Site Meter

Ågestasjön





Ny Kategori - Naturvandringar

Mina vandringar runt öar och sjöar i Stockholmsområdet fortsätter och den här gången var det dags för Ågestasjön som ligger i Huddinge, en kommun med många sjöar. Jag hade aldrig tidigare varit i Ågesta som ligger strax söder om Farsta och när jag kom fram till Ågesta gård som är byggd på 1700-talet, var det som att befinna sig långt ute på landet. Det här området är ett mycket gammalt kulturområde med lämningar från järnåldern.

Ågestasjön är en av Stockholmsområdets fågelrikaste sjöar där man kan se sjöfågel som brunand. rörhöna, vattenrall, skedand, snatterand, årta och rördrom. En liten bit från Ågesta gård byggde man 2002 ett fågeltorn där man har fin utsikt över sjön. Jag antar att det är trångt där uppe i tornet då fåglarna anländer på våren. Sedan 1976 är Ågestasjön ett fågelskyddsområde och det är tillträdesförbud för allmänheten mellan 15 april - 15 juli, så jag vet inte riktigt vilka som använder tornet då, men jag antar att det är tillåtet att vistas där uppe. Inne på ridskolan finns ett fint café och utanför finns parkeringar och busshållplats, buss 833.

Vid mitt besök vid sjön såg jag några fågelskådare med sina tubkikare sitta uppe på en höjd och spana. De smälte bra in i naturen där med sina grön/bruna Fjällrävenkläder. Känner att jag måste skaffa lite sådana kläder nu när jag fått smak på skogen.
Jag hade tänkt att vandra runt sjön som är en sträcka på 3,5 km, men när jag skulle vika av på den lilla stigen där korna går, så var marken ganska lerig och upptrampad av allt regnande den senaste tiden och jag var inte klädd för den sortens vandring idag. Det blev mest att jag gick på den lilla grusvägen och även om det är vackra marker så är det ju lite tråkigt att man inte har någon kontakt med sjön, mer än någon glimt här och där. Men stränderna här är inte lämpade att anlägga någon vandringsled, utan Ågestasjöns stränder är på många håll igenvuxna med vass. Runt sjön hålls marken dock öppen av betande djur.



Ågesta Gård





Norstugan som anses vara byggd 1835. Det sista torparparen kom hit 1895 och här bodde då en familj med tre barn, tre pigor, en dräng och en tjänstegosse.


Hanestorpet var ett båtsmantorp från 1716 till 1888 och i slutet av 1700-talet bodde här även sockenskräddaren.
Det sista torparparet bodde här fram till 1933. Idag är torpet privatägt.



Kommentarer
Postat av: Janicke

Åh vilken fin promenad. Återigen. Jag har aldrig varit där, trots att jag ska föreställa fågelskådare. Men det finns ju graderingar även där ...

Snart tar motorsågen äpplet. Kan inte hjälpas. Jag börjar på ny kula i vår.

2010-09-20 @ 22:47:44
Postat av: Skaffaren

Härliga bilder!

Jag har bara skrapat på ytan i vår "nya" Magiska skog. Välkommen bland skogsgångare och vandringsmän.

2010-09-21 @ 09:30:42
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Mariana

Jag är uppvuxen vid grannsjön Magelugnen i Fållan, och simmat över till Ågesta Gården en massa gånger.

Men faktiskt aldrig varit vid den lilla Ågestasjön.

Mariana

2010-09-21 @ 12:04:52
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Ta bussen dit i vår och skåda lite!



Skaffaren: Ser fram mot bilder från din Magiska skog. I morgon ska jag in i en berömd skog!



Mariana: Aha...hemmamarker.

2010-09-21 @ 18:44:11
Postat av: Hans W

Sköna bilder!!

Känner väl till sjön. Du skulle säkert tycka om Lisma kvarnsjö som ligger ensam och övergiven 3,5 km söder om Ågestasjön.

//Hans

2011-03-30 @ 16:38:42
Postat av: Elisabeth Jonsson

Hej!
Gillar verkligen dina foton på platser där jag själv brukar knalla runt och fota.

/Elisabeth

2015-05-22 @ 14:28:51
URL: http://vargbettan.zoomin.se
Postat av: Hans Wester

Vad kul att du gillar bilderna Elisabeth, det är en vacker plats!

2015-05-22 @ 16:33:18
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0