Site Meter

Förälskad i Sweet Heidy



Jag har börjat anlägga en ny plantering uppe vid slottet som jag tänk ska bli en bit av en drömträdgård. Tänkte att det skulle bli lite ´´Piet Oudulfskt´´ liksom. Vi får se. Det sitter såpnejlikor där nu på en ganska stor yta och jag vet sedan tidigare att det är enormt svårt att få bort alla de djupgående rötterna. Men jag gräver och gräver, och ger mig inte förrän alla rötter är borta. Det känns i kroppen ikväll men jag har längtat efter ett nytt projekt att ta tag i och jag trivs där bland jord och rötter.

På hemvägen stannade jag vid Zetas trädgård och köpte tre st. nävor. Det var meningen att jag skulle köpa den fantastiska Rozanne. Rozanne och Jolly Bee som nu är samma näva...har man bestämt och tydligen ska den heta Rozanne. Synd tycker jag...Jolly Bee är ett roligare namn. Hur som helst så hittade jag i stället den nya ´Sweet Heidy´ som jag direkt blev förälskad i. Den har samma fantastiska egenskaper som Rozanne, dvs. blommar från juni och långt in på hösten...utan att behöva klippas ner. Den skickar iväg långa revor, precis som Rozanne men blomman ser lite annorlunda ut och jag vet inte vilken jag tycker är vackrast. Se googles bildsök. Men om igen, nävor är mina absoluta favoritperenner.


Ulleternell - Anaphalis triplinervis


Nävan ´Sweet Heidy´


Rådhusvin



Kommentarer
Postat av: Carina

Håller med! Nävor är helt fantastiska!

2010-09-29 @ 21:28:10
Postat av: Pia

Vilket roligt projekt med en liten drömträdgård och en så fin näva! Jag har börjat gräva upp en rabatt full med kirskål idag och visst känns det i kroppen..

2010-09-29 @ 21:49:01
Postat av: Hillevi

Hej!

Tala om hur du lyckas med Sweet Heidi. Jag planterade några stycken i höstas som inte överlevde... men jag vet att Rozanne också har svårt med höstetablering, så det är kanske samma sak här.

Ljuvliga bild i motljus mot slottet där:-)



2010-09-30 @ 08:22:58
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Janicke

Mmm ´Sweet Heidy´... vad tror du om att blanda med Rozanne? Jag ska ju ha ett hav av nävor framför min lott är det tänkt. Oj vad jag längtar till våren!

2010-09-30 @ 10:14:17
Postat av: Madame C

Tack för fina tipset. Är mycket inne på nävor just nu och har nogsamt noterat namnet! Har köpt en nyligen som går mer åt rosa men som också ska blomma från maj till oktober, som heter Dusky Crug.

Ha det gott,

Charlotta

2010-09-30 @ 10:16:36
URL: http://c
Postat av: Mariana

Kul med en ny rabatt! och intressant att se vad du väljer för växter.

Ta det lungt mer rotgrävningen.

Mariana

2010-09-30 @ 13:46:10
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Annelie

Ja Sweet Heidy var ju söt, men jag gillade verkligen Chrysanthemum som du fotat med lite skiftningar i rosa. Trodde först det var den som hette Sweet Heidy. Oh well.

2010-09-30 @ 14:45:49
URL: http://www.natureasis.blogspot.com
Postat av: Sophia Callmer

Kul med ett nytt projekt, gräva är också kul..har satt i gång här med att göra om trädgården framför huset, men det tar nog rätt lång tid, jag har inte så mycket tid, jag får ju ta och plåta i stället för att gräva så länge det inte är frost.

2010-09-30 @ 21:20:20
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Anita

Drömträdgård ... så härligt det låter. Och nya nävor är alltid så roligt. Sweet Heidy ser ut som en skönhet. Ska bli spännande att höra hur hon utvecklas när hon får börja blomma i en slottsträdgård.

2010-10-01 @ 12:55:31
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0