planterade äppelträd har däremot ökat under perioden 2003–2007 sannolikt som en följd av moderna s.k. tätodlingar, där antal träd per hektar kan uppgå mot 3 000. Även antalet planterade päronträd ökade under åren 2003–2007 efter att ha haft en nedgång under en tioårsperiod.

Fruktträdsodlingarna finns främst koncentrerade till Skåne, där ca 80 % av äppelarealen finns och ca 90 % av päronarealen.

De fem vanligaste äppelsorterna i Sverige är:
  • Ingrid Marie/Karin Schneider (röd Ingrid Marie)
  • Aroma/Röd Aroma
  • Discovery
  • Cox Orange
  • Gravensteiner/Röd Gravensteiner.
Ingrid Marie/Karin Schneider utgör ca 25 % av den totala arealen äppelodling i Sverige.

Den vanligaste päronsorten i Sverige är:
  • Clara Frijs som utgör ca 36 % av den totala arealen päronodling i Sverige. Därefter följer sorterna:
  • Conference
  • Carola
  • Alexander Lucas
  • Herzogin Elsa.
Läs mer här

Några fruktodlare på Österlen

Omläggning av en äppleodling till ekologisk produktion


Det finns oändligt mycket mer att berätta om fruktodlingar - hur man beskär träd i en stor odling, vilken typ av grundstammar man använder, skötsel mm. Men det tar vi en annan gång!

Äpplen och äppeljuice kan vara riktigt nyttigt. Forskning pekar på att den kan skydda minnet och förebygga demens. Orsaken är att den är rik på vitaminer och antioxidanter. Andra studier finns som binder äpplen till minskad risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

..och ännu en gång!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Imponerande fruktodlingar! Härligt att få uppleva i blom och vad fint det var med maskrosor under ;-) Jag är på jakt efter fruktträd just nu så jag slukar allt jag kommer över. Tack för detta inlägg!

2011-04-03 @ 15:02:26
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Anita

Åh, det är så vackert så det nästan gör ont i mig. Bilderna med rapsfältet den knallblå himlen och äppelträden ropar försommar mot mig. Jag måste något år ta mig ner till Österlen för att få se denna prakt. Helt underbart!

2011-04-03 @ 18:35:33
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Kersti

Nu längtar jag verkligen efter äppelblom. Särskilt en dag som denna. Just idag gör det inget att vara instängd bakom strutar som gör att vi har ständig halvdager här inne. Jag kan tänka att det känns värre en solig dag. Tre veckor ska fönsterrenoveringen ta och undertiden slår våren ut utanför.

2011-04-03 @ 21:01:01
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Lycka till med jakten efter fruktträd!



Anita: Ja du borde se Österlen när äppelträden blommar, jag vill gärna se det igen!



Kersti: Oj...det låter jobbigt att inte kunna se ut, men det är säkert värt besväret, du får ju fräscha fönster!

2011-04-03 @ 21:49:47
Postat av: Mariana

Så vackert med äppelblom!

2011-04-03 @ 22:55:07
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Mårten Segerberg

Hej

Är inne på din sida för första gången och måste säga att här finns mycket att vara glad för. Jag läste om fruktodlingarna på Österlen och så såg jag boken om Äppelkungen och den kan jag rekomendera. Jag vill ochså passa på att slå ett slag för att besöka Ängsäppelodlingarna på Cirkön i Urshult. Där finns flera intressanta och mycket vackra platser. Besök i blomningstid är paradisiskt och under skördetid är frukterna färgsprakande och närande. Är du ändå i trakterna så missa inte Ulf Nordfjälls Linnéträdgård vid Trummens strand i Växjö.

2011-04-16 @ 00:08:38
Postat av: Elsa Widerberg

Hej jag unndrar om jag kan få låna ett par av det här bilderna till en engelska sak, där vi ska "sälja" sverige till en brittisk resebyro (vi ska låtsas) jag och en kompis valde oss att rikta in oss på Skåne, och jag skriver om Österlen och därför undrar jag om jag kan låna några av bildern.
Skulle bli tacksam för svar så fort som möjligt :)

2015-02-03 @ 20:38:13
Postat av: Hasse Wester

Hej Elsa! Det går bra om du anger mitt namn som fotograf och om det ska ligga på nätet så länka till min blogg!

Vänlig hälsning
Hasse Wester

2015-02-04 @ 06:26:03
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Anonym

Bra text vi gubbar med kiviks äppelodlingar i skolan

2015-04-28 @ 13:58:48
Postat av: Anonym

Skrev fel jobbar inte gobbar

2015-04-28 @ 13:59:21
Postat av: Janicke

Åh, ljuvligt! Tack Hasse.
Jag hoppas verkligen att jag kan komma iväg i år.

2017-01-10 @ 17:28:01
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0